اگر از طرفداران مقالات پرشین‌تولز هستید، حتما مقالات مربوط به تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئو را خوانده‌اید؛ در مقالات قبلی به بررسی برخی نکات آن پرداختیم و در این مقاله قصد داریم به ادامه این بحث بپردازیم.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را چگونه به بهترین شکل انجام دهیم؟

شبکه های اجتماعی با دو نوع حساب کاربری کار می کنند. (حساب کاربری تجاری و حساب کاربری شخصی) هر کدام از این حساب ها تأثیر مخصوص به خودشان را روی سایت شما می گذارند. مطالب شما باید در هر دو نوع حساب های کاربری قرار گیرد و هر کدام به نحوی جداگانه روی سئو سایت و محبوبیت سایت تأثیر می گذارند. گوگل به خوبی می تواند فعالیت سایت در شبکه های اجتماعی را بررسی کند. مطالب ، تصاویر و ویدیوها همگی برای گوگل قابل شناسایی هستند، هم چنین میزان دنبال کنندگان واقعی سایت در شبکه های اجتماعی از نظر گوگل بسیار مهم است و به سایت برای فعالیت در شبکه های اجتماعی ارزش بیشتری می دهد. منظور از Social media optimization اشتراک گذاری مطالب در حساب کاربری شخصی است ، SMO تنها زمانی تاثیر گذار خواهد بود که مطالب و یا محصولاتی که در آن قرار می گیرد برای کاربر جذابیت داشته باشد تا آن مطلب را با دیگران یا در حساب کاربری شخصی خود به اشتراک بگذارد. در کل واکنش کاربران نسبت به مطلب شما شامل این است که چه قدر لایک می کنند ، چه مقدار کامنت می گذارند و چه مقدار مطلب شما به اشتراک گذاشته می شود.

بیشترین تأثیر گذاری برای این واکنش ها را Facebook و Google+ می گذارند که در ادامه بیشتر در رابطه با آن ها توضیح می دهیم. استفاده از این دکمه ها و اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی مثل گوگل پلاس ، فیسبوک و توییتر کاملاً رتبه شما را در سئو جا به جا خواهد کرد. استفاده از این دکمه ها در کشور های خارج از ایران بیشتر مرسوم است و متأسفانه در کشور ما زیاد به استفاده از این دکمه ها اهمیت نمی دهند. با این حال اگر حتی تعداد کمی از مطالب شما به اشتراک گذاشته شود باز هم بی تأثیر نیست و نتیجه رضایت بخشی خواهد گذاشت.

استفاده از کلمات کلیدی پرجستجو در محتوای شبکه‌های اجتماعی

در ابتدای این مقاله گفتیم که مرز میان بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و سئو در حال کم رنگ شدن است! در سئوی محتوا چه چیزی اهمیت زیادی دارد؟ قطعاً کلمات کلیدی!

کلمات کلیدی پایه و اساس یک محتوای سئوشده را تشکیل می‌دهند؛ یعنی شما باید بدانید که کاربران برای رسیدن به محتوای موردنظر چه کلمات کلیدی را بیشتر جستجو می‌کنند تا بتوانید از آن کلمه کلیدی در سئو استفاده کنید. موتورهای جستجو از کلمات کلیدی محتوای شبکه‌های اجتماعی هم برای رتبه‌بندی لینک‌های اشتراک‌گذاری‌شده استفاده می‌کنند! یعنی در واقع اگر لینک محتوای خود را در یک شبکه اجتماعی مانند توییتر به اشتراک گذاشته‌اید، برای دریافت بهترین نتیجه، باید کلمه کلیدی مورد استفاده در محتوای مطالب سایت خود را در توییت مربوط به هر مطلب هم درج کنید. البته منظور ما این نیست که توییت خود را با کلمات کلیدی بمباران کنید؛ منظور ما این است که فقط یک‌بار در میان متن توییت خود آن را درج کنید. با این کار نه تنها رتبه محتوای شما در موتورهای جستجو بهبود پیدا می‌کند، بلکه به راحتی می‌توانید توجه کاربران را هم جلب کنید تا وارد سایت شما شوند.

شبکه های اجتماعی زیادی مشغول فعالیت هستند و استفاده از هر کدام به نحوی خالی از لطف نیست. در این بین شبکه هایی هستند که تأثیر بیشتری روی سئو می گذارند. در ادامه به توضیح در رابطه با این ابزارها می پردازیم.

در چندین سال گذشته گوگل پلاس تأثیر بسیار خوبی روی سئو سایت می گذاشت به طوری که با گذشت کمتر از یک روز شما نتیجه ی تأثیر آن را روی رتبه سایتتان مشاهده می کردید. تأثیر گوگل پلاس هنوز از بین نرفته است ولی کمتر از گذشته شده با این وجود فقط کافی است در گوگل پلاس مطالب سایتتان را به اشتراک بگذارید و این موضوع را امتحان کنید. در پروفایل های گوگل پلاس می توانید هر تعداد لایک ، کامنت و اشتراک گذاری داشته باشید. این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که گوگل پلاس شبکه اجتماعی خود گوگل و زیر نظر گوگل است پس مطمئن باشید به آن اهمیت ویژه ای خواهد داد. فیس‌بوک تأثیر مثبت و خوبی روی سئو سایت شما می گذارد با آزمایش و بررسی اهمیت فیس‌بوک ، خودتان نیز تأثیر آن را به وضوح خواهید دید. پیشنهاد می کنیم صفحه تجاری بسازید و مطالبتان را به طور مستقیم در صفحه تجاری قرار دهید.

اشتراک گذاری در صفحه شخصی نیز بسیار تأثیر گذار است به این دلیل که واکنش کاربر نسبت به مطالب خوب سایت به شمار می آید. می توانید در صفحات تجاری و یا شخصی خود ویدیو قرار دهید. انتشار مستقیم ویدیو در فیس‌بوک و هم چنین لینک گرفتن از یوتیوب بسیار تأثیر گذار است پیشنهاد می کنیم ویدیوی خود را در یوتیوب انتشار دهید و در فیس‌بوک به اشتراک بگذارید. این کار به سرعت Index سایت ، سئو و محبوبیت سایتتان بسیار تأثیر خوبی می گذارد. توییتر نیز مانند دیگر شبکه ها می تواند به سئو سایت شما کمک کند ولی تأثیر توییتر به اندازه ی شبکه های دیگر نیست. با این حال اگر قصد دارید که از این شبکه هم استفاده کنید باید مطمئن باشید که کاربران مطلبتان را با تعداد بالا به اشتراک خواهند گذاشت. اگر (retweet) ریتوییت بالا برای مطالبتان انجام شود تأثیر بسیار خوبی روی سئو سایت خواهد گذاشت. پیشنهاد می کنیم اگر قصد استفاده از توییتر را دارید در این شبکه اجتماعی کاملاً فعال ظاهر شوید.

البته افزونه‌های دیگری هم وجود دارند که با کمی جستجو می‌توانید آن‌ها را هم پیدا کنید. در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می‌پردازیم!

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *