ماه های پایانی سال2020 نسل نهم کنسول های خانگی شرکت های سونی و مایکروسافت رسما متولد شدند و پا به دنیای بازی‌های ویدیویی گذاشتند و عرصه رقابت رو داغ کردند. در ادامه این مطلب،  کنسول‌ها و بازی های مورد انتظار آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم

پلی استیشن 5

اولین بار در سال 2019 بود که پلی استیشن 5، کنسول محبوب و معروف شرکت سونی معرفی شد و در نهایت این محصول جدید در تاریخ 12 نوامبر سال 2020 ابتدا در ژاپن، استرالیا، نیوزلند، آمریکای شمالی، سنگاپور و کره جنوبی عرضه و به فاصله یک هفته بعد به بازار های جهانی قدم گذاشت. این کنسول همراه با کنسول ساخت شرکت مایکروسافت ایکس باکس سری ایکس هر 2 بخشی از نسل نهم کنسول های خانگی محسوب می‌شوند.

پلتفرم جدید سونی در 2 مدل عرضه شده که به ترتیب عبارتند از مدل پایه که به همراه درایو نوری بلوری ارائه شده و نسخه دیجیتالی آن که فاقد درایو نوری است.نکته قابل ذکر درباره نسخه دیجیتالی این کنسول این است که به دلیل نداشتن درایو بلو ری،با قیمتی کمتر به بازار عرضه می‌گردد و بیشتر مناسب افرادی ست که تهیه نسخه های دیجیتال بازی های را به نسخه های فیزیکی آن ها ترجیح می‌دهند.

یکی از ویژگی‌های مهم و قابل توجه پلی استیشن حافظه پر سرعت SSD این دستگاه است که برای این کنسول سفارشی سازی شده و باعث می شود سرعت بارگذاری بازی‌ها به شکل مشخصی افزایش یابد..  GPU یا همان کارت گرافیکی این کنسول، محصول شرکت AMD است و توانایی پردازش تصاویر با وضوح تصویر 4K و با نرخ 120 فریم بر ثانیه را دارد. همچنین بهره گیری از تکنولوژی Ray-Tracing موجب شده نورپردازی واقع گرایانه‌ای در بازی ها را تجربه کنیم. با توجه به . بررسی پلی استیشن 5 قابلیت Backward Compatibility محصول جدید سونی، به گیمرها این امکان را می دهد که بتوانند بازی های پلی استیشن 4 را بر روی PS5 اجرا نمایند و در عمل با خریداری این کنسول، تقریبا تمامی بازی های نسل هشتم در دسترس گیمرها خواهند بود

کنترلر DualSense

کنترلر یا همان دسته پلی استیشن 5 که دوال‌سنس نام دارد، اولین بار در تاریخ 7 آپریل 2020 به بازار معرفی شد. دوآل سنس، در ظاهر شباهت زیادی به کنترلرهای نسل قبلی خود یعنی Dualshock دارد اما با بررسی نظرات گیمرها و همچنین در نظر گرفتن بازخوردهای فنی بازی سازها، سونی تغییراتی مهمی را بر روی آن اعمال کرده است. دوال‌سنس از قابلیت هپتیک فیدبک و Adaptive Triggers بهره می‌برد.تکنولوژی های جدیدی که تجربه ای متفاوت از انجام بازی های مختلف را برای گیمرها رقم می‌زند. به طور مثال هنگام قدم زدن اگر از سطح هموار خیابان، وارد یک سطح ناهوار مانند شن های کنار خیابان شوید ، لرزش‌های متفاوتی را در کنترلر و دستانتان احساس خواهید کرد.

بازی های پلی استیشن 5

در هر نسل از بازی های ویدیویی عناوین متعددی چه به صورت اختصاصی و چه به صورت مالتی پلتفرم برای کنسول های مختلف بازی منتشر می‌شوند. با توجه به اخبار بازی عناوینی همچون Ratchet and Clank: Rift Apart، Gran Turismo 7، Returnal در حال حاضر به صورت اختصاصی برای کنسول پلی استیشن 5 منتشر خواهند شد اما مورد انتظار ترین عنوان در 1 تا 2 سال آینده که بسیاری از علاقمندان در انتظار آن هستند، شاید نسخه جدیدی از بازی God of War باشد که در آن ادامه سفر کریتوس به نورس روایت خواهد شد. برای مطالعه داستان بازی خدای جنگ به بازی سنتر مراجعه کنید.

Xbox Series

مایکروسافت ورود خود به عرصه نسل نهم کنسول های خانگی را با عرضه کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس اعلام کرد. این 2 کنسول که چهارمین نسل از خانواده کنسول های بازی ایکس باکس هستند، در تاریخ 10 نوامبر 2020 به بازار عرضه شدند. در خلال برگزاری مراسم گیم آواردز 2020 بود که مایکروسافت از کنسول جدید خود یعنی ایکس باکس سری ایکس رونمایی کرد و در ادامه مدل اقتصادی این خانواده را هم که با نام ایکس باکس سری اس شناخته می شود، در سپتامبر همان سال معرفی کرد.

ایکس باکس سری ایکس

شاید یکی از مهم ترین ویژگی های ایکس باکس سری ایکس ،در کنار پشتیبانی از وضوح تصویری بالا، برخورداری آن از سخت افزاری قوی است. علاوه بر بهره گیری از ویژگیRay Trracing  و نرخ فریم بیشتر ،باید به حافظهSSD  این کنسول هم اشاره کرد که سرعت بالای آن، همانند رقیب خود PS5 باعث کاهش قابل توجه زمان بارگذاری بازی‌ها می‌شود. نسخه ارزان قیمت این خانواده یعنی Xbox Series S از پردازنده مرکزی مشترکی با سری ایکس بهره مند است اما GPU و RAM آن نسبت به نسخه X  ضعیف‌تر هستند. قابلیت اجرای بازی‌های Xbox One هم در هر 2 کنسول وجود دارد.

در طراحی و تولید ایکس باکس سری ایکس، مایکروسافت سعی داشته از به روز ترین تکنولوژی‌های موجود استفاده کند از همین رو، یک پردازنده 7 نانومتریAMD Zen 2  هشت هسته ای با کلاک 3.8 وظیفه پردازش اطاعلات را  بر عهده دارد. GPU 12 ترافلاپسی این کنسول هم از خانواده محصولات AMD است که از52 واحد کامپیوت یونیت یا پردازش گرافیکی بهره می‌‎برد. همین ویژگی، سری ایکس را از نظر گرافیکی به قدرتمندترین کنسول نسل نهم تبدیل کرده است

کنسول نسل نهمی سری ایکس توانایی اجرای بازی‌ها با وضوح تصویر 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه را دارد. جدیدترین کنسول مایکروسافت 4 برابر از Xbox One قوی تر بوده و همچنیناین قابلیت را دارد که از وضوح تصویر 8K و 120 فریم بر ثانیه پشتیبانی کند. وزن این کنسول چیزی در حدود 4.5 کیلوگرم است و می‌توان آن را در دو حالت افقی یا عمودی قرار داد. خروجی پورت HDMI 2.1، امکان اضافه کردن هارد درایو، 3 درگاه سریع USB-3  و پورت Ethernet از دیگر امکانات Series X می باشند. برای اطلاعات بیشتر بررسی ایکس باکس سری ایکس را مطالعه کنید.

ایکس باکس سری اس

ایکس باکس سری اس ، مدل ضعیف تر و شاید بتوان گفت مدل اقتصادی از Xbox Series X است که فاقد دیسک نوری بوده و در بخش سخت افزار هم تفاوت هایی با سری ایکس دارد. نداشتن دیسک نوری باعث می شود که کاربر این کنسول مجبور به تهیه نسخه دیجیتالی بازی ها باشد. حداکثر توانایی این کنسول برای اجرای بازی، وضوح تصویر 1440p و نرخ 60 فریم بر ثانیه (با امکان افزایش تا 120 فریم) است. مایکروسافت با بهره مندی از طرحی مینیمال و کوچک باعث شده که این کنسول قابلیت حمل آسانی داشته باشد به طوری که به سادگی با استفاده از کیف و کوله پشتی قابل جابجایی است. سری اس حدود 60 درصد از هم خانواده خود یعنی سری ایکس کوچکتر است. اطلاعت تکمیلی این کنسول را در بررسی ایکس باکس سری اس بخوانید.

کنترلر ایکس باکس سری ایکس

کنترلر Xbox Series X در مقایسه با کنترلر های نسل قبلی، کوچک‌تر شده، برای به اشتراک گذاری تصاویر و فایل‌های ویدیویی کلیدی مجزا برایش در نظر گرفته شده است، کلیدهای Direction Pad آن هایبریدی شده و به منظور کنترل بیشتر دسته و جلوگیری از لیز خوردن آن، در قسمت عقب و آنالوگ‌ها ،بر روی بدنه کنترلر برجستگی‌های بسیار کوچکی اضافه شده است. در کنار اینها، تغییرات عمده جدید، مربوط به قابلیت Dynamic Latency Input است که به لطف آن میزان تاخیر در بازی‌ها از ۱۶ میلی ثانیه به ۸ میلی ثانیه کاهش می‌یابد. قابلیت دیگری که باید بدان اشاده کرد BTLE است که به واسطه آن، کنترلر می‌تواند اتصال به چندین دستگاه و کنسول مختلف را به یاد بیاورد. به این شکل، بدون نیاز به اتصال دوباره می توانید از یک کنترلر به راحتی بین کنسول، تلفن‌های هوشمند و یا کامپیوتر‌های شخصی خود استفاده کنید.

بازی های ایکس باکس سری ایکس

تمامی بازی های سری ایکس بر روی هر 2 کنسول Series X و Series S قابل اجرا بوده و تنها تفاوت در میزان وضوح تصویر آنها است. The Medium و Halo Infiniteاز جمله بازی های محبوب و اختصاصی این کنسول هستند که تا این لحظه معرفی شده‌اند

 

Join the Conversation

9 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *