اگر قصد خرید دوربین برای فیلم‌برداری دارید، چندین گزینه‌ی مختلف پیش رو خواهید داشت. یکی از اولین تصمیماتی که باید بگیرید، انتخاب بین دوربین‌های دیجیتال و دوربین فیلم‌برداری یا کم کوردر (Camcorders) است. بسیاری از دوربین‌های دیجیتال به شما این امکان را می‌دهند تا ویدیوهای عالی با رزولوشن بالا ضبط کنید. از طرفی، دوربین‌های فیلم‌برداری اگر چه دارای تنوع کم‌تری هستند، اما امکاناتی مختص فیلم‌برداری در خود دارند.

هر فرد بسته به بودجه‌ای که برای خرید در نظر گرفته و نوع کاری که قرار است انجام دهد به نتیجه متفاوتی نسبت به این سوال می‌رسد. با این حال ما سعی کرده‌ایم در این نوشته با واکاوی امکانات این دوربین‌ها برای فیلم‌برداری، شما را در تصمیم گیری یاری کنیم.

انتخاب دوربین‌های دیجیتال برای فیلم‌برداری

در یک دهه اخیر، دوربین‌های دیجیتال از نظر کیفیت به سرعت رشد داشته‌اند و حالا مدل‌هایی با قیمت‌های متنوع و امکانت مختلف در بازار وجود دارد. اما اگر قرار است دوربین دیجیتال خود را به قصد فیلم‌برداری خریداری کنید، باید به چند نکته مهم در موقع انتخاب این دوربین‌ها دقت کنید:

  • حتما دوربین شما باید ورودی میکروفون داشته باشد. روی میکروفون‌های داخلی دوربین‌ها حساب نکنید، چون برای ضبط صدای با کیفیت، حتما باید یک میکروفون خروجی به دوربین وصل نمایید.
  • دوربینی که خریداری می‌کنید، حتما باید دارای لرزشگیر باشد یا این که لنزی که برای فیلم‌برداری خریداری می‌کنید، این قابلیت را داشته باشد.
  • داشتن نمایشگر متحرک که قابلیت چرخش به سمت جلو داشته باشد، برای بلاگرها بسیار مهم است.
  • تحقیق کافی در مورد فوکوس خودکار دوربین انجام دهید. به طور کلی داشتن فوکوس خودکار AF برای فیلم‌برداری بهتر است، مخصوصا اگر در زمان فیلم‌برداری، تحرک زیادی در صحنه خواهید داشت.

در نهایت، انتخاب دوربینی با سنسور بزرگ و با کیفیت، در نهایت ویدیوهایی با کیفیت‌تر را برایتان به ارمغان می‌آورد. سبک بودن دوربین، کم بودن نویز تصویر و چیزهایی از این تصویر نیز در نهایت، اهمیت بالایی دارند اما هر کدام از این امکانات، در نهایت، هزینه‌ی خرید دوربین را بالا خواهد برد.

برتری دوربین‌های دیجیتال نسبت به دوربین‌های فیلم‌برداری

در اول صحبت بگوییم که منظور ما از دوربین‌ فیلم‌برداری، دوربین‌های کم کوردر است و گرنه همین حالا سونی دوربین‌های بدون آینه مخصوص فیلم‌برداری مثل FX3 را ارائه کرده که حتی در فیلم‌های بزرگ هالییودی نیز به کار گرفته می‌شود.

اما اگر بخواهیم به برتری دوربین‌های دیجیتال نسبت به کم کوردر اشاره کنیم، موارد زیر، از اهمیت بالایی برخورداند:

  • کیفیت بهتر تصویر: سنسور به کار رفته در کم کوردرها کوچک است و به همین دلیل، کیفیت تصویر دوربین‌های دیجیتال، عموما بهتر خواهد بود.
  • امکان استفاده از لنزهای متنوع: دوربین‌های دیجیتال به شما اجازه‌ی استفاده از لنزهای مختلف را می‌دهند اما کم کوردرها با لنزی ثابت فروخته می‌شوند.
  • آزادی در تنظیمات دستی: در دوربین‌های دیجیتال، شما آزادی بسیار بیشتری برای تنظیمات نور، بالانس رنگی و عمق میدان وضوح دارید.
  • عکاسی و فیلم‌برداری: مسلما این که شما دوربینی دارید که هم عکس‌های بسیار با کیفیتی می‌گیرد و هم برای فیلم‌برداری مورد استفاده قرار می‌گیرد، منافع بسیاری برایتان خواهد داشت.

دوربین‌های بدون آینه یا DSLR، کدام یک برای فیلم‌برداری بهترند؟

به طور کلی، بعید است لیستی از دوربین‌های دیجیتال که مناسب فیلم‌برداری هستند را خوانده و در آن‌ها از دوربین‌های DSLR چیزی ببینید. طراحی این دوربین‌ها عملا برای عکاسی است و البته که خیلی‌هایشان با کیفیت خیلی خوبی فیلم‌برداری می‌کنند، اما دوربین‌های بدون آینه اغلب برای فیلم‌برداری بهتر هستند. وجود منظره‌یاب دیجیتال یکی از اولین دلایل بهتر بودن دوربین‌های بدون آینه برای فیلم‌برداری به حساب می‌آید.

یکی دیگر از مشکلات دوربین‌های DSLR سیستم فوکوس خودکار AF در آن‌هاست که اصلا برای فیلم‌برداری مناسب نیستند. در دوربین‌های بدون آینه، سیستم AF در خود سنسور به کار گرفته شده و عملکرد بهتری دارد. البته در نهایت در میان دوربین‌های بدون آینه نیز باید به سراغ دوربین‌های با کیفیت بروید تا از این قابلیت‌ها بهره ببرید و همه‌ی دوربین‌ها برای فیلم‌برداری مناسب نیستند.

بعضی از بهترین دوربین‌های بدون آینه برای فیلم‌برداری به شرح زیر است:

  • Sony ZV-E10: دوربین نسبت ارزان برای بلاگرها که فیلم‌برداری 4K انجام داده و عکس‌های خوبی هم می‌گیرد
  • Sony A7C: دوربین فول فریم با کیفیت که فیلم‌هایی با کیفیت فوق‌العاده عالی ثبت می‌کند
  • Lumix S5 IIX: دوربین 1200 دلاری لومیکس که با لنز زوم فروخته شده و قادر به فیلم‌برداری 4K با 60 فریم در ثانیه است
  • Canon EOS M50: دوربین بلاگری کنون که قیمتی عالی دارد و برای فیلم‌برداری بسیار خوب است. البته بهتر است مدل مارک دو آن را خریداری کنید که تقریبا با همان قیمت ارائه شده اما جدیدتر است و امکانات بهتری دارد

انتخاب کم کوردر برای فیلم‌برداری

شرکت‌های بسیاری هنوز هم به تولید دوربین فیلم‌برداری کم کوردر می‌پردازند. حتی سونی که دوربین‌های مخصوص فیلم‌برداری بدون آینه تولید می‌کند، هنوز تولید این گونه دوربین‌ها را متوقف نکرده است. کم کوردرها با قیمت‌های مختلف و امکانات متنوعی ارائه می‌شوند اما مدل‌های آن‌ها در هر شرکت به نسبت دوربین‌های دیجیتال کم‌تر است.

اگر قصد دارید برای فیلم‌برداری کم کوردر خریداری کنید، به هیچ وجه به سراغ مدل‌هایی که کم‌تر از کیفیت 4K ارائه می‌کنند نروید. با توجه به سنسورهای کوچک این دوربین‌ها، بهتر است بالاترین کیفیت را مد نظر بگیرید تا ویدیوهایی عالی برای خود به یادگار بگذارید. از نظر فنی نیز، عموما این دوربین‌ها چیز پیچیده‌ای نداشته و کار کردن باهاشان ساده است، تنها کافی‌ست نسبت به بودجه خود، به دنبال قابلیت‌های بیشتر در این مدل‌ها باشید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *