دیجیتال مارکتینگ یکی از تخصص‌های جدیدی است که در زمینه افزایش فروش محصولات یا خدمات آنلاین کمک زیادی به سایت‌ها و کسب‌وکارها می‌کند . فعالان حوزه دیجیتال مارکتینگ نیز روش‌های جدید و خلاقانه‌ای برای افزایش فروش کسب‌وکارها انجام می‌دهند. در این مقاله قصد داریم به بررسی ترندهای تاثیرگذار و جهانی دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۱۸ بپردازیم.

تحلیل داده‌ها به صورت بصری با استفاده از نمودار و جدول

هر کسب‌وکاری داده‌هایی را برای بررسی و تحلیل در دسترس دارد که ساده‌ترین آنها، بازدید و ترافیک سایت است؛ منظور از ترافیک سایت این است که بدانید چه تعداد کاربر وارد سایت شما شده‌اند، کاربران در مجموع از چند صفحه بازدید کرده‌اند، نرخ تبدیل کسب‌وکارتان چقدر است و در نهایت بدانید نرخ رشد کسب‌وکار شما در بازه‌های زمانی مختلف چقدر افزایش داشته است.

در واقع این اطلاعات ساده‌ترین اطلاعاتی هستند که هر کسب‌وکاری باید از آن آگاه باشد تا بتواند استراتژی را بر اساس این داده‌ها تدوین یا ویرایش کند. این اطلاعات با استفاده از ابزارهای آنالیز سایت نظیر گوگل آنالیتیکس بدست می‌آید و هزینه‌ای برای شما نخواهد داشت. تنها کافی است وارد سایت گوگل آنالیتیکس شوید، سایت خود را ثبت کنید و در نهایت بتوانید آمار و اطلاعات بسیار ارزشمندی بدست آورید. در این بخش از مقاله قصد داریم به اهمیت داده‌ها و تحلیل آن برای کسب‌وکارهای آنلاین بپردازیم تا بتوانید کسب‌وکارتان را بهتر مدیریت کنید. جمله زیر را در نظر بگیرید:

اگر نتوانیم اندازه گیری کنیم؛ نمی توانیم کنترل کنیم!  اگر نتوانیم کنترل کنیم؛ نمی توانیم مدیریت کنیم! اگر نتوانیم مدیریت کنیم؛ نمی توانیم بهبود مستمر ایجاد کنیم.

ما در کسب‌وکارها به دنبال رشد مستمر و پیوسته آن هستیم و اگر نتوانیم در یک کسب‌وکار بهبود ایجاد کنیم، نمی‌توانیم آن را به سطح قابل قبولی از رشد و پیشرفت برسانیم. در کسب‌وکارها مسائل زیادی اهمیت دارند اما در کسب‌وکارهای آنلاین هیچ چیزی به اندازه داده‌ها نمی‌تواند ارزشمند باشد. تا زمانی که شما ندانید سایت شما چقدر بازدید در ماه دارد، زمان گذاشتن بر روی توسعه و پیشرفت کسب‌وکار بیهوده است. در اکثر موارد سایت بازدید خوبی دارد اما فروش آن همچنان پایین است؛ دلیل این مسئله پایین بودن نرخ تبدیل و مهم‌تر از آن تجربه کاربری سایت است. تجربه کاربری سایت شما باید به گونه‌‌ای باشد که بتواند کاربران سایت شما را به خرید محصول یا خدمات سایت شما یاری دهد.

تولید محتوای ارزشمند و مفید در زمینه فعالیت‌های کسب‌وکارتان

هر کسب‌وکاری زمینه فعالیتی مشخصی دارد و بیشتر در همان حوزه فعالیت می‌کند. اگر کسب‌وکاری در چندین زمینه فعالیت می‌کند و موفق است، معمولا یک حوزه اصلی است و حوزه‌های فعالیتی دیگر مرتبط با همان حوزه اصلی هستند. در واقع فعالیت یک کسب‌وکار در حوزه‌های دیگر بیشتر برای افزایش محبوبیت حوزه اصلی آن کسب‌وکار است. تولید محتوای ارزشمند در زمینه فعالیت‌ کسب‌وکارها امروزه اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است؛ در سال‌های اخیر تعداد کاربران اینترنت افزایش زیادی داشته است و همین موضوع سبب شده تا کسب‌وکار به فعالیت در حوزه آنلاین نیز فکر کنند.

تولید محتوا مهم‌ترین قدم برای افزایش مخاطبان کسب‌وکارهای آنلاین و سبقت گرفتن از رقیبان است. تولید محتوا می‌توانید به صورت متنی، تصویری، ویدیویی، ارائه نمودارهای مربوط به داده‌ها و… باشد که هر یک از آنها ارزشمند هستند؛ بر اساس گزارش‌های مربوط به تحقیقات انجام شده، تاثیر محتوای بصری بسیار بیشتر از محتوای متنی است اما اگر محتوای بصری و متنی در کنار هم در اختیار کاربران قرار بگیرند، تاثیر بسیار بیشتری از هر دوی آنها خواهند داشت. محتوای شما از طریق کانال‌های مختلفی می‌تواند در دسترس کاربران قرار بگیرد که مهم‌ترین آنها بخش وبلاگ مربوط به سایت کسب‌وکارتان است!

قرار دادن محتوا در بخش وبلاگ از آنجایی که می‌تواند ترافیک شما از موتور جستجو را افزایش دهد و برای همیشه در سایت بماند، بسیار مهم است. بنابراین سعی کنید کانال اصلی محتوای خود را همان وبلاگ مربوط به سایت خود انتخاب کنید و از شبکه‌های اجتماعی یا روش‌های ارسال محتوا به کاربران را به عنوان ابزارها یا کانال‌های جانبی قرار دهید. مثلا می‌توانید محتوای خود را در سایت منتشر کنید و بخشی از آن را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کنید و از کاربران بخواهید برای خواندن کامل مقاله به سایت مراجعه کنند. از طرف دیگر می‌توانید محتوای خود را از طریق ابزار ایمیل مارکتینگ به کاربرانی که ایمیل خود را در سایت شما ثبت کرده‌اند، ارسال کنید و نرخ کلیک آن را بسنجید. همچنین کانال‌های دیگری نظیر فیسبوک، توییتر، لینکدین و… می‌توانند بازدیدهای بسیار بالایی را برای شما فراهم کنند و به راحتی افزایش فروش خدمات یا محصولات کسب‌وکار خود را مشاهده کنید. تولید محتوا در سال ۲۰۱۸ مانند سال‌های قبل یکی از مهم‌ترین روش‌های افزایش فروش و ترافیک سایت است که با استفاده آن می‌توانید اطلاعات رایگانی در اختیار کاربران قرار دهید و آنها را ترغیب به خرید محصولات یا خدمات کسب‌وکار خود کنید! ارائه رایگان اطلاعات به کاربران موثرترین روش برای افزایش فروش و اعتماد کاربران به کسب‌وکار است.

در سال‌های اخیر دیجیتال مارکتینگ رشد و توسعه زیادی داشته است و بسیاری از کسب‌وکارهای ترفندهای مختلف آن را برای افزایش فروش که منجر به افزایش درآمد می‌شود را استفاده می‌کنند! در این مقاله و مقالات بعدی به بررسی تاثیرگذارترین ترندهای دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۱۸ پرداختیم تا بتوانید در کسب‌وکار خود از آنها استفاده کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *