اگر از کاربران نرم‌افزارهای نوشتاری یا پنل‌های پست گذاری سایت‌ها باشید، حتما به عبارت Plain Text بر خورده‌اید و اگر آشنایی با آن نداشته باشید، این سوال برایتان پیش آمده که Plain Text دقیقا چیست و چه کاربردی دارد؟ ما در این نوشته سعی داریم به صورت کامل آن را به شما توضیح داده و تفاوتش با فرمت‌های دیگر نوشتاری را شرح دهیم.

Plain Text

اگر بخواهیم ساده بگوییم، Plain Text در واقع نوشته‌ای است که هیچ گونه فرمتی روی آن اعمال نشده. نه فونت خاصی دارد، نه رنگی و نه هیچ چیز دیگری و فقط نوشته خالص است. مثلا اگر نوشته‌ی فرمت شده‌ی شما اندازه‌ی فونت 14 دارد، بولد شده است و به رنگ سبز درآمده باشد، وقتی آن را به صورت Plain Text در بیاورید، هیچ کدام از این مشخصه‌ها را نخواهد داشت و وقتی آن را وارد یک فایل نوشتاری دیگر می‌کنید، به فرمت پیش‌فرض آن فایل در می‌آید.

چطور می‌توان نوشته‌ای را به حالت Plain Text در آورد

در بیشتر مواقع، خیلی از کسانی که می‌خواهند نوشته‌ای را به حالت Plain Text در بیاورند، آن را وارد نوت پد با برنامه‌هایی شبیه به آن می‌کنند. در واقع نوشته‌ای که شما در نوت پد می‌نویسید، به صورت کلی به Plain Text تبدیل می‌شود و حتی اگر اندازه نوشته‌ها را در این برنامه تغییر دهید، تنها ظاهر آن‌ها در برنامه تغییر کرده و وقتی کپی کنید، به صورت Plain Text کپی می‌شوند. البته خیلی دیگر از برنامه‌های تکست ادیتور نیز چنین قابلیتی دارند که نوشته‌ها را به صورت  Plain Text در بیاورند.

یکی دیگر از روش‌های تبدیل نوشته به Plain Text کپی کردن آن‌ها در بعضی وبسایت‌ها است. حتی اگر نوشته خود را درون آدرس بار مرورگرها پیست کنید و دوباره از آن‌جا نوشته را کپی کنید، به حالت Plain Text در می‌آید. حتی بعضی از پنل‌های پست گذاری سایت‌ها نیز به صورت پیش فرض، نوشته‌ی شما را به این حالت در می‌آورند.

Plain Text یا Rich Text ؟

درست در مقابل Plain Text حالت Rich Text وجود دارد که تمامی آن فرمت‌هایی که گفتیم در Plain Text وجود ندارد، اینجا درون نوشته حفظ می‌شوند. این فرمت‌ها شامل:

  • اندازه نوشته و سرتیترها
  • فونت
  • رنگ و هایلایت
  • زیر خط، بولد، ایتالیک و …
  • اسپیسینگ
  • لینک‌ها
  • جداول

غیر از این گزینه‌ها شکل‌های دیگری از Rich Text نیز وجود دارد که شامل نقل قول‌ها، زیرنویس‌ها و حالت‌های خاص دیگر هستند که فرمت آن‌ها متفاوت بوده و تمامی مشخصه‌هایشان، وقتی آن‌ها را کپی می‌کنید به جای دیگر منتقل می‌شوند. این نوشته‌ها در برنامه‌های تکست ادیتور همچون ورد یا گوگل داکس، در صفحات وب و در هر جایی وجود دارند.

خوبی‌های استفاده از Plain Text

خیلی از کاربران ترجیح می‌دهند تا از Plain Text به جای Rich Text استفاده کنند، دلیل آن نیز بهم نخوردن فرمت نوشته‌شان، موقع پیست کردن مطلبی است که فرمت خاص خود را دارد. Rich Text ساده بوده و قدرت مانور شما را حفظ می‌کند و کنترل آن در نوشته‌ها راحت‌‌تر خواهد بود. همچنین از Rich Text در فایل‌های سیستمی یا HTML نیز استفاده می‌شود تا کدها به شکل درست خود نوشته و ذخیره شوند.

Paste as Plain Text

یکی از قابلیت‌هایی که حتما در جاهای مختلف می‌توانید از آن استفاده کنید، Paste as Plain Text است. این گزینه هم در ورد مایکروسافت هم در گوگل داکس و هم در پنل‌های مختلف سایت‌ها وجود دارد و به این شکل کار می‌کند که شما نوشته‌ی خود را از هر جایی با هر فرمتی که خواستید کپی می‌کنید و وقتی از آن استفاده می‌کنید، آن نوشته به صورت Plain Text پیست می‌شود و هیچ کدام از آن فرمت‌ها را ندارد.

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *