همه‌ی ما موقع خرید موبایل، قیمت و بعضی از مشخصه‌ها مثل کیفیت دوربین و البته ظاهر گوشی مورد نظررا چک می کنیم. البته افرادی که کمی‌ دقیق‌تر هستند و به دنبال گوشی خوب می گردند، ممکن است به سراغ نقدها و مقالات منتشر شده درباره یک گوشی خاص بروند.

در ادامه نگاهی خواهیم انداخت به بعضی از این مشخصه‌ها که در نهایت به شما کمک خواهد کرد تا خرید بهتری داشته باشید.

ابعاد گوشی

اولین نکته ای که برای خرید گوشی موبایل باید در نظر داشته باشید ، ابعاد گوشی است. بسیاری از افراد استفاده از گوشی موبایل با ابعاد بزرگ را نمی پسندند. این افراد در هنگام استفاده از گوشی به تمام صفحه تسلط ندارند و با مشکلاتی روبرو می شوند. اما در مقابل ، برخی از افراد گوشی موبایل را برای تماشای فیلم و بازی نیاز دارند و تمایل بیشتری به گوشی های بزرگ خواهند داشت. لذا قبل از خرید گوشی موبایل به ابعاد گوشی دقت داشته باشید که پس از خرید دچار مشکل نشوید.

فریم

عموما گوشی های ارزان قیمت از اسکلت پلاستیکی استفاده می کنند تا قیمت تمام شده گوشی پایین بیاید. این گوشی ها نسبت به ضربه و افتادن از ارتفاع ، مقاومت کمتری دارند و ممکن است با افتادن گوشی از ارتفاع ، قطعات گوشی از هم متلاشی شود. در برخی از گوشی ها از فریم آلومینیومی استفاده شده است. این فریم در مقابل فریم های پلاستیکی از مقاومت خوبی برخوردار است. همچنین استفاده از فریم آلومینیومی باعث کم شدن وزن گوشی نیز خواهد شد.

نمایشگر

در گوشی هوشمند از صفحه نمایشگرهای مختلفی استفاده می شود. صفحه نمایشگر موبایل در مدل های LCD ، AMOELD ، Super AMOLED ، TFT ، IPS و مدل های دیگر تولید شده است. صفحه نمایش AMOLED ، از ال ای دی هایی در زیر صفحه استفاده کرده است که این ال ای دی ها فقط در زمان نیاز روشن می شوند. این امر باعث کمتر شدن مصرف انرژی و همچنین ایجاد نور مشکی مطلق در این نوع از صفحه نمایش می شود. صفحه نمایشگر Super AMOLED ، مدل بروز شده AMOLED است. در این صفحه نمایش نور سبز رنگ حذف شده است.

قابلیت های محافظتی

صفحه نمایشگر های موبایل دارای قابلیت های مختلفی برای محافظت هستند. برخی از این قابلیت ها باعث جلوگیری از خط و خش بر روی صفحه نمایش می شوند و برخی دیگر مانع ایجاد اثر انگشت بر روی صفحه نمایشگر خواهند شد. از معتبرترین قابلیت های محافظتی می توان به قابلیت گوریلا گلس اشاره کرد.

سیستم عامل

سیستم عامل های مختلفی برای گوشی موبایل طراحی شده است. برخی از این سیستم عامل ها مانند سیستم عامل ویندوز موبایل مدتی عرضه شدند و پس از آن با شکست مواجه شدند و استقبال خوبی از آن ها نشد. در حال حاضر سیستم عامل اندروید و آی او اس ، بیشترین محبوبیت را در بین کاربران موبایل برخوردار است. هر کدام از سیستم عامل ها مزایای و معایب خاص خود را دارد و کاربران این دو سیستم عامل همواره در مجاب کردن یکدیگر برای برتری سیستم عامل محبوب خود هستند.

سرعت پردازش موبایل

سرعت پردازش در موبایل به عوامل زیادی بستگی دارد که می توان به پردازنده مرکزی ، پردازنده گرافیکی ، مقدار رم موجود در گوشی و همچنین نوع هارد گوشی اشاره کرد. سرعت پردازش در موبایل از دیگر نکاتی است که باید به آن دقت داشته باشید. پردازنده های موبایل برای اجرای بازی های سنگین و نرم افزارهای خاص نیاز به قدرت بالایی دارند. در بعضی از مواقع یک مدل گوشی با حافظه داخلی و رم متفاوت عرضه می شود. میزان رم در این گوشی ها تاثیر مستقیمی بر سرعت عملکرد گوشی دارد.

دوربین موبایل

با توجه به رشد روز افزون تکنولوژی ، کیفیت دوربین های موبایل و تعداد آن ها رو به افزایش است. این امر باعث شده است تا کاربران برای خرید موبایل دچار سردرگمی شوند. تعداد بالای لنزهای موبایل در کنار اعداد و ارقام مختلف در مشخصات دوربین گوشی های هوشمند پیچیدگی آن ها را دوچندان کرده است.

باتری موبایل

در حال حاضر گوشی های موبایل از باتری های لیتیوم پلیمر و لیتویم یون استفاده می کنند. باتری های لیتیوم یون در اکثر گوشی های موبایل مورد استفاده قرار می گیرد. این باتری ها با توجه به عملکردی که دارند ، بخوبی نیاز کاربران را برطرف می کنند. شارژ شدن باتری های لیتیوم یون تا 80 درصد با سرعت قابل قبولی می باشد. اما 20 درصد آخر آن ها معمولا با سرعت کمتری شارژ می شود.

برند گوشی تلفن همراه

رم هنگام خرید موبایل ، انتخاب یک برند معتبر بسیار حائز اهمیت است. متاسفانه در کشور ما برخی از برندها قادر به ارائه خدمات نیستند و خدمات نرم افزاری آن ها به علت تحریم ها برای کاربران مشکلاتی را بوجود می آورد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *