در نمایشگاه CES 2019، دست‌اندرکاران نرم‌افزار محبوب پخش فایل‌های صوتی و تصویری، فرصت این را داشتند که جشن ۳ میلیارد دانلودی آن را جشن بگیرند و چند امکان جدید آن را معرفی کنند. برای مثال از این پس این نرم‌افزار از اپل ایرپلی پشتیبانی کرده و پخش ویدیوهای واقعیت مجازی نیز در آن پیشرفت قابل توجهی داشته است. اما بعد از نمایشگاه و به تازگی،   Jean-Baptiste Kempf سرپرست توسعه دهندگان VLC نکات تازه‌ای در مورد به‌روزرسانی جدید این نرم‌افزار ارائه کرد که قرار است نسخه ۴٫۰ نام بگیرد.

در میان نکات ریز و درشت نسخه ۴، پیشرفت روش‌ها و مدیریت اضافه کردن فایل‌ها و همچنین امکان پلی‌بک بدون وقفه بسیاری از کاربران را خوشحال کرده است، مخصوصا آن‌هایی که با نرم‌افزار VLC به گوش دادن موسیی می‌پردازند. این موضوع در کنار ساده‌ کردن لیست پخش، قدم بزرگی برای پخش صوتی VLC به حساب می‌آید.

در مورد پیشرفت‌های فنی Kempf اعلام کرد که هنوز در حال انجام امور هستند، اما روی بهبود همگرایی تصویر و صوت کارهای بسیاری صورت گرفته تا میزان افت فریم تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند.

اما خود کاربران احتمالا بیشترین تغییری که حس کنند، ظاهر برنامه است که در بعضی پلت‌فرم‌ها تفاوت‌های بسیار زیادی نسبت به ظاهر همیشگی برنامه داشته که از دیرباز شاهد آن بودیم. پلت‌فرم‌هایی همچون ویندوز ۱۰، KDE Plasma 5و … که تنها به تم رنگی خاص آن برنگشته و کلیدها و چینش آن‌ها کاملا از نو طراحی شده‌اند تا با ظاهری بسیار مدرن‌تر از چیزی که قبل از آن مواجه بودیم، کار کنیم.

یکی از تغییرات منحصر به کاربران کامپیوتر، اضافه شدن کتابخانه فایل‌های صوتی و تصویری است که قبلا در نسخه سیستم عامل اندروید  وجود داشت و حالا برای PC عرضه می‌شود. با این قابلیت برنامه فایل‌های شما را مرور کرده و شما به راحتی می‌توانید در محیط برنامه به دنبال فایل مورد نظر خود بگردید. گفتنی است که این قابلیت برای سیستم عامل iOS نیز قرار است عرضه شود. البته هنوز هم برای کسانی که می‌خواهند فایل‌ها را از روی دستگاه بخوانند و کلا از این کتابخانه استفاده نکنند، امکان خاموش کردن قابلیت یاد شده نیز وجود دارد.

اما یک نکته‌ی مهم در مورد نسخه جدید، پشتیبانی نکردن آن از پلت‌فرم‌های قدیمی همچون ویندوز XP و ویستا است. کاربران سیستم عامل مک نیز از این پس برای استفاده از VLC باید به macOS 10.11 یا بالاتر به‌روزرسانی کنند. کاربران لینوکسی هم باید از سیستم عاملی استفاده کنند که OpenGL را پشتیبانی کند. در بخش کاربران موبایلی نیز نسخه ۲٫۲ تا ۴٫۱ اندروید دیگر پشتیبانی نمی‌شود و کاربران iOS نیز باید به نسخه ۱۱ کوچ نمایند.

کماکان انتظار می‌رود پیشرفت‌ها و تغییرات دیگری نیز در راه باشد، اما تا همینجا نیز با VLC کاملا جدیدی در آینده روبرو خواهیم بود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *