حضور جدی روی شبکه‌های اجتماعی زحمت زیادی می‌طلبد و اگر برنامه‌ای برای آن نداشته باشید خیلی زود ممکن است دچار سردرگمی شوید. در مطلب پیش رو قصد داریم تمام جزییاتی که برای روی کاغذ آوردن برنامه‌ی خود به آنها نیاز خواهید داشت را به شما نشان دهیم و برخی ابزار‌هایی که به اجرایی کردن آن کمک می‌کنند را به شما معرفی کنیم.

می‌رویم سراغ اصل مطلب. اگر تا به حال روی شبکه‌های اجتماعی کار کرده باشید احتمالاً متوجه حجم کاری که برای حصول نتیجه‌ی رضایت‌بخش مورد نیاز است هستید.

به‌روز نگه داشتن همه چیز و در عین حال پاسخ دادن به کامنت‌ها و تعامل با تمام دنبال‌کننده‌ها، و یا رسیدن به جریانی مداوم از ایده‌های منحصر به فرد و پست‌های جذاب روی تمام شبکه‌های اجتماعی به هیچ وجه آسان نیست. اما نگران نباشید.

رمز کار این است که بنشینید و برای پست‌های خود، زمان‌بندی آنها، شبکه‌ی اجتماعی مناسب و حتی نیروی انسانی که در شرکت شما باید مسئولیت این کار را بر عهده بگیرد برنامه‌ای رسمی بنویسید.

چرا برنامه‌ریزی تا این حد مفید است؟

اگر فکر می‌کنید «پای کار» زمان آزاد کافی برای پیدا کردن ایده‌های خلاقانه و پست‌های جذاب پیدا می‌کنید به احتمال زیاد در اشتباه هستید. مشغولیات زندگی وقت شما را خواهند گرفت، کارهای دیگر اولویت پیدا خواهند کرد و بدون داشتن برنامه‌ای منسجم، صفحات اجتماعی شما ممکن است در نهایت مدتها با پست جدید به‌روز نشوند یا کیفیت پست‌هایتان کاهش یابد؛ چرا که فشار زمانی شما را با مشکل مواجه خواهد کرد.

این موضوع قابل درک است. تأمین و انتشار محتوای مناسب برای شبکه‌های اجتماعی کار چالش‌برانگیزی است و مشغولیات شما نیز زیاد است. اما حقیقت این است که یک استراتژی خوب برای شبکه‌های اجتماعی، درست به اندازه‌ی هر نوع بازاریابی دیگر نیازمند حوصله، تفکر و برنامه‌ریزی است.

طرح شبکه‌های اجتماعی چه مؤلفه‌هایی دارد؟

با در نظر داشتن ۶ تا ۱۲ ماه آینده، یک تقویم برای خود درست کنید. نسخه‌ی اولیه‌ی جزییاتی مثل اینکه چه موضوعاتی برای پست کردن مناسب خواهند بود را یادداشت کنید. مخاطبان شما به چه موضوعاتی علاقه نشان می‌دهند؟ سپس آن را یک قدم به پیش ببرید. پست کردن درباره‌ی این موضوعات در چه بازه‌های زمانی منطقی است؟

اگر فروشگاه لباس بازگردیم، می‌توان به این فکر کرد که رویداد‌های معتبر مد و فشن، فصل‌های مناسب خرید مثل آستانه‌ی سال نو یا آغاز سال تحصیلی یا دیگر رویداد‌های مشخصی که می‌شود برایشان محتوا تولید کرد، کدام‌اند.

چه روزانه یک پست، چه ساعت یا هفته‌ای یک پست، برنامه‌ریزی تقویم انتشار باعث می‌شود به اشتراک‌گذاری محتوای شما روی شبکه‌های اجتماعی از نظم و ثبات مناسبی بهره بگیرد.

اینکه چه پستی مناسب است و کی باید آن را منتشر کرد نقطه‌ی آغاز خوبی است، اما باید کجا پست کردن را نیز مد نظر قرار دهید. مثلاً اگر قصد به‌اشتراک‌گذاری عکس‌های فوق‌العاده‌ای از محصولات تازه‌ی فروشگاه خود را دارید، شاید بهتر باشد آنها را روی شبکه‌هایی نظیر اینستاگرام یا پینترست شِر کنید.

از طرف دیگر، اگر قصد دارید پیشنهاد تخفیف ویژه‌ای برای طرفداران پر و پا قرص خود در نظر بگیرید، شاید بهتر باشد به جای آن دو، این کار را روی فیسبوک یا گوگل پلاس انجام دهید.

در مرحله‌ی بعدی، نیروی انسانی که قرار است تمام این پست‌ها را منتشر کند و به اشتراک بگذارد را فراموش نکنید. آیا قرار است همه‌ی این کار‌ها را خودتان انجام دهید یا کسی را به کمک خواهید گرفت. یادداشت کردن اینکه چه کسی چه کاری را بر عهده خواهد داشت کمک می کند مطمئن شوید برنامه‌ای که می‌نویسید به درستی اجرا می‌شود.

در نهایت، هدف خود را از یاد نبرید. چرا این پست‌ها را منتشر می‌کنید؟ پست‌های در نظر گرفته شده قرار است کدام اهداف کسب‌و‌کاری را محقق کنند؟ اگر از حضور در شبکه‌های اجتماعی مثلاً فقط به دنبال بالا بردن «آگاهی از برند» خود هستید، مطمئن شوید پست‌هایتان برای این کار طراحی شده‌اند.

از سوی دیگر، اگر روی شبکه‌های اجتماعی بیشتر به دنبال عمق بخشیدن به رابطه‌ی خود با طرفداران و مشتریان فعلی‌تان هستید، پست‌های شما باید متفاوت باشند. در این موضوع رویکرد درست یا اشتباهی وجود ندارد، اما باز اطمینان حاصل کنید می‌دانید هر چیزی را چرا پست می‌کنید.

این از برنامه‌ی شبکه‌های اجتماعی. وقتی تمام این کار‌ها را در تقویم چند ماه آینده‌ی خود تقسیم کردید، به یکباره همه چیز شکل ساده‌تری به خود می‌گیرد و متوجه می‌شوید چگونه باید با دنیای جدید و خارق‌العاده‌ی شبکه‌های اجتماعی مواجه شوید.

ابزار‌های مدیریت شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌و‌کار‌ها

شاید به این فکر کنید که «همین چند قدم به نوبه‌ی خود زحمت زیادی دارد؛ چطور باید این‌همه کار را انجام دهم؟»

چقدر خوب می شد اگر می‌توانستید یک روز را در تقویم خود خالی کنید، تمام چیز‌هایی که دوست دارید ظرف شش ماه آینده پست شوند را بنویسید، و بعد آنها را به گونه‌ای زمان‌بندی کنید که به صورت خودکار در موعد مقرر پست شوند.

خبر خوب این است که ابزار‌هایی وجود دارد که می‌توانند به شما کمک کنند این کار را به همراه تعدادی کار دیگر انجام دهید. شما با ابزار‌های مدیریت شبکه‌های اجتماعی نظیر Hootsuite، Buffer و Everypost می‌توانید پست‌های مورد علاقه‌تان را پیشاپیش آماده‌ی انتشار کنید.

می‌توانید شبکه‌های اجتماعی که می‌خواهید پست‌های مورد نظرتان رویشان منتشر شوند را برای هر یک انتخاب کنید. برای آنکه در ادامه‌ی مسیر شبکه‌های اجتماعی خود به موفقیت برسید می‌توانید به همکاران خود نیز اجازه دهید در این کار به شما کمک کنند.

از این گذشته، می‌توانید از ابزار‌های یاد شده استفاده کنید و ببینید مردم روی شبکه‌های اجتماعی در مورد شما و خطاب به شما چه می‌گویند. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، تعامل روی شبکه‌های اجتماعی مثل رفت و آمد در خیابانی دوطرفه است؛ نباید از شبکه‌های اجتماعی به عنوان بلندگویی برای ارسال یک‌طرفه‌ی پیام‌های خود به دیگران استفاده کرد.

جمع‌بندی

تا اینجا یاد گرفتیم که حضور موفق یک کسب‌و‌کارآنلاین روی شبکه‌های اجتماعی نیازمند زحمت و تعهد است. تدوین برنامه‌ای مفصل برای این کار به شما کمک می‌کند تلاش‌های خود را وارد مرحله‌ی تازه‌ای کنید. ابزار‌های متعددی نیز وجود دارند که برای کمک به شما طراحی شده‌اند و می‌توانید برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی خود از آنها بهره بگیرید. همین اطلاعات برای آنکه بتوانید در مسیر درست قرار بگیرید کفایت خواهند کرد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *