با هر سیستم عاملی که کار کنید، به مرور کند و دردسرساز خواهد شد و نیاز دارد تا کمی آن را پاکسازی کنید. این مشکل عموما به خاطر این پیش می‌آید که فایل‌های موقت در سیستم عامل می‌مانند و به مرور منابع دستگاه را مصرف می‌کنند.

پاکسازی سیستم عامل، همانقدر که برای ویندوز از اهمیت بالایی برخوردار است، برای لینوکس نیز مهم است. به همین دلیل ما قصد داریم 5 مورد از بهترین ابزارهای پاک‌سازی لینوکس را به شما معرفی کنیم.

  1. Stacer

Stacer یک سیستم کد باز بسیار خوب است که ابزارهای متنوعی برای ارزیابی منابع دستگاه و همچنین بهینه‌سازی سیستم عامل در اختیار شما قرار م‌دهد. Stacer پاکسازی لینوکس را برای شما بسیار ساده می‌کند و مهم‌تر این که این کار را به بهترین شکل انجام داده و باعث می‌شود تا هم سیستم عامل سبک‌تر کار کند و هم این که فضای بیشتری روی هادر در اختیار شما باشد. از Stacer همچنین می‌توانید در نسخه‌های قدیمی‌تر لینوکس نیز استفاه کنید.

Stacer

شما از Stacer می‌توانید برای حذف کش پکیج‌ها، گزارش‌ کش‌ها،لاگ اپلیکیشن‌ها و کش سیستمی استفاده کنید.

  1. BleachBit

BleachBit یک ابزار قابل اتکا برای پاک سازی لینوکس و آزاد کردن منابع دستگاه به حساب می‌آید. شما از این برنامه می‌توانید برای پاک سازی کش برنامه و سیستم، کوکی‌ها، تاریخچه، فایل‌های موقت و خیلی چیزهای دیگر استفاده کنید. همچنین اطلاعات اضافی ذخیره شده از طرف برنامه‌هایی همچون GIMP یا فایرفاکس نیز با استفاده از  BleachBit قابل پاک‌سازی خواهد بود.

BleachBit

یکی دیگر از کاربردهای BleachBit، پاک کردن پکیج‌های زبانی است که نیازی به آن‌ها ندارید. از این طریق صرفه جویی خوبی در فضا و رم دستگاه خواهید داشت.

  1. Sweeper

وقتی بخواهید به سراغ یک برنامه‌ی کامل از نظر امکانات و ساده در استفاده باشید، حتما باید از Sweeper استفاده کنید. این برنامه عملا برای پاک‌سازی تمامی ردپاهایی که استفاده از لینوکس برجا می‌گذارد ساخته شده و می‌توانید اطلاعات خصوصی و اطلاعات سیستمی را به بهترین شکل پاک‌سازی کند و تمامی فعالیت‌های شما بر روی سیستم عامل را پنهان نماید.

Sweeper

در کنار تمام این قابلیت‌ها، Sweeper کار پاکسازی فضای دیسک را نیز به خوبی انجا می‌دهد و می‌توانید اطلاعات مربوط به تاریخچه جستجو در وب، کش‌ها، تامب‌نیل‌ها و خیلی چیزهای دیگر را نیز برایتان پاک کند.

  1. GCleaner

یکی از نام‌آشنا‌ترین برنامه‌های پاک سازی بر روی لینوکس که کاربران زیادی طی این سال‌ها از آن استفاده می‌کنند. طراحی ظاهری عالی در کنار امکانات بسیار خوب، از GCleaner یک گزینه‌ی عالی برای انجام پاکسازی در لینوکس ساخته، مخصوصا این که GCleaner به صورت کد باز عرضه می‌شود و اهل فن می‌توانند تغییرات مورد نظر خود را هم در آن اعمال کنند.

GCleaner

شما از این ابزار می‌توانید برای پاکسازی بخش‌های مختلف لینوکس از جمله فایل‌های موقف، کوکی‌ها، کش‌ها، تاریخچه و خیلی چیزهای دیگر استفاده کنید. در واقع GCleaner یک جایگزین عالی برای CCleaner در لینوکس است!

  1. Ubuntu Cleaner

Ubuntu Cleaner یک برنامه‌ی رایگان و کد باز دیگر است که بر خلاف نامش، برای بیشتر نسخه‌های اصلی لینوکس ارائه شده است. این برنامه ظاهر بسیار ساده‌ای دارد و تمامی ابزارهای آن دم دست هستند و حتی کاربران تازه‌کار نیز به راحتی می‌توانند از آن استفاده کرده و کمی از فضای دیسک خود را خالی کند.

Ubuntu Cleaner

جدا از بخش‌های مختلف سیستمی، از این برنامه می‌توانید برای پاک کردن کش مرورگرها، کش APT، تامب‌نیل‌ها، اینستالرها، کرنل‌ها و خیلی بخش‌های دیگر استفاده کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *