این روزها به ساده‌ترین شکل ممکن می‌توان عکس‌ها را به اشتراک گذاشت اما متاسفانه این بدان معناست که دیگران می‌توانند بدون اجازه از عکس‌های شما استفاده کنند. خوشبختانه قانون کپی رایت برای حمایت از سازندگان بوجود آمده است. وقتی شما چیزی می‌نویسید، تولید می‌کنید یا عکسی میگیرید نسبت به آن حقوقی دارید اما اجرای چگونگی این حقوق خود داستان دیگری دارد.
اگر بخواهید حق چاپ خود را ثبت کنید گزینه‌هایی برای شما وجود دارد. چیزهایی هست که باید برای مالکیت عکس‌هایتان بدانید.

 کپی رایت چیست؟

هنگامی که شما صاحب یک عکس هستید، بدان معناست که حق انحصاری برای تکثیر، ایجاد کارهای مشتق آن، توزیع نسخه‌های دیگر و نمایش آن را به صورت عمومی دارید.

اگر شما کپی رایت خود را ثبت کنید، می توانید از کسانی که کارهای شما را بدون اجازه ارائه می‌کنند شکایت کرده وخسارت بگیرید

اگر حرفه‌ای هستید، سرمایه‌ گذاری پول و انرژی در ثبت کپی رایت برای کارهایتان واقعا ارزشمند است.

نحوه ثبت نام در حقوق کپی رایت

متاسفانه در ایران راه‌کارهای مناسبی برای انجام این کار وجود ندارد و تنها باید بعد از دزدی آثار به مراجع ذی‌صلاح مراجعه کرد و پیگیر کار بود. در کشورهای توسعه یافته این کار به راحت‌ترین شکل ممکن قابل انجام است.  برای مثال اگر در آمریکا فعالیت می‌کنید یا آثارتان به صورت بین‌المللی ارائه می‌شود می‌توانید از این سایت استفاده کنید: copyright.gov

در گام بعدی، روی لینک ثبت یک عکس کلیک کنید و مراحل را به ترتیب طی کنید.

حالا باید یک حساب کاربری ایجاد کنید، برای این کار نیاز به اطلاعات شخصی فردی که خارج از ایران زندگی می‌کند خواهید داشت. وقتی این کار را انجام دادید و وارد سیستم شدید، باید صفحه زیر را ببینید. روی ثبت یک ادعای جدید کلیک کنید.

در گام بعدی سه سؤال از شما پرسیده می‌شود، آنها را به دقت بخوانید و برای شروع روند ثبت نام، به آنها پاسخ دهید. از شما خواسته می‌شود که نوع کاری که می‌خواهید ثبت کنید را انتخاب کنید. بنابراین لازم است از منوی کشویی Work of Visual Arts را انتخاب کنید.

مسیر فرم ثبت‌ نام را ادامه دهید و تا حد امکان جزئیات را وارد کنید. هر چیزی که حذف کنید فرایند آن را به تاخیر می‌اندازد پس بهتر است همه چیز ریز به ریز مشخص شود. هنگامی که فرآیند ثبت نام با تمام اطلاعات و جزئیات آن به اتمام رسید، می‌توانید با پرداخت ۳۵ دلار یک عکس را ثبت و تحت نظارت قانون حق چاپ در بیاورید. همچنین گواهینامه حق چاپ شما، در یک پست الکترونیکی برای‌تان ارسال خواهد شد.

شاید این روند به نظر شما عجیب و دور از انتظار به نظر برسد اما با توجه به اینکه بسیاری از عکاسان ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی شرکت می‌کنند و بسیاری دیگر هم با قصد کار در مجلات معتبر وبلاگ‌هایی به زبان انگلیسی می‌زنند، بهتر است در مواقع خاص (اگر امکان انجام آن را دارند) این رویه را طی کنند تا در آینده‌ای دور دچار مشکل نشوند.

 واترمارک

قرار دادن واترمارک روی عکس شما به منظور بالا رفتنِ موقعیت قانونی زیاد کارا نیست اما دو مزیت خوب دارد:
اول اینکه در موقع چاپ و ارائه دوباره آن مطمئنا اسم شما به عنوان صاحب اثر کنار کار خواهد بود و دوم اینکه اگر کسی به قصد دزدی بخواهد اقدام به کپی کاری کند، زحمت بسیار زیادی برای حذف آن باید به جان بخرد.

برای این منظور عموما از فتوشاپ یا برنامه‌های این چنینی استفاده می‌کنند. متن مورد نظر را در پنجره لایه‌ها انتخاب کنید و opacity آن را ۵۰ درصد تنظیم کنید.

با چرخاندن و بزرگ کردن فونت و تغییر رنگ آن به سفید شما باید چیزی شبیه این را به پایان برسانید:

واترمارک شاید هیچگونه حمایت قانونی برای شما به همراه نداسته باشد اما یک روش آسان و ارزان برای اجرای حق ثبت شما محسوب می‌شود.

Join the Conversation

19 Comments

  1. واتر مارک یکی از بدترین ایده هایی است که می تواند مطرح شود. از نگاه حرفه ای هیچ نوشته ، امضا و لوگویی نباید به عکس اضافه شود. ( جز قانون های اصلی در مسابقات حرفه ای این موضوع مطرح شده است.) این کار باعث از بین بردن زیبایی و توجه بیننده به اصل موضوع می شود.
    در ضمن که از بین بردن واترمارک اصلا کار سختی نیست و همان طور که مطرح کردید هیچ حمایت قانونی ندارد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *