در مطلب قبل در مورد جزئیات موجود دریک گزارش کامل توضیح دادیم وقتی در یک گزارش اطلاعاتی جالب توجه به دست آمد، گوگل آنالیتیکس برای به اشتراک‌گذاری و ارجاع دادن به آن گزارش چندین راه حل را با گزینه‌هایی که در سمت چپ بالای صفحه و در نوار نام گزارش تعبیه کرده است در اختیار شما می‌گذارد.

 

از بین گزینه‌های مذکور، پیشرفته‌ترین آنها «Edit» –یا همان «ویرایش»- است که به شما اجازه می‌دهد گزارش خود را با افزودن گروه‌های شاخص (metric groups)، فیلترها و یا نماهای اضافی سفارشی‌سازی کنید. استفاده از این گزینه در نهایت منجر به ایجاد یک گزارش جدید و سفارشی خواهد شد که می‌توانید در زمان نیاز با مراجعه به بخش «CUSTOMIZATION» در ستون پیمایش سمت چپِ صفحه و انتخاب «Custom Reports» مجدداً به آن دسترسی پیدا کنید.

 

 

با «Share» قادر هستید یک کپی از گزارش را با فرمت انتخابی به فرد دیگری ایمیل کنید. بدیهی است گزارش مورد نظر به صورت یک فایل ضمیمه به همراه ایمیل به دست شخصی که تمایل دارید خواهد رسید و ضمناً این امکان فراهم گشته که یک گزارش در بازه‌های زمانی معین، مثلاً روزانه یا هفتگی به صورت خودکار به فردی ایمیل شود.

«Export» اجازه می‌دهد یک نسخه‌ی آفلاین از هر گزارشی را با فرمت‌های گوناگون مانند فایل PDF و یا CSV برای خود ذخیره کنید.

پس از اینکه یک گزارش را سفارشی‌سازی کرده و تنظیمات گوناگونی را روی آن اعمال نمودید، می‌توانید نسخه‌ای از آن را با دکمه‌ی «Save» ذخیره کنید. گزارش‌های ذخیره شده همواره از ستون پیمایش سمت چپ صفحه و از طریق قسمت CUSTOMIZATION بخشِ «Saved Reports»، با همان تنظیمات سفارشی مد نظر کاربر در دسترس هستند.

در انتهای نواری که ابتدای مطلب از آن سخن گفتیم به «Intelligence» می‌رسیم. «آنالیتیکس Intelligence» شامل مجموعه‌ای از قابلیت‌ها است که با یاری یادگیری ماشینی به شما کمک می‌کند درک بهتری از داده‌های اشتراک خود به دست آورده و به شکل بهینه‌تری با آنها تعامل کنید. بیایید نگاه کوتاهی داشته باشیم به امکاناتی که در پس این گزینه نهفته است.

 

 

  • پاسخگویی به سئوالات کاربر: شما می‌توانید در بخش Intelligence به زبان انگلیسی و با فرمت گفتار رایج روزمره یک پرسش را مطرح کنید و برای آن پرسش به سرعت پاسخی مناسب را نیز دریافت نمایید. برای مثال اگر در این قسمت بپرسید «How many users did we get yesterday?» – یا «دیروز چه تعداد کاربر به سایت رجوع کرده‌اند؟»، بلافاصله و در کسری از ثانیه جواب این سئوال را دریافت خواهید کرد. فهرستی کامل از سئوال‌هایی که می‌توانید با قسمت یاد شده مطرح کرده و از بابتشان پاسخی در خور بگیرید در این لینک آمده است و توصیه می‌کنیم حتماً آنها را مطالعه نمایید. زیرا تعامل با Intelligence و فراگیری پرسش‌های مذکور سبب می‌شود به شکلی به مراتب سریع‌تر به بسیاری از داده‌ها و اطلاعات که مرتباً به آنها نیاز دارید دست پیدا کنید.
  • از دیگر ویژگی‌های Intelligence می‌توان به این نکته اشاره کرد که دائماً در حال پایش داده‌های کاربر است تا اگر تغییر ناگهانی شگرفی در آنها رخ داد یا نکته‌ی قابل توجهی در میان‌شان وجود داشت، بلافاصله بتواند صاحب اشتراک را از این مسائل آگاه سازد. برای مثال اگر در طول زمان به یکباره میزان ورودی یک صفحه‌ی‌ مشخص دچار دگرگونی بزرگی شود، Intelligence اولین جایی است که شما را از این نکته آگاه می‌سازد. پس بنابراین بد نیست همواره نسبت به پیغام‌هایی که در این بخش ظاهر شده‌اند توجه ویژه‌ای داشته باشید.
  • در کنار تمامی مواردی که ذکر کردیم Intelligence قادر است با کمک یادگیری ماشینی تحلیل‌‌ها و مدل‌های دقیق‌تری را از نرخ‌های تبدیل، کیفیت Session‌ها و کاربران‌تان ارائه کند، که به کمک آنها رفته رفته قادر خواهید بود جامع‌ مخاطبان گسترده‌تری برای خود بسازید.

در مورد Intelligence بازهم درآینده به شکلی مفصل‌تر صحبت خواهیم کرد، اما اگر روی این گزینه کلیک بکنید ستونی در سمت راست باز خواهد شد که می‌توانید در بخش بالایی آن پرسش‌های گوناگونی را مشابه آنچه قبلاً‌ مثال زدیم مطرح کرده و پاسخ هر یک را نیز دریافت کنید. کمی پائین‌تر قادر هستید پیغام‌ها و اعلان‌های جدیدی که Intelligence تولید کرده را ببینید و با کلیک روی هر کدام جزئیات مرتبط بیشتری را رویت نمایید.

در بالای این ستون هم در کنار گزینه « Analytics Intelligence» لینکی با عنوان «Send Feedback» یا ارسال بازخورد وجود دارد که با کلیک روی آن به فرمی ویژه هدایت شده و می‌توانید به کمک این فرم بازخوردهای‌تان در رابطه با عملکرد Intelligence را برای گوگل ارسال کنید و یا اگر باگ و مشکلی در آن مشاهده می‌نمایید آن باگ یا مشکل را گزارش کنید.

 

منبع: Google Analytics Academy و Analytics Help

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *