محتوای سایت مهم‌ترین بخش هر سایتی است که بیشتر مخاطبان سایت به دلیل وجود مطالب شما از سایت بازدید می‌کنند و اینکار علاوه بر افزایش ترافیک می‌تواند تاثیر زیادی بر فروش محصولات سایت داشته باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی پست مهمان و مزایای استفاده از آن در سایت بپردازیم که شما نیز هم‌اکنون اقدام به ایجاد چنین بخشی در سایت خود کنید.

پست مهمان چیست؟

پست مهمان به مطالبی گفته می‌شود که از طرف کاربران و مخاطبانی برای شما ارسال می‌شود که نویسنده سایت نیستند و هیچگونه مسئولیتی در سایت یا مجموعه شما ندارند. با اینگونه مطالب که هر از گاهی برای شما ارسال می‌شوند و با نام کاربر ارسال‌کننده منتشر می‌شود پست مهمان گفته می‌شود.

اهمیت استفاده از پست مهمان در سایت‌های مختلف

در یک سایت معمولا نویسندگان خاصی در حال فعالیت هستند که این نویسندگان می‌توانند کارمندان سایت باشند و یا به صورت پروژه‌ای بر روی سایت در حال فعالیت باشند. کاملا مشخص است که وجود نویسندگان محدود در وب‌سایت می‌تواند سبب یکنواختی نوع نگارش و هدف مطالب باشد که برای مخاطبان شما کمی خسته‌کننده است. استفاده از پست مهمان علاوه بر اینکه بر دامنه موضوعات مطالب می‌افزاید، کاربران سایت شما را با نوع جدیدی از قلم نویسندگان جدید آشنا می‌کند که علاوه بر تازگی، برای آنها روحی تازه به جذابیت آن برای کاربران می‌بخشد.

اهداف نوشتن مطالب توسط مهمان در سایت

هرکاری که بر روی سایت انجام می‌گیرد، قطعا برای مدیر سایت و همچنین مخاطبان سایت فایده‌هایی دارد که می‌توان گفت اهداف خاصی را دنبال می‌کنند. در این بخش قصد داریم برخی از اهداف اصلی را برای شما بیان کنیم تا بیشتر با این امر آشنا شوید:

  • قابلیت معرفی سایت افراد نویسنده به مخاطبان سایت
  • قابلیت نگارش محتوایی با خط فکری جدید
  • قابلیت جذاب‌تر کردن مطالب با افزایش تنوع محوریت موضوعی مطالب
  • در اختیار قرار گرفتن تجارب حرفه‌ای برخی کاربران در اختیار سایرین
  • ایجاد نوعی تعامل و همکاری میان کاربران و مدیران سایت
  • تقویت ارتباط با سایر متخصصین در حوزه‌ی فعالیت خود
  • قابلیت افزایش رتبه سایت در موتور جستجو با دریافت بک‌لینک

مواردی که در این بخش مطرح شد تنها بخشی کوچکی از اهداف موردنظر در زمینه ارسال پست مهمان است که ممکن است هدف‌های زیاد دیگری نیز برای سایت‌های مختلف وجود داشته باشد؛ شما نیز می‌توانید اهداف خود را از طریق بخش نظرات همین مطلب با ما در میان بگذارید.

درک اهداف دقیق برای ایجاد چنین فضایی بسیار مهم است و کاربران سایت شما نیز برای ارسال مقاله باید توجه داشته باشند که هدف خود را به طور کامل مشخص و درک کرده باشند. اگر شما به بررسی چندین سایت از سایت‌هایی که محوریت موضوعی یکسان با سایت شما ندارند را بررسی کنید، قطعا بخشی به نام ارسال پست مهمان را مشاهده می‌کنید که چنین بخش‌هایی برای ایجاد نوعی تعامل میان شما و سایت هدف بوجود آمده‌اند.

قوانین خود را برای ارسال پست مهمان مشخص کنید!

اگر شما مدیر یک سایت پرمخاطب هستید، قطعا روزانه چندین مقاله را از طرف کاربران دریافت می‌کنید که برخی از آنها دارای کیفیت مطلوب، برخی دیگر متوسط و برخی ضعیف هستند. اگر شما برای ارسال محتوا توسط مهمان قوانین نگارشی تعیین کنید قطعا تعداد مطالب باکیفیت بسیار بیشتر از مطالب بی‌کیفیت و نامطلوب خواهد بود. در بخش قوانین می‌توانید از قوانین نگارشی تا استفاده از تصاویر را تعیین کنید تا ارسال مطالب مهمانان شما از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد.

ایجاد یک فضای تعاملی برای تبادل مطالب مرتبط با سایت شما با سایت‌های هم‌رتبه

بسیاری از مدیران سایت‌ها اقدام به فعالیت در زمینه تبادل مطالب با سایت‌های دیگر می‌کنند؛ این تبادل بیشتر جنبه معرفی سایت‌های طرفین را دارا است که اگر بتوانید این تبادل دوطرفه را انجام دهید برای هردو سایت تاثیر زیادی خواهد داشت. البته باید نوعی ارتباط میان سایت شما و سایت مقابل وجود داشته باشد تا از نظر گوگل نیز این کار مثبت به نظر برسد و از طرف موتورهای جستجو بازخوردهای مثبت دریافت کنید. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم پیش از تبادل به بررسی کلمات کلیدی موردنظر خود در مطالب سایت مقابل کنید تا در صورت وجود نوعی ارتباط دست به چنین کاری بزنید.

محتوای تبلیغاتی یا محتوای مفید برای کاربران سایت مقابل؟

برخی از کاربران به اشتباه مرزی میان تبلیغات و محتوای مفید درنظر نمی‌گیرند و همین امر سبب می‌شود تا کاربرانی که مطالب آنها را در سایت دیگر مطالعه می‌کنند نسبت به نویسنده و سایت آنها دیدگاه خوبی نداشته باشند. محتوای تولیدی شما باید حاوی مطالب مفید و لذت‌بخش برای کاربران سایت مقابل باشد تا علاوه بر افزایش ترافیک سایت شما، اسم و رسمی مناسب از نویسنده مطلب (خود شما!) برجای گذارد.

به نویسندگان مهمان برتر خود سوژه‌های داغ پیشنهاد کنید!

اگر در سایت‌های مختلف گشت‌وگذاری انجام دهید، متوجه خواهید شد که در هرسایتی نویسنده‌ای وجود دارد که مطالبش بازخوردهای بیشتری دریافت می‌کنند! این امر به معنی نگارش حرفه‌ای و لذت‌بخش و همچنین سوژه‌های جذابی است که آن نویسنده انتخاب می‌کند. گاهی مشاهده می‌شود که برخی از نویسندگان نگارش خوبی دارند اما سوژه‌هایی که استفاده می‌کنند لذت‌بخش و جذاب نیست! چنین نویسندگان می‌توانند به یک قطب مثبت برای شما تبدیل شوند که نباید آنها را دست کم بگیرید؛ سعی کنید به چنین نویسندگانی سوژه‌های داغ و جذاب پیشنهاد کنید تا بر روی آنها کار کنند که با اینکار علاوه بر افزایش بازخورد مطالب آنها، سبب پیشرفت خود نویسندگان نیز می‌شود.

نتیجه‌گیری: در این مقاله سعی کردیم به بررسی اهمیت پست مهمان در سایت‌های مختلف بپردازیم که در مقاله بعدی این موضوع را کامل‌تر بررسی می‌کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *