طرفدار عمده گجت‌های پوشیدنی افراد جوان هستند اما قابلیت‌هایی که در این ابزارهای کوچک گنجانده شده، به کیفیت زندگی سالماندان هم کمک کرده و باعث می‌شود تا سالم‌تر بمانند. از قابلیت‌های وضعیت اضطراری مثل تشخیص افت فشار خون و نظارت بر ضربان قلب گرفته تا قابلیت‌های ورزشی، روش‌های زیادی هستند که گجت‌های پوشیدنی به سالمندان کمک خواهند کرد.

8 روشی که گجت‌های پوشیدنی به سالمندان کمک می‌کنند

در میان تمام امکانات و قابلیت‌هایی که برای گجت‌های پوشیدنی در نظر گرفته شده، 9 مورد آن‌ها بدون شک برای سالمندان مفید خواهند بود. مواردی که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  1. بررسی ضربان قلب

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های نظارت بر سلامت گجت‌های پوشیدنی می‌توان به بررسی ضربان قلب اشاره کرد که در بعضی از این دستگاه‌ها، امکانی برای اعلام حالت اضطراری در زمان کم شدن یا زیاد شدن بیش از حد ضربان قلب، در نظر گرفته شده است. در نسل‌های جدید ساعت‌های هوشمند از جمله ساعت هوشمند اپل و سامسونگ، این قابلیت وجود دارد و اعلان‌ها مستقیما به گوشی ارسال می‌شوند. اما بعضی از گجت‌های پوشیدنی مثل Fitbit Versa 4 یا Garmin HRM-Pro قابلیت‌های اختصاصی برای این منظور دارند.

  1. درخواست کمک در زمان از دست دادن تعادل

افراد سالمند به خاطر از دست دادن حجم عضلات، بیشتر دچار از دست دادن تعادل شده و ممکن است از جایی بیفتند. یکی از قابلیت‌های جدیدی که در گجت‌های پوشیدنی مثل ساعت سامسونگ گالکسی سری 3 به بالا و ساعت اپل سری 3 به بالا در نظر گرفته شده، تشخیص کم شدن لحظه‌ای ارتفاع بوده و در این زمان، به صورت خودکار با شماره‌های اضطراری که از قبل در گوشی وارد کرده‌اید، تماس می‌گیرد.

  1. ترویج و ضبط اطلاعات ورزشی

گجت‌های پوشیدنی نه تنها برای ورزش کردن جوانان، بلکه برای افراد سالمند نیز مفید بوده و می‌تواند برای ضبط اطلاعات ورزشی این افراد و همچنین ترویج بیشتر و بهتر ورزش کردن مورد استفاده قرار بگیرد. برای این حال، حتی نیاز نیست سراغ ساعت‌های گران‌قیمت بروید و گجت‌هایی مثل Fitbit Inspire 3 نیز به خوبی در این زمینه کار می‌کنند. هر چند تقریبا تمامی ساعت‌های نسل جدید، قابلیت‌هایی کامل برای ضبط حرکات ورزشی متنوع را دارند و می‌توان آن‌ها را با برنامه‌های ورزشی مناسب سالمندان روی گوشی، همگام کرد.

  1. یادآوری مصرف داروها

مصرف به موقع داروها امری ضروری است و با توجه به این که، ممکن است افراد سالمند، گوشی‌های خود را نیز جا بگذارند یا صدایش را نشنوند، می‌توانند از قابلیت‌هایی که در گجت‌های پوشیدنی مثل ساعت‌های اپل در نظر گرفته شده، به این منظور استفاده کنند. برنامه سلامتی اپل، امکانات پر و پیمانی دارد که می‌توان از آن‌ها بهره برد.

  1. بررسی فشار خون

مقالات زیادی ارائه شده که نشان می‌دهد، بررسی روزانه فشار خون، می‌تواند تا حد زیادی از بروز سکته‌های قلبی پیشگیری کند. پس چه بهتر که از قابلیت‌های گجت‌های پوشیدنی برای بررسی این مهم نیز، استفاده کنیم. ساعت‌های هوشمند زیادی هستند که در حال حاضر، بررسی فشار خون و اعلام هشدار در صورت بیش از حد کم شدن یا بیش از حد زیاد شدن را در قابلیت‌های خود دارند. دستگاه‌هایی نیز به صورت اختصاصی به این منظور تولید شده‌اند که می‌توانید آن‌ها را نیز تهیه کنید، اما ساعت‌های گالکسی سامسونگ و ساعت‌های اپل، گزینه‌های قابل اتکا هستند و می‌توان از دیگر قابلیت‌های آن‌ها نیز بهره برد.

  1. موقعیت مکانی

دستگاه‌های GPS یکی از بهترین تکنولوژی‌های روز برای افراد سالمندی به حساب می‌آید که درگیر انواع مختلف زوال عقل از جمله آلزایمر هستند. دستگاه‌های پوشیدنی زیادی به شکل سگک کمربند، دستبند، گردبند و … برای این منظور وجود دارد و البته ساعت‌های هوشمند نیز چنین قابلیتی در خود دارند و می‌توان موقعیت مکانی آن‌ها را به صورت آنلاین مشاهده کرد. ساعت‌های مختص سلامتی از جمله CPR Guardian نیز در کنار قابلیت‌های بررسی سلامت،  GPS نیز دارند.

  1. بهبود عادات خواب

خواب مناسب برای افراد سالمند اهمیت بسیار بالایی دارد. گجت‌های هوشمندی که به بررسی خواب می‌پردازند، می‌توانند نگاهی کلی به وضعیت شما و کیفیت خوابتان در طول شبانه روز بندازند. ساعت‌های هوشمند یا گجت‌های مثل Oura Ring چنین قابلیتی داشته و در نهایت به بهبود عادات خواب افراد کمک شایانی می‌کنند.

  1. ایجاد حس استقلال در افراد سالمند

افراد مختلف در سال‌های پیری نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند و این مهم، باعث می‌شود، احساس عدم استقلال و سرخوردگی در آن‌ها بیشتر شود. گجت‌های پوشیدنی بخشی از بررسی‌های سلامت را مثل فشار خون، ضربان قلب و چیزهایی از این دست را به صورت مستمر انجام می‌دهند و با توجه به این که اطلاعات موجود، به راحتی در گوشی نمایش داده می‌شود و نیازی به مراجعه روزانه به دکتر وجود ندارد، حس استقلال بیشتری را در سالمندان ایجاد می‌کند. همچنین ابزارهای کمک درمانی مثل یادآوری داروها، قابلیت‌های ورزشی و مسیریابی همه در این زمینه کمک خواهند کرد.

 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *