اگر مدیریت کسب‌وکاری را برعهده دارید که می‌خواهید با استفاده از بلاگ نویسی ارزشی برای کاربران ایجاد کنید و فروش خود را افزایش دهید، در مجموعه مقالات بلاگ نویسی و اهمیت آن برای کسب‌وکارها به بررسی آن می‌پردازیم. اگر بخش قبلی مقالات را نخوانده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً ابتدا آن‌ها را بخوانید سپس به سراغ این مقاله بیایید.

بلاگ با داشتن خصوصیاتی همچون رایگان‌بودن، انتشار سریع، تعاملی‌بودن، پشتیبانی از سئو و…، محیطی منحصر‌به‌فرد را برای بلاگ‌نویسان می‌سازد که در آن‌ فعالیت کنند و بلاگ‌پست بنویسند و آن‌ را منتشر کنند. فضای بلاگ، بیش از چت‌کردن فرصت فکر‌کردن را برای خود نویسنده و خوانندۀ بلاگ‌پست فراهم می‌کند. بلاگ با داشتن ویژگی تعاملی‌بودن و اینکه شخص هم نویسنده است و هم خواننده، امر فکرکردن را پررنگ‌تر می‌کند. با نوشتن، انسان از دست عواطف منفی و افکار خراب خلاص می‌شود و از موفقیت‌ها و توانایی‌های که دارد لذت می‌برد. به اعتقاد من، نوشتن باعث اصلاح و افزایش تراز آگاهی می‌شود و آگاهی به خودسازی انسان منتهی می‌شود. یکی از نکته‌های مهم‌ یا شاید بتوان گفت حیاتی‌ که در هر بلاگ باید رعایت شود، به‌روز‌نگه‌داشتن آن بلاگ است.

چگونه وبلاگ نویسی را شروع کنیم؟

قبل از اینکه بخواهید وارد بحث نوشتن وبلاگ و آماده سازی آن برای محتوا گذاری شوید، احتمالات سؤالات مختلفی در رابطه با این موضوع در ذهن شما شکل گرفته است که به عنوان مثال به سوالاتی مانند «چگونه وبلاگ بنویسیم» یا «چگونه وبلاگ درست کنم» یا «وبلاگ چیست» می‌توان اشاره کرد. این سؤالات بسیار شبیه هستند و پاسخ همه آنها در یک جمله است: وبلاگ به یک سیستم گفته می‌شود که برای نوشتن متن در زمینه‌های مختلف آماده سازی شده باشد.

بنابراین کسی که به دنبال وبلاگ نویسی باشد و بخواهد که یک وبلاگ برای خود بسازد، باید پلتفرم لازم را فراهم کند تا متن مورد نظر خود را در آن قرار داده و در قالب یک وب سایت یا بلاگ در معرض دید کاربران قرار دهد. نوشتن وبلاگ را می‌توان به نوشتن کتاب یا حتی نوشتن دفتر خاطرات تشبیه کرد که در آن اطلاعات فرد با توجه به سلیقه و نیاز سایر افراد نوشته می‌شود. یک وبلاگ نویسی حرفه‌ای معمولاً سعی می‌کند اطلاعاتی در وبلاگ خود قرار دهد، که هم نوشته خود او باشد و هم برای خواننده جذاب باشد.

یک نکته بسیار مهم در وبلاگ نویسی، انتخاب سبک مناسب برای وبلاگ است. مطالب یک وبلاگ ممکن است کپی شده از سایت یا از منبع دیگری باشد یا خود فرد وبلاگ‌نویس آنها را آماده کرده باشد. به خاطر داشته باشید، وبلاگ‌هایی که با توجه به اطلاعات خود شخص و تجربه او آماده شده باشند، جذابیت بیشتری برای کاربران دارند.

مشکلات وبلاگ‌نویسی در ایران

وبلاگ نویسی یکی از آن کارهایی است که مدام در حال پیشرفت است و هر روز اوضاع بهتر و مناسب‌تری پیدا می‌کند. بسیاری از افراد در سراسر دنیا توانسته‌اند از طریق همین وبلاگ نویسی به شهرت و اعتبار برسند و با درآمد حاصل از آن زندگی خود را بچرخانند. خیلی از وبلاگ نویس‌ها با به کار گیری روش‌های صحیح بازاریابی محتوا و تولید محتوای با ارزش توانسته‌اند وبلاگ خود را به موفقیت‌های چشم‌گیری برسانند.

مسلما این وبلاگ نویس‌های موفق هدف اولیه‌شان پول نبوده چون اگر چنین بود در مدت کوتاهی ناامید می‌شدند و کار خود را متوقف می‌کردند. ولی قطعا کسب درآمد از وبلاگ در لیست اهداف آنها بوده و کسی هم نمی‌تواند منکر این مسئله شود. هیچ فردی دوست ندارد همه دانسته‌ها و تجربیات خود را به صورت رایگان در اختیار عموم قرار دهد و این منطقی است که انتظار داشته باشد از طریق وبلاگ‌نویسی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود از این طریق، پولی هم به دست آورد.

مشکلات ایجاد شده توسط کسب‌وکارها

برندها و کسب‌وکارها، مهره اصلی در تبلیغات هستند. این برندها هستند که تصمیم می‌گیرند در یک وبلاگ محصول خود را تبلیغ کنند یا به یک وبلاگ نویس اجازه می‌دهند تا محصولات آنها را نقد کند. ولی برندها و کسب‌وکارهای ایرانی چه نقشی در مشکلات کسب درآمد از طریق وبلاگ‌نویسی در ایران دارند؟

یک) جدی نگرفتن وبلاگ‌ها

هر برندی برای تبلیغ محصولات خود به این موضوع توجه می‌کند که از چه رسانه‌ای استفاده کند که بیشترین توجه را به سوی محصولات خود جذب کند. در ایران پاسخ این سوال برندها معمولا تلویزیون است چون بیشترین مخاطب را دارد و افراد بیشتری تبلیغات شرکت را می‌بینند. البته این طرز فکر کاملا منطقی و صحیح است.

اما از سوی دیگر خود برندها هم در رشد نکردن درآمدزایی در وبلاگ‌ها سهیم هستند. اگر برندها توجه بیشتری به وبلاگ‌ها داشته باشند و آنها را جدی بگیرند، وبلاگ‌های ایرانی هم این امکان را پیدا می‌کنند که رشد کنند و به مرحله کسب درآمد برسند. برندهایی که با بررسی دقیق، وبلاگ‌های برتر برای تبلیغ محصولات خود را پیدا می‌کنند و خود را در آن وبلاگ‌ها تبلیغ می‌کنند نه تنها به سود خودشان قدم برداشته‌اند بلکه در پیشرفت وبلاگ‌ها هم نقش مهمی ایفا کرده‌اند.

دو) آشنا نبودن به شیوه تبلیغات در وبلاگ‌ها

از میان تعداد محدودی از برندها که تبلیغات در وبلاگ‌ها را جدی می‌گیرند، اکثرا با مفهوم صحیح تبلیغات وبلاگی آشنایی کاملی ندارند. معمولا این‌طور تصور می‌کنند که با پرداخت مبلغ مشخصی به یک وبلاگ می‌توانند تا مدت زمان مشخصی یک بنر تبلیغاتی در سایدبار به بازدیدکننده‌های آن وبلاگ نشان دهند. این روش نه تنها برای آن برند چندان سودمند نیست، بلکه برای وبلاگ مربوطه هم نتیجه چندان خوبی به همراه ندارد. اکنون دیگر تبلیغات بنری تنها راه و بهترین راه تبلیغات در وبلاگ نیست. از روش‌های دیگر تبلیغات در وبلاگ می‌توان به پست‌های مهمان اشاره کرد که طی آن یک وبلاگ‌نویس با دریافت یک هزینه مشخص از یک محصول از یک شرکت در یک پست از وبلاگ خود می‌نویسد و در مورد آن توضیح می‌دهد و ویژگی‌های مثبت آن را برمی‌شمارد.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *