فایرفاکس یکی از محبوب‌ترین مرورگرهای اینترنت به حساب آمده و خیلی از کاربران برای کارهای روزمره‌ی خود در فضای وب، از آن استفاده می‌کنند. افزونه‌های زیادی برای این مرورگر به بازار آمده که کار شما را در بسیاری از موارد راحت می‌کنند، اما ترفندهایی وجود دارد که بدون استفاده از افزونه‌ی خاصی، می‌توانند به کار شما روی فایرفاکس سرعت ببخشند یا امنیت بیشتری را برایتان به همراه بیاورند و ما امروز قصد معرفی همین ترفندها را داریم.

  1. گذاشتن پسورد اولیه

یک پسورد اصلی باعث می‌شود تا دسترسی به پسوردهای ذخیره شده در مرورگر شما به همین راحتی صورت نگیرد و بدون آن پسورد، کسی به آن‌ها دسترسی نداشته باشد. برای این که پسورد مورد نظر را روی مرورگر خود ست کنید باید به مسیر Menu > Options > Privacy & Security رفته یا این که در مرورگر عبارت about:preferences#privacy را کپی کنید و اینتر بزنید.

در این جا باید تیک Use a master password‌ را زده و پسورد مورد نظرتان را دوبار وارد کنید و OK را بزنید.

  1. زوم کردن روی نوشته‌ها

احتمالا همه می‌توانید که شما با استفاده از گرفتن کلید کنترل و زدن کلیدهای + یا – یا اسکرول موس، می‌توانید صفحه‌ای که در حال مطالعه آن هستید را بزرگ‌تر یا کوچک‌تر کنید. اما روشی وجود دارد که بدون تغییر اندازه‌ی عکس‌ها، تنها نوشته‌ها بزرگ‌تر شده و به این ترتیب راحت‌تر مطلب خود را مطالعه کنید. برای این کار باید به برگه  View > Zoom رفته و تیک Zoom Text Only را بزنید. در این شکل وقتی دوباره روی صفحه‌ای زوم می‌کنید، تنها نوشته‌های بزرگ و کوچک می‌شوند.

  1. کامل کردن خودکار آدرس سایت‌ها

اگر می‌خواهید آدرس سایتی را وارد کنید، نیاز نیست حتما عبارت‌های www یا .com را هم تایپ کنید. برای این کار کلیدهای میانبری وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برای مثال ما می‌خواهیم وارد سایت گوگل شویم. ابتدا عبارت google را تایپ می‌کنیم و سپس کلید‌های Control+Enter  را می‌زنیم. هم www و هم .com به آدرس سایت اضافه شده و وارد سایت گوگل می‌شوید. برای سایت‌های .net باید Shift+Enter و برای سایت‌های .org باید Control+Shift+Enter را بزنید.

  1. کلیدهای میانبر برای جا به جا شدن بین برگه‌های مختلف

برای این که به برگه یا همان تب مورد نظر خود بروید، بدون دست بلند کردن از کیبورد، می‌توانید با فشردن کلیدهای Ctrl+Tab به برگه بعدی رفته، کلیدها‌ی Ctrl+Shft+Tab را بزنید تا به برگه قبلی بروید و یا این که کلید Ctrl را نگه داشته و با زدن یکی از شماره‌های 1 تا 9 به یکی از برگه‌های اول تا نهم بروید.

  1. کلمه کلیدی برای بوکمارک

یک روش خیلی خوب برای باز کردن سریع سایتی که در بوکمارک ذخیره کرده‌اید، گذاشتن کلمه کلیدی برای آن است. برای این کار باید روی سایتی که بوکمارک کرده‌اید در نوار بوکمارک کلیک راست کنید و به Properties بروید. در آن‌جا عبارت مورد نظر خود را در بخش keyword وارد کنید. حالا وقتی در آدرس بار آن عبارت را وارد کنید، اولین پیشنهاد، سایتی است که بوکمارک کرده‌اید.

  1. محدود کردن فایرفاکس در استفاده از رم

همه می‌دانیم که که مرورگرهای اینترنت مقدار زیادی رم استفاده می‌کنند و فایرفاکس نیز از این قائده مستثنی نیست. اما شما می‌توانید مقدار رم در دسترس این مرورگر را محدود کنید تا زمان استفاده تمام منابع دستگاه را به خود اختصاص ندهد. برای این کار عبارت  about:config را در نوار آدرس کپی کرده و اینتر را بزنید. سپس browser.cache را جستجو کرده و گزینه‌ی browser.cache.disk.capacity را پیدا کنید. در جلوی این عبارت، مقدار رم مجاز برای استفاده فایرفاکس به مگابایت درج شده است. شما می‌توانید آن را تغییر داده و هر مقداری که دوست دارید را با توجه به میزان رمی که دارید، وارد نمایید.

  1. تمیزکاری در فایرفاکس

بد نیست گاهی کمی فایرفاکس را تمیز کنید بدون این که اطلاعات و تنظیمات شما از بین برود. به این ترتیب گاهی چیزهایی که باعث کند شدن فایرفاکس می‌شوند، با این روش از پیش رو برداشته خواهند شد. برای این کار به منو رفته و روی Options  بزنید. حالا عبارت clear را جستجو کرده و روی Clear Data کلیک کنید. در این جا می‌توانید فقط گزینه‌ی Cashed Web Content را پاک نمایید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *