آیا تصمیم دارید به سیستم‌عامل لینوکس نقل مکان کنید؟ لینوکس سیستمی بسیار متفاوتی نسبت به سیستم عامل مک یا  ویندوز است و از نظر برنامه‌های کد باز امکانات بسیار بهتری را به شما ارائه خواهد کرد. اما هر جابه‌جایی مستلزم آشنایی مختصر و حداقل دانش ممکن در مورد مقصد و شیوه انتقال است. از نظر افراد زیادی لینوکس از ویندوز سخت‌تر است، گرچه این یک نظر شخصی است که مورد تایید ما نیست اما برای درک بهتر آن لازم است چیزهایی را بدانید که ما در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

۱- لینوکس را بر روی یک سیستم برند جدید نصب نکنید

اگر یک سیستم ویندوز یا مک دارید و می‌خواهید به لینوکس سوییچ کنید شاید بد نباشد یکی دو سال صبر کنید. نصب لینوکس بر برندهای تازه تاسیس بیشتر از آنکه مفید باشد دردساز خواهد بود زیرا بیشتر شرکت‌های عرضه کننده اصلا اهمیتی به اجرای لینوکس بر دستگاه خود نمی‌دهند که هیچ، حتی آن‌ها را با لینوکس هم به فروش نمی‌رسانند و اصلا از این بابت به خریداران خود اهمیتی نمی‌دهند، پس درایوری هم برای قطعات خود تولید نمی‌کنند. بدین معنی که دستگاه‌های آن‌ها از لینوکس پشتیبانی نمی‌کند و این به مهندس دیگری بستگی دارد که برای آن راه حلی بیابد تا شاید بتواند درایوری برای اجرای آن تولید کرده یا نه که آن هم مستلزم صرف زمان زیادی‌ست. در بعضی موارد حتی قطعات اصلی همچون کارت صدا و شبکه هم کار نخواهند کرد.

۲- از منابع خارجی نرم‌افزار نصب نکنید

در سیستم عامل ویندوز خیلی راحت به هر سایت نرم‌افزار که بروید با کلیک بر روی لینک دانلود، نصب انجام خواهد شد اما در بیشتر موارد این شیوه در لینوکس جواب نمی‌دهد. نسخه‌های زیادی از لینوکس وجود دارد که توسعه‌دهنده می‌داند کدام از دانلود آزاد پشتیبانی می‌کند. در عوض، کاربران برای نصب برنامه دلخواه از فروشگاه Linux app و یا package manager اقدام می‌کنند. ممکن است برنامه‌ای را در فروشگاه پیدا نکنید و مجبور باشید به یک منبع خارجی متوسل شوید. نصب نرم‌افزار از منابع خارجی ممکن است در آینده مشکل‌ساز شود. گاهی برنامه نیاز به نسخه‌ای متفاوت از لینوکس دارد که متاسفانه ممکن است باعث مشکل و خرابی در سیستم شما شود و مجبور شوید لینوکس خود را دوباره نصب کنید یا برای استفاده از آن نسخه‌ای دیگر را اجرا کنید. گرچه وقوع آن حتمی نیست اما می‌تواند برای شما تبدیل به چالش شود.

۳- استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص لینوکس

بیشتر کاربران ویندوز ایده خاصی درباره اینکه بعضی برنامه‌ها مخصوص سیستم‌عامل خاصی است ندارد و بعضی برنامه‌های خاص روی هر کامپیوتری اجرا نمی‌شود. اکثر برنامه‌های کاربردی برای مایکروسافت طراحی می‌شوند حتی اگر از سیستم‌های دیگری همچون macOS و لینوکس پشتیبانی کنند. متاسفانه شرکت‌ها منابع کمی در اختیار لینوکس قرار می‌دهند. گفته شده گوگل کروم بهترین مرورگر در لینوکس است، اما این بدان معنا نیست که با لینوکس شما هماهنگ باشد. همچنین VLC در لینوکس بسیار عالی‌تر از پلتفرم‌های دیگر است. بسیاری از نرم‌افزارهای رایگان قبل از رفتن به سیستم‌عامل‌های دیگر مانند GIMP و Pidgin به لینوکس پیوستند.

۴- تجربیات جدید به‌دست آورید

بسیاری از برنامه‌های لینوکس همان چیزی است که شما در ویندوز یا macOS با آن روبرو شدید. آن‌ها با روش‌های مخصوص به خود یک عملکرد کلی را انجام می‌دهند. ولی اصرار شما به کارایی دقیق آنچه قبلا دیده‌اید شما را از تجربه متفاوت در لینوکس باز می‌دارد. نسخه دسکتاپ GNOME محبوب‌ترین نسخه لینوکس است که در آن به جستجوی محتوا و برنامه تاکید شده، برنامه‌هایی مانند GNOME Music و GNOME Photos در عین رابط کاربری آسان فایل‌های شما را به شیوه جالبی ارائه می‌دهند. پس ذهن خود را باز کنید و از این تجربه متفاوت لذت ببرید و به دنبال یک ویندوز جدید نباشی، شما لینوکس نصب کرده‌اید!

۵- چیزی که می‌بینید به شما ارائه می‌شود

در دنیای تجارت نرم‌افزار، برنامه‌های کاربردی اغلب به طور دائم به روزرسانی می‌شود تا زمانی که توسعه‌دهنده از آن دست بکشد و عرضه آن به پایان برسد. این بروزرسانی‌ها در نسخه‌های رایگان دیرتر نیز عرضه می‌شوند. از آنجایی که معمولا سرمایه پروژه‌ها زیاد نیست توسعه‌دهندگان مجبورند زمان زیادی برای برنامه صرف کنند. بنابراین برنامه لینوکس شما ممکن است سال‌ها برای یک به‌روزرسانی در انتظاربماند. یعنی ممکن است برنامه‌‌ای که نصب می‌کنید در آینده تغییرات چندانی به خود نبیند. و این مساله زمانی خود را نشان خواهد که با برنامه به مشکل بربخورید. این بدان معنی نیست که لینوکس تغییر نخواهد کرد. چیزی که ما امروز از محیط دسکتاپ GNOME می‌بینیم بسیار متفاوت از نسخه ده سال پیش آن است. اما اگر منتظر یک تغییر و تحول اساسی در GIMP، Inkscape یا AbiWord هستید، هیچ تضمینی وجود ندارد.

 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *