اینستاگرام یک بستر بسیار مهم برای کسب و کار و سرگرمی است. برای همین هر چیزی که مربوط به پیشرفت پیج باشد، اهمیت دارد. اگر به صورت حرفه‌ای در اینستاگرام فعالیت دارید، حتما متوجه شدید که توجه و تعامل کاربران با پیج چقدر موثر است. اگر توجهی از طرف کاربران برای پیج صورت نگیرد و یا افراد تعامل کافی را نداشته باشند، ممکن است زوتر تسلیم شوید و پیج اینستاگرام خود را ببندید. یکی از اولیه‌ترین معیارهای سنجش تعامل کاربران، تعداد لایک پست‌ها است که با افزایش تعداد پیج ارزش می‌یابد.

دلایل اصلی کاهش تعداد لایک در اینستاگرام

اگر تعداد لایک‌های شما بیش از حد کاهش یافته باشند شما با کاهش تعداد لایک روبه‌رو هستید اما اگر تعداد کاهش کم باشد، این مقدار طبیعی است و برای هر پیجی در دورهای مختلف اتفاق می‌افتد. در صورت کاهش لایک‌ها باید به دنبال دلیل مدرک باشید تا با رفع آن دوباره با حالت قبلی برگردید.


1. شادوبن شدن صفحه اینستاگرام
تقریبا همه کاربران اینستاگرام بدون اینکه متوجه شوند، با عامل شادوبن رو به رو هستند. برنامه اینستاگرام قوانین خاص خودش را دارد بنابراین باید قوانین را به درستی رعایت کنید. اگر این قوانین رعایت نشوند، اینستاگرام برای مدت زمان مشخصی پیج را شادوبن می‌کند. در واقع شادوبن به معنای مسدود شدن شما توسط اینستاگرام است. در هنگام مسدود بودن پیج صفحه شما فعال است اما کمتر کسی آن را مشاهده می‌کند. یکی از عوامل شادوبن شدن خرید لایک اینستاگرام از منابع نامعتبر است .

2. غیرفعال شدن هشتگ‌های استفاده شده
برخی از هشتگ‌ها در اینستاگرام ممنوع شده‌اند بنابراین استفاده از آن‌ها کار اشتباهی است. گاهی اوقات برخی از کاربران بدون آنکه متوجه شوند از این هشتگ‌ها استفاده می‌کنند. در نتیجه نه تنها نتیجه مطلوبی ندارد بلکه بر عکس موجب کاهش تعداد لایک خواهد شد. این به دلیل گزارش کاربران یا وجود پست‌های زیاد در هشتگ به وجودمی‌آید. سعی کنید هشتگی که می‌زنید، تعداد پست متوسطی داشته باشد. برای نتیجه دادن هشتگ‌ها می‌توانید حداقل از ۵ هشتگ مناسب با پست انتخاب کنید. تعداد هشتگ‌ها هر چقدر بالاتر رود اثر منفی خواهد داشت.

3. تجاری بودن صفحه اینستاگرام
اکانت تجاری یکی از قابلیت‌هایی است که اجازه می‌دهد پیج شما از امکانات بیشتری برخوردار باشد. اینستاگرام یک منبع تجاری بسیار کاربردی است. بنابراین بیشتر کاربرانی که به صورت دائم فعالیت دارند، پیج خود را به اکانت تجاری تغییر می‌دهند. در این صورت اینستاگرام سعی می‌کند لایک شما را کاهش دهد تا بتوانید از اسپانسرهای خودش برای افزایش تعداد لایک استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که این بازه زمانی کوتاه است و برنامه پس از مدتی دست از تغییر تعداد لایک‌های شما بر می‌دارد.

4. تغییر الگوریتم اینستاگرام
با الگوریتم اینستاگرام آشنا هستید؟ در اینستاگرام قوانین به صورت الگوریتم ظاهر می‌شوند. برای اینکه تعداد تعامل کاربران شما بالا رود باید قوانین مربوط به الگوریتم‌‌ها را رعایت کنید. البته الگوریتم‌ها چیزی نیستند که به صورت نوشتاری به شما نشان داده شوند. خود اینستاگرام آن‌ها را منتشر نمی‌کند تا افراد فعال و خوب، رشد کنند. در واقع آنچه که کاربران دوست دارد به عنوان الگوریتم یاد می‌شود. پس سعی کنید محتوایی بسازید که کاربران دوست دارند تا تعامل ایجاد کنند.

5. فعالیت نامنظم در اینستاگرام
احتمالا می‌دانید که اینستاگرام افراد منظم را بیشتر دوست دارد. یعنی افرادی که فعالیت ثابتی دارند موفق‌تر خواهند بود. در صورتی که شما یک هفته بدون فعالیت کردن ادامه دهید پس از انتشار پست تعداد لایک قطعا کاهش خواهد یافت. سعی کنید هر روز پست و استوری بگذارید تا تعداد لایک شما بالاتر رود. هر چقدر تعامل به صورت روزانه اتفاق بیفتد پیج شما رشد پیدا می‌کند. البته توجه داشته باشید که نباید از کیفیت پست‌های خود بکاهید و با دقت انتخاب کنید.

6. محتوای بی کیفیت و غیر جذاب
اصلی‌ترین عامل کاهش تعداد لایک، تکرار یک محتوا یا انتشار محتوای بی کیفیت است. محتوای بی کیفیت باعث می‌شود کاربران به پست اهمیت ندهند و در نتیجه آن را لایک نکنند. برای اینکه از خطر آنفالو شدن در امان بمانید باید به فکر چاره کار باشید. هر چند یکبار به جای محتوای اصلی خود از محتوای طنز استفاده کنید و استوری‌های جذاب بگذارید.

7. عدم ارتباط گیری با کاربران صفحه
این مشکل مخصوص در پیج‌های آموزشی رخ می‌دهد. زمانی که کاربران در قسمت کامنت‌ها از شما سوال می‌پرسد باید آن را پاسخ دهید. اینکار باعث می‌شود کاربران نظر مثبتی نسبت به پیج شما پیدا کنند و به لایک کردن آن ترغیب شوند. علاوه بر آن دایرکت‌ها نیز محل ارتباط شما با فالوورهایتان است. نباید پاسخ دادن به آن‌ها را فراموش کنید تا در کاربر ذهنیت منفی ایجاد نشود.

8. ریزش فالوورها
اگر تعدا فالورهای شما کاهش یابد، در نتیجه تعداد لایک هم کاهش خواهد یافت. در واقع تعداد فالوور شما با تعداد لایک ارتباط مستقیمی دارد. سعی کنید با ایجاد تعامل و صمیمیت بین خود و کاربر در حفظ تعداد فالوورهای خود بکوشید. البته به بیشتر بنابراین اگر صفحه شما در حال ریزش فالوور است، به دنبال دلیل اصلی ریزش فالوور بگردید که معمولاً هم به محتوای منتشر شده در صفحه مربوط می شود.

9. از کار افتادن ربات اینستاگرام
هر چند استفاده از ربات اینستاگرام برای افزایش لایک کار اشتباهی است اما اگر هم استفاده می‌کنید باید استاندارد باشد. ربات‌های غیر استاندارد باعث می‌شوند اینستاگرام پیج شما را مسدود کند و باعث کاهش لایک گردد. سعی کنید تنها از ربات‌هایی استفاده کنید که بر اساس الگوریتم‌های اینستاگرام پیش می‌روند تا به تعداد لایک و نتایج شما آسیب نزند.

10. عدم انتشار پست در استوری
یکی دیگر از دلایلی که امکان دارد در کاهش لایک موثر واقع شود عدم انتشار پست در استوری است. اشتراک گذاری پست در استوری باعث می‌شود کاربران شما زودتر از پست شما با خبر شوند و با توجه به کوتاه بودن زمان استوری کنجکاو می‌شوند تا پست را کامل ببینند و اگر دوست داشتند، لایک کنند. این مسئله باعث می شود تا لایک های شما کاهش پیدا کند. پس با انتشار پست در استوری کاربران را از پست خود مطلع سازید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *