این روزها می‌توانید برای هر چیزی یک برنامه اندروید پیدا کنید. برای دانستن آب و هوا و یا جستجو میان فایل‌های سیستمی. مساله مهم و نگران‌کننده در مورد این تعداد اپلیکیشن اما وضعیت رعایت حریم شخصی از سمت آن‌هاست. چقدر درباره امنیت برنامه‌ها قبل از نصب تحقیق می‌کنید؟ چه بسا بسیاری از برنامه‌ها ناقض حریم خصوصی بوده و جرم‌هایی از همین طریق صورت گرفته است. ما در این مقاله به معرفی تعدادی از برنامه‌های کاربردی و قابل اعتماد حریم خصوصی سیستم عامل اندروید می‌پردازیم.

۵ ویژگی که دیگر مجبور نیستید به خاطرش اندروید را روت کنید

۱- صفحه‌کلید: AnySoftKeyboard

اگر از کاربران دقیق گوشی هوشمند باشید شاید متوجه شده باشید که صفحه‌کلید پیش‌فرض اندروید گاهی از اتصال وای‌فای شما استفاده می‌کند که خیلی عملکرد جالبی نیست. AnySoftKeyboard یک برنامه صفحه‌کلید منبع باز است که هیچ نیازی به دسترسی اینترنت دارد.

AnySoftKeyboard

این نرم‌افزاراندروید از چندین زبان پشتیبانی می‌کند و دارای قابلیت swipe-to-type نیز هست. همچنین امکاناتی نظیر کلمات پیش‌فرض، ورودی صوتی، تم‌های متعدد و ویژگی‌های دیگری را ارائه می‌دهد. این برنامه را می‌توانید به صورت رایگان از فروشگاه Google Play دانلود کنید.

۲- مرورگر: DuckDuckGo

البته DuckDuckGo نیاز به معرفی ندارد. این برنامه یکی از مشهورترین موتورهای جستجو با رعایت حریم خصوصی در جهان است. نسخه اندروید این برنامه یک مرورگر است که فقط خود موتور جستجوی DuckDuckGo می‌تواند آن را اجرا کند. این اپلکیشن با استفاده از کوکی‌ها شما را در وب ردگیری نمی‌کند، اطلاعات شخصی شما را جمع نمی‌کند، جستجوهای شما را وارد نمی‌کند و به طور خودکار آدرس IP شما را از سایت‌هایی که بازدید می‌کنید پنهان می‌کند.

ناکامی DuckDuckGo تنها زمانی خیلی به چشم می‌آید که یک عبارت نامفهوم را جستجو می‌کنید، در این موارد گوگل بهتر عمل می‌کند. برای حل این مورد هم می‌توانید از  StartPage Private Search استفاده کنید که به شما اجازه جستجوی خصوصی در Google و Bing را می‌دهد. این برنامه را می‌توانید به صورت رایگان از فروشگاه Google Play دانلود کنید.

۳- پیام‌رسان سریع: تلگرام

تلگرام یکی از بی‌شمار برنامه‌های جایگزین واتس‌اپ است. اچر چه واتس‌اپ یک پیام رسان رمزگذاری شده به حساب می‌آید، اما این برنامه متعلق به فیسبوک است و همه ما می‌دانیم که شرکت زاکربرگ در حفظ حریم خصوصی تبحر ندارد.

چگونه به هک شدن اکانت فیسبوک‌تان پی ببرید؟

telegram

از طرف دیگر تلگرام، متعلق به هیچ شبکه اجتماعی نبوده و به سرعت در حال رشد است به طوری که تنها در طی دو سال و نیم گذشته بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال به خود دیده است. این برنامه با استفاده از ترکیبی از رمزگذاری ۲۶۵ بیتی AES ، رمزگذاری ۲۰۴۸ بیتی RSA و دکمه تبادل امنیتی Diffie-Hellman برای حفظ امنیت پیام‌های شما می‌کوشد.

نحوه حذف و یا غیرفعال کردن حساب کاربری فیس‌بوک

تلگرام از واتس‌اپ سریع‌تر است. یعنی از یک شبکه اطلاعات مرکزی تقسیم شده در سرتاسر زمین برای گرفتن پیام‌های شما تنها در نانوثانیه استفاده می‌کند. ویژگی نهایی منحصر به فرد آن تایپ کردن همگام‌سازی شده است. یعنی می‌توانید یک پیام را روی تلفن نوشته و در کامپیوتر آن را تمام کنید. این برنامه را می‌توانید به صورت رایگان از فروشگاه Google Play دانلود کنید.

۴- تقویم: Simple Calendar

این برنامه توسط Simple Mobile Tools به منظور حفظ حریم شخصی طراحی شده است.  Simple Calendar به طور قطع یک رقیب ارزشمند برای تقویم اندروید است.

Simple Calendar

Simple Calendar بدون تبلیغات اینترنتی بوده و حداقل مجوز را برای عملکردهای خود درخواست می‌کند. به طور پیش‌فرض مجوزها شامل دسترسی به عکس‌ها و مخاطبین شما می‌شوند، آن هم صرفا برای کارآیی بهتر برنامه است. حتی اگر این مجوزهای دسترسی را قطع کنید باز هم توابع اصلی برنامه کار خواهند کرد. این برنامه را مانند موارد بالا می‌توانید به صورت رایگان از فروشگاه Google Play دانلود کنید.

۵-برنامه بدن‌سازی: Pedometer

برنامه‌های تناسب اندام یکی دیگر از دسته‌هایی هستند که اطلاعات شخصی کاربران را دریافت می‌کنند. اطلاعاتی از قبیل مکان‌های GPS، سفرهایی که انجام دادید و حتی اطلاعات شخصی که وارد کردید مثل قد، وزن و جنسیت را دریافت می‌کنند. اگر به دنبال یک برنامه تناسب اندام با رعایت حریم شخصی هستید Pedometer را امتحان کنید. این برنامه به توسط گروه تحقیقاتی حریم شخصی SECUSO  در Technische Universität Darmstadt آلمان طراحی شده و تنها به دو مجوز نیاز دارد. مجوز اجرای برنامه و جلوگیری از خاموش شدن صفحه.

Pedometer

این برنامه به طور روزانه قدم‌های شما را شمرده و میزان کالری سوزانده شده را اندازه می‌گیرد. همچنین این اطلاعات در نمودارهای زیبا و قابل درک به نمایش می‌گذارد. شما می‌توانید مدل‌های مختلف پیاده‌روی را با توجه به سبک خود شخصی‌سازی کنید. این برنامه هم به صورت رایگان در فروشگاه Google Play برای دانلود موجود است.

۶- آب و هوا: Weather

Weather هم یکی دیگر از برنامه‌های Technische Universität Darmstadt است. این اپلکیشن با استفاده از داده‌های OpenWeatherMap، دمای فعلی و همچنین یک پیش‌بینی سه ساعته و پنج روزه را به نمایش می‌گذارد.

Weather

شما امکان ذخیره مکان‌های مختلف و non-permanent کردن آن‌ها را دارید. یعنی به محض خروج از محدوده آب و هوایی آن محل اطلاعات آب و هوایی هم حذف می‌شود. در برنامه جایی برای جستجو دیده نمی‌شود با این همه یک قابلیت جستجو به شعاع معین از مکان‌ها در نظر گرفته شده تا امکان پیش‌بینی محیط اطراف فراهم باشد. این برنامه را می‌توانید به صورت رایگان از فروشگاه Google Play دانلود کنید.

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *