سیری، دستیار گوگل، بیکسبی، کورتانا، الکسیا و حالا یک دستیار دیجیتال جدید، Celia. بله دستیارهای صوتی در حال بیشتر شدن هستند و دیگر این تنها سیری نیست که به سوال‌های شما جواب می‌دهد بلکه از این به بعد می‌توانید با دستیار صوتی ساخت هواوی نیز صحبت کنید. اما تفاوتی که این بار ایجاد شده، ارائه‌ی این دستیار صوتی از جانب یک شرکت چینی است و این یعنی قرار است دامنه‌ی فعالیت دستیارهای صوتی افزایش پیدا کند؟

Celia

هواوی در اواخر ماه مارس بود که اعلام کرد Celia به زودی برای گوشی‌های این شرکت در دسترس قرار می‌گیرد. این دستیار صوتی بخشی از امکانات سیستم عامل جدید هواوی EMUI 10.1 است که بر پایه اندروید ساخته شده و در اولین مرحله برای گوشی پرچم‌دار شرکت،  P40 Pro در این ماه عرضه می‌شود. در یک نگاه کلی، Celia عملکردی مشابه با دستیاران صوتی داشته و کارهایی که آن‌ها انجام می‌دهند را می‌تواند به انجام برساند.

برای فعال‌سازی آن، کافی است جمله Hey Celia را بگویید یا دوبار روی دکمه‌ی پاور دستگاه بزنید. سپس Celia آماده‌ی جوابگویی به درخواست‌های شما خواهد بود. همچون دیگر دستیارهای صوتی Celia می‌تواند زنگ ساعت را ست کند، پیغام متنی بفرستد، آب و هوا راچک کند و … .

البته Celia می‌تواند از دوربین گوشی شما برای پیدا کردن محصولات به صورت آنلاین استفاده کرده و مشخصات محصولات غذایی را نیز به شما بگوید. این قابلیت از تکنولوژی HiVision هواوی استفاده می‌کند که اولین بار در سال 2018 برای سری P20 ارائه شده بود.

به طور کلی هواوی بر روی هوش مصنوعی سرمایه گذاری خوبی انجام داده است. برای مثال فراموش نمی‌کنیم که تکنولوژی هوش مصنوعی Master AI که در نرم‌افزار دوربین این گوشی‌های این شرکت به کار رفته بود، می‌توانست به صورت خودکار، تنظیمات دوربین را بر اساس سوژه عکاسی تغییر دهد.

چطور Celia را نصب کنیم؟

در حال حاضر Celia برای بعضی محصولات و تنها بر روی نسخه 10.1 سیستم عامل EMUI که مختص گوشی‌های هواوی هست، عرضه شده. محصولاتی از جمله سری P40 و P30 و همچنین دستگاه‌های Mate 30 و Mate 20. البته این گزینه تنها در بعضی از کشورها همچون انگلیس، فرانسه، اسپانیا، آمریکای لاتین، آفریقای جنوبی و … ارائه شده و از زبان‌های انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی پشتیبانی می‌کند.

برای فعال سازی آن باید از مسیر Settings > Huawei Assistant > AI Voice روی Voice Wakeup لمس کنید و آن را روشن نمایید. سپس برای گزینه‌ی Wake with Power Button همین کار را انجام دهید.

هواوی

بازار هواوی در دنیا به شکل قابل توجهی رشد کرده است. 26 درصد از کل گوشی‌هایی که در اروپا در سال 2019 فروش رفته از این برند بوده و در خود چین نیز این رقم به 34 درصد می‌رسد. در سه ماهه اول سال جدید میلادی نیز هر دوی این آمارها رشد داشته‌اند. با توجه به چنین آمارهایی و مشکلاتی که آمریکا برای این شرکت درست کرده، هواوی به دنبال جایگزین‌هایی برای تکنولوژی‌های آمریکایی است و در بخش‌های مختلفی این کار را انجام داده.

هواوی همچنین کار بر روی سیستم عامل کاملا اختصاصی خود را آغاز کرده و همچنین چندین پروژه دیگر را نیز به صورت همزمان پیش می‌برد. AppGallery که جایگزینی برای گوگل پلی استور است، یکی دیگر از این گزینه‌هاست و به این ترتیب وجود دستیار صوتی برای این شرکت، یک قدم رو به جلو محسوب می‌شود.

Join the Conversation

7 Comments

  1. سلام
    برای اینکه بتوانید
    Hey cilia
    را فعال کنید باید ریجن گوشی را عوض کنید
    و به کلمبیا تغییر دهید
    تا در بخش
    Huawei Assistant
    گزینه al voice پدیدار شود
    باتشکر

  2. سلام
    گوشی هواوی پی ۲۰ رام چین دارم و متاسفانه سلیا پیش فرض با زبان چینی فعال و قابل استفاده هست چطور میتونم زبان سلیا رو به انگلیسی عوض کنم؟

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *