بسیاری از تجهیزاتی که تا همین ۱۵ سال پیش جزو تکنولوژی‌های پیشرو به حساب می‌آمدند، حالا آنقدر ناکارآمدند که خیلی یادشان هم نمی‌آید که زمانی از آنها استفاده می‌کردند و نسل جدید هم اصلا از آن‌ها سر در نمی‌آورند. بعید است که یک نوجوان حالا بتواند درک کند که چرا زمانی ما از فلاپی دیسک استفاده می‌کردیم و دستگاه بزرگی مثل واکمن برای گوش دادن به موسیقی همراه داشتیم. حالا اما بد نیست مروری داشته باشیم بر آن خاطرات و از ۱۰ تکنولوژی قدیمی بگوییم که خیلی از جوان‌ها و نوجوان‌های امروز حتی از آن‌ها سر در نمی‌آورند.

  1. تلفن‌های قدیمی

حالا با وجود تکنولوژی‌های بی‌سیم، تماس‌های تصویری و خیلی راه‌های ارتباطی دیگر، چطور می‌توان به یک جوان امروزی گفت که ما برای هر شماره تلفن مجبور بودیم صفحه‌ی تلفن را یک دور بچرخانیم، منتظر بمانیم که سر جایش بر گردد و دوباره شماره‌ای دیگر را بگیریم؟ تلفن‌های قدیمی تا همین ۲۰-۲۵ سال پیش به شدت مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما به سرعت با آمدن تلفن‌های جدید از دور خارج شدند.

  1. دستگاه فکس

قبل از این که ایمیل پایش به زندگی ما باز شود، برای ارسال مدارک و سندهای مختلف باید از دستگاه فکس استفاده می‌شد. دستگاه‌هایی که از طریق خط تلفن صفحات اسکن شده را ارسال می‌کردند و در مقصد پرینت می‌گرفتند! کاری بسیار وقت گیر و پر هزینه که حالا تنها با چند کلیک ساده از طریق ایمیل قابل انجام است.

  1. مودم‌های آنالوگ

قبل از مودم‌های ADSL و گوشی‌های هوشمندی که با سرعت بسیار بالا شما را به اینترنت متصل می‌کنند، شما باید با مودم‌های آنالوگ به اینترنت متصل می‌شدید که جدا از صدای ماندگارش و دقایق متمادی انتظار برای وصل شدن، نهایت سرعت ۵۶ کیلوبیت در ثانیه را برای شما به همراه می‌آورد که البته هیچ گاه تمام این سرعت را به دست نمی‌آوردید. البته مودم‌های لاکچری و گران‌قیمتی بودند که ۷۶ مگابیت سرعت داشتند!

  1. دیسک فلاپی

یک دیسک فلاپی سه و نیم اینچ عموما ۱.۴۴ مگابایت فضا داشت که البته مدل‌های ۲.۸ مگابایتی از آن نیز ساخته شده بود. حالا نگاهی به این دیسک‌های بزرگ و دستگاه‌هایی که می‌توانستید با آن، اطلاعات را از رویشان بخوانید، انداخته و سپس به مموری‌های USB که چند ده گیگ اطلاعات را در فضایی بسیار کوچک ذخیره می‌کنند بنگرید.

  1. VHS و دستگاه VCR

همین امر به شکلی دیگر در مورد نوار VHS و دستگاه‌های VCR که این نوارها را پخش می‌کردند نیز وجود دارد. زمانی این نوارها انقلابی در نمایش خانگی به حساب می‌آمدند و باعث شدند، مردم به دور از سینماها و در خانه بتوانند فیلم ببینند و محتوای تلوزیون را ضبط کنند.

  1. واکمن

خیلی از جوان‌ها حتی آیپاد را هم از خاطر برده‌اند، چه برسد به واکمن‌های بزرگی که ما همراه می‌بردیم و هدفن‌های بزرگ را به آن متصل می‌کردیم تا بتوانیم بیرون از خونه به موسیقی گوش کنیم. البته مدل‌های قابل حمل زیادی برای پخش موسیقی از نوار ساخته شد اما مهم‌ترین آن‌ها همین واکمن‌ها بودند.

  1. CD و دیسکمن

دیکسمن‌ها به اندازه واکمن محبوب نشدند، چون به سرعت جایشان را به دستگاه‌های پخش دیجیتال دادند. اما همین دستگاه‌ها نیز برای مدتی وسیله‌ای پر استفاده بودند که به جای نوار، CD واردشان می‌کردید و از این طریق به موسیقی گوش می‌کردید. دستگاه‌هایی که مصرف باتری‌شان زیاد بود و باید خیلی مراقبشان می‌بودید تا پخش موسیقی با مشکلی مواجه نشود.

  1. کنسول‌های قدیمی بازی

آتاری در دهه 80 میلادی محبوب شد و بعد از آن کنسول‌های گیم بوی، نینتندو و خیلی چیزهای دیگر آمد که با گرافیک بسیار پایین و بازی‌های خاطره‌انگیز، سال‌ها بچه‌ها را سرگرم می‌کردند. حالا اما همان بازی‌ها به سادگی بر روی هر دستگاه موبایل ضعیفی نیز قابل اجرا هستند و کنسول‌های قدیمی در گوشه‌ی انبارها خاک می‌خورند.

  1. دوربین‌های پولاروید

از وسایل خاطره‌انگیز جوان‌های قدیمی می‌توان به دوربین‌ها پولاروید اشاره کرد که عکس‌های گرفته شده را به صورت آنی چاپ می‌کردند و خاطرات شما را برای همیشه ماندگار می‌ساختنتد. حالا اما اوضاع بسیار فرق کرده و شما می‌توانید با گوشی‌های خود هزاران عکس گرفته و همیشه همراه داشته باشید  یا این که آن‌ها را در فضاهای ابری نگهداری کنید.

  1. پرینترهای سوزنی

در مقابل بدترین پرینترهایی که الان در بازار هستند، باز هم پرینترهای سوزنی فاجعه بودند. این دستگاه‌ها از دهه هفتاد میلادی مورد استفاده قرار می‌گرفتند و اگر هنوز هم به بعضی ادارات ایران بروید، می‌بینید که جوانی با تعجب دارد به پرینتری نگاه می‌کند که مدارک را با سرعت لاکپشت‌وار و به صورت خط به خط در حال پرینت گرفتن است! شیوه‌ی پرینت گرفتن در این نوع دستگاه‌ها به کلی متفاوت بود و اطلاعات به صورت خط به خط پرینت می‌شود و به جای جوهر در آن‌ها از نوارهای خاص استفاده می‌شد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *