اگر با یک فایل JAR بر روی اینترنت برخورد کرده‌اید و شاید فکر کنید که این دیگر چه فرمتی است، باید بگوییم که فایل‌های JAR آرشیو‌های جاوایی هستند. در این نوشته ما ابتدا دقیقا به شما توضیح خواهیم داد که فایل‌های JAR چه هستند و سپس می‌گوییم با چه برنامه‌ای آن را باز کنید.

فایل‌های JAR

پسوند JAR مخفف ترکیب Java Archive است و همانطور که از اسمش کاملا پیداست، فایل‌های آرشیویی جاوا هستند، درست مثل RAR یا Zip که هر دو مجموعه‌ای از فایل‌های ریز و درشت را تشکیل می‌‌دهند که در یک بسته فشرده شده‌اند. در واقع جز شیوه‌ی فشرده‌سازی تفاوت چندانی بین یک فایل Zip با JAR نیست و نوع فشرده سازی است که باعث می‌شود شما نتوانید با هر برنامه‌ای یک آرشیو JAR درست کنید.

تفاوت‌های دیگر فایل‌های JAR این است که ابتدا آن‌ها دارای یک فایل متا هستند که عنوان می‌کنند این فایل‌ها حاوی چه اطلاعاتی هستند و چگونه باید رفتار کنند، همچنین در این آرشیو‌ها می‌توان فایل‌های CLASS (کدهای کامپایل شده‌ی جاوا) در کنار فایل‌های نوشتاری، عکس یا موزیک گنجانده شود. در گذشته فایل‌های JAR را بیشتر به خاطر اپ‌های موبایلی یا بازی‌هایی که بر روی موبایل‌های جاوا اجرا می‌شد می‌شناختند، اما الان کاربرد بسیار کم‌تری نسبت به گذشته دارند.

چطور یک فایل JAR را باز کنیم؟

اگر بخواهید فایل JAR را به شکلی باز کنید که اپلیکیشن آن به آن صورت که باید باز شود، به Java Runtime Environment‌ احتیاج خواهید داشت. ممکن است شما از قبل این برنامه را نصب داشته باشید، با این حال بهتر است آخرین نسخه از این برنامه را دانلود کنید.

باید نسخه سبک Jarx را نیز دانلود کنید تا فایل JAR کاملا به شکل یک برنامه عادی عمل کند. بعد از نصب شما می‌توانید فایل JAR را با دبل کلیک باز کنید. البته امکان باز کردن برنامه از Command Prompt نیز برای شما ممکن است. روی استارت منو کلیک کرده و cmd را به صورت ادمینیستریتور اجرا کنید. حالا کد زیر را تایپ و اجرا کنید با این تفات که به جای sample.jar باید اسم فایل خود را بنویسید.

استخراج فایل JAR

بهترین راه حل برای انجام این کار استفاده از برنامه‌های مختص فایل‌های فشرده‌ی معروف است. از جمله‌ی این ابزارها می‌توان به برنامه رایگان ۷-zip و برنامه‌ی پولی WinRAR  اشاره کرد که هر دو این کار را به بهترین شکل انجام می‌‌دهند.

Join the Conversation

4 Comments

  1. سلام
    من برای باز کردن فایلهای jar نرم افزار جاوا را از سایت جاوا دانلود و در سیستم نصب کردم
    حالا با دابل کلیک کردن روی این فایلها در صورتی که در صفحه دستکتاپ باشد فایلها باز خواهد شد ولی اگر در پوشه کپی کنم یا دانلود کنم خطا زیر را میدهد
    Java Virtual Machine Launcher
    Error: Unable to access jarfile C:\Users\rayan negin\Desktop\ w (2)\stern-gerlach_fa.jar
    ممنون میشم درمورد این خطا توضیح بدید
    ممنون از سایت عالیتون

    1. مسیر دسترسی دارای فاصله است
      مسیر فایل را عوض کنین به یک پوشه دیگه که اسمش فاصله نداشته باشه

  2. سلام
    من برای باز کردن فایلهای jar نرم افزار جاوا را از سایت جاوا دانلود و در سیستم نصب کردم
    حالا با دابل کلیک کردن روی این فایلها در صورتی که در صفحه دستکتاپ باشد فایلها باز خواهد شد ولی اگر در پوشه کپی کنم یا دانلود کنم خطا زیر را میدهد
    Java Virtual Machine Launcher
    Error: Unable to access jarfile C:Usersrayan neginDesktop w (2)stern-gerlach_fa.jar
    ممنون میشم درمورد این خطا توضیح بدید
    ممنون از سایت عالیتون

  3. سلام خسته نباشید من میخوام jython نصب کنم و فرمت انjar وجاوا من نصب ولی وقتی میخوام jython نصب کنم لود میشه ولی باز نمیشه جاوا من اخرین اپدیت ممنون میشم کمک کنید

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *