در دنیای وب شاخه‌های مختلفی قابل مشاهده است که شاید تاکنون بسیاری از آنها را شناسایی نکرده‌اید یا حتی تاکنون نام آن را هم نشنیده‌ باشید. طراحی سایت، طراح گرافیک، طراح اپلیکیشن، سئوکار، مشاور تبلیغاتی و… همگی برای شما آشنا هستند و ممکن است خود شما نیز در این تخصص‌ها سر رشته‌ای داشته باشید.

در این مقاله قصد داریم به یکی از شاخه‌های دنیای وب و شغل‌های وب بپردازیم که ممکن است تاکنون با آن آشنایی زیادی نداشته باشید. آزادکار یا فریلنسر، به افرادی اطلاق می‌شود که اصطلاحا آقای خودشان هستند و البته با مشکلاتی نیز در ایران یا خارج از ایران روبرو هستند که در این مقاله آنها را بررسی خواهیم کرد.

دنیای آزادکاری یا Freelancing چیست؟

Freelancing یا آزادکاری به مشاغلی گفته می‌شود که در محل زندگی خود و بدون نیاز به رفتن به محل کار، کاری را برای مشتریان خود انجام می‌دهید. در این نوع حوزه شغلی شما هر وقت که بخواهید می‌توانید پروژه قبول کنید و اگر دوست نداشته باشید می‌توانید برای خودتان برای مدت کوتاه یا بلندی استراحت تجویز کنید؛ این امر در حالی است که شما رئیسی نخواهید داشت تا بتوانید از شما بابت کوتاه یا بلند بودن مدت استراحت گزارش بخواهد و از این لحاظ یکی از بهترین نوع مشاغل به حساب می‌آید. البته این بدان معنا نیست که در این حوزه مشکلی برای افراد وجود ندارد و باید بدانید آنها نیز همواره با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

آزادکار یا Freelancer کیست؟

در بخش قبلی به بررسی دنیای آزادکاری پرداختیم و در این بخش می‌خواهیم به بررسی افراد آزادکار بپردازیم. در واقع به افرادی که در زمینه شغلی خود به صورت Freelancing در حال فعالیت و کسب درآمد هستند، Freelancer گفته می‌شود.

بررسی لغوی Freelancer از دیدگاه ادبیات انگلیسی

اولین باری که از واژه Freelancer در ادبیات انگلیسی استفاده شد، رمان Ivanhoe (آیوانها) از نویسنده مشهور انگلیسی به نام Walter Scott (والتر اسکات) بود که به مزدوران جنگجوی قرون وسطا اشاره دارد که تعهدی به خاندان اشرافی و اشراف‌زادگان نداشتند، اطلاق می‌شد. البته غیر از این رمان، در رمان‌های دیگری نیز از چنین واژه‌ای استفاده شده است که بهتر است کمتر وارد حاشیه شویم و به اصل ماجرا بپردازیم.

ارتباط معنای لغوی Freelancer و دنیای تخصصی آنها

در بخش قبل به بررسی معنای لغوی واژه فریلنسر پرداختیم که در آن به افرادی که هیچ‌گونه تعهدی در مقابل سران حکومت اشرافی بزرگان نداشتند، اطلاق می‌شد. اگر بخواهیم ارتباطی میان چنین توضیحاتی و افراد آزادکار پیدا کنیم، باید بگوییم که چنین افرادی نیز وظیفه‌ای در قبال پذیرفتن یک پروژه ندارند! اما جالب است بدانید پس از پذیرش پروژه که با میل خودشان صورت می‌گیرد، وظیفه سنگین آنها که بسیار سخت‌تر از کارمندان یک شرکت است شروع می‌شود. در واقع چنین افرادی تعهد بلندمدتی با شخص یا شرکتی نخواهند داشت و اصطلاحا به آنها خوش اشتغال گفته می‌شود که خودشان برای خودشان پروژه‌ای را برای انجام انتخاب می‌کنند و می‌توانند به صورت مستقیم با افرادی که نیازمند اجرای پروژه توسط سایر افراد یا همان آزادکاران هستند، خواهند بود.

البته در ایران نیز بسیار مشاهده شده است که برخی از شرکت‌ها اقدام به معرفی افراد فریلنسر یا آزادکار به مشتریان خود می‌کنند که با اینکار علاوه بر اجرای پروژه‌ی مشتریان، برای آزادکاران نیز مزایای مادی و غیرمادی خواهد داشت. مزایای غیرمادی می‌تواند به عنوان سابقه‌کار، نمونه‌کار، جذب مشتریان مطرح و… است و مزایای مادی آن نیز هزینه‌ای است که برای انجام پروژه دریافت می‌کنند.

البته بسیاری از فریلنسرها سعی می‌کنند تا بدون واسطه بتوانند مشتریان خود را جذب کنند تا علاوه بر دریافت تمامی هزینه، بتوانند به صورت مستقیم با آنها در ارتباط باشند و هرگونه مشکلی که در ابتدا، وسط یا اواخر پروژه بوجود آمد را در کمترین زمان ممکن رفع کنند. همچنین اگر آنها به صورت مستقیم مشتری جذب کنند، آن مشتری در صورت رضایت می‌تواند به مشتری دائم آنها تبدیل شود که برای یک متخصص بسیار مهم است.

نحوه دریافت هزینه توسط آزادکاران

یکی از مشکلاتی که در این مسیر برای افراد فریلنسر یا آزادکار وجود دارد، مشکل هزینه‌ای است که باید برای انجام کار دریافت کنند. از طرفی مشتریان بدلیل شرکت نبودن آنها یا عدم وجود یک مدرک قابل اعتماد نمی‌توانند به آنها اعتماد کنند و از طرفی فریلنسران نمی‌توانند اقدام به ارائه پروژه پیش از دریافت تمام یا بخشی از هزینه کنند.

امروزه در سطح دنیا و ایران سایت‌هایی وجود دارند که فضایی ایمن را برای کاربران و افراد فریلنسر ایجاد کرده‌اند که مشتریان با خیالی آسوده می‌توانند هزینه خود را نزد مسئولین سایت نگه دارند و پس از تایید پروژه آن را پرداخت کنند.

سوال دیگری که ممکن است در زمینه‌ هزینه‌ها پیش بیاید، نحوه محاسبه هزینه کار و بدون توجه به صنف‌های موجود در آن زمینه است! در پاسخ به این سوال باید خدمت شما کاربران گرامی بگوییم که هزینه چنین پروژه‌هایی بر اساس تجربه فرد آزادکار، نمونه‌کارها و… انجام می‌شود که به دو دسته هزینه پروژه یا ساعتی تقسیم‌بندی می‌شوند؛ در هزینه‌هایی که به صورت ساعتی دریافت می‌شود، چنین افرادی می‌گویند مثلا به ازای هر ساعت کار مبلغی را دریافت می‌کنند و پس از پایان پروژه به تعداد ساعت‌هایی که وقت گذرانده‌اند می‌توانند هزینه خود را به صورت کامل دریافت کنند.

در مقاله‌ای دیگر به ادامه بررسی دنیای آزاد‌کاری یا فریلنسری خواهیم پرداخت که توسط آنها بتوانید با این دنیای و افرادی که در این حوزه در حال فعالیت هستند، بیشتر آشنا شوید.

نتیجه‌گیری: امروزه کسب درآمد از طریق دنیای گسترده اینترنت بسیار شایع است و فریلنسری یکی از مهم‌ترین زیرشاخه‌های تخصصی است. در این مقاله به بررسی دنیای فریلنسری پرداختیم تا بتوانید بیشتر با این دنیا و افراد فعال در آن آشنا شوید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *