در این مطلب قصد داریم شما را با بازاریابی موتور‌ جستجو یا Search Engine Marketing (به اختصار SEM) آشنا کنیم، نحوه‌ی انجام آن را شرح دهیم و از همه مهم‌تر، علت منحصر به فرد بودن آن در بین شیوه‌های بازاریابی و دلیل اثربخشی بالای آن را برایتان توضیح دهیم.

حتی اگر از نحوه‌ی بازاریابی موتور‌های جستجو آگاهی نداشته باشید، باز هم ممکن است بار اول نباشد که این عبارت را می‌شنوید. فرض کنیم موضوعی مثل عکاسی مراسم عروسی را روی اینترنت سرچ کنید. با این کار گزینه‌های متعددی روی صفحه‌ی نتایج موتور جستجو پیش روی شما قرار خواهند گرفت. حالا بیایید نگاه دقیق‌تری به نتایج مورد اشاره بیاندازیم.

بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟

لینک‌هایی که وسط صفحه به نمایش درمی‌آیند نتایج «ارگانیک» جستجو نامیده می‌شوند. ظاهر شدن در این قسمت هیچ هزینه‌ای در بر ندارد. این همان جایی است که موتور‌های جستجو نتایجی که فکر می‌کنند از لحاظ محتوا بیشترین قرابت را با موضوع سرچ دارند به نمایش درمی‌آورند.

حالا نگاهی بیاندازید به ستون سمت راست و بخش بالایی صفحه. این‌ها نتایجی هستند که برای قرار گرفتنشان در این قسمت‌ها پول پرداخت شده است.

بازار‌یابی موتور‌های جستجو به شما اجازه می‌دهد از این فضا برای نمایش تبلیغ خود به مشتریان بالقوه‌ای که در ارتباط با کسب‌و‌کار‌آنلاین شما به دنبال کلمات و عبارات خاصی می‌گردند استفاده کنید. همانطور که پیش‌تر گفته بودیم، به این عبارات، کلمات کلیدی گفته می‌شود. در خصوص نحوه‌ی انتخاب کلمات کلیدی مطلب کاملی داشته‌ایم که می‌توانید برای اطلاعات بیشتر به آن مراجعه کنید.

تفاوت بازاریابی موتورهای جستجو با شیوه‌های سنتی بازاریابی

یک نکته‌ی کاملاً منحصر به فرد دیگر که باید در مورد SEM بدانید این است که سفارش‌دهنده‌ی آگهی تنها زمانی هزینه‌ی آن را می‌پردازد که روی تبلیغ مورد نظر کلیک شده باشد. بنابراین اگر آگهی شما به نمایش دربیاید اما کسی روی آن کلیک نکند، لازم نیست هزینه‌ای پرداخت کنید. به همین دلیل است که به این نوع تبلیغ، تبلیغات pay-per-click یا «پرداخت به ازای کلیک» گفته می‌شود.

فرض کنیم شما عکاس عروسی هستید. شاید بخواهید آگهی‌هایتان زمانی به نمایش دربیایند که کسی عبارت «عکاس عروسی شیراز» را جستجو می‌کند. اما تنها زمانی هزینه‌ی آگهی خود را پرداخت می‌کنید که روی تبلیغتان کلیک شود.

این بزرگ ترین تفاوت بازاریابی موتور‌های جستجو با تبلیغات سنتی مثل درج آگهی در روزنامه‌ها، مجلات یا بیلبورد‌های تبلیغاتی است. اگر با استفاده از این ابزار‌های سنتی کسب‌و‌کار عکاسی عروسی خود را تبلیغ کنید، به هر صورت تعدادی از افراد آگهی‌تان را خواهند دید؛ چه به این خدمات نیاز داشته باشند چه خیر. شما نیز باید به هر صورت پول تبلیغ خود را بپردازید.

اما با بازاریابی با استفاده از موتور‌های جستجو، به احتمال خیلی زیاد، کسانی که روی آگهی شما کلیک می‌کنند به خدماتی مثل خدمات شما نیاز دارند؛ که این مسئله را تا همین‌ جا نیز نشان داده‌اند. به عبارت دیگر، زمانی که عبارت «عکاسی عروسی شیراز» را در موتور جستجو سرچ کرده‌اند، علاقه‌ی خود به پیدا کردن خدماتی نظیر این را نشان داده‌اند، آگهی شما را دیده‌اند و روی آن کلیک کرده‌اند.

بر خلاف شیوه‌های سنتی بازاریابی، در بازایابی با استفاده از موتور‌های جستجو کسانی هدف قرار می‌گیرند که فعالانه به دنبال همان محصولات و خدمات می‌گردند. این با رساندن آگهی تبلیغاتی به سمع و بصر کسانی که ممکن است به آن نیاز داشته باشند یا نداشته باشند، تفاوت دارد.

حال که منطق این نوع بازاریابی را درک کرده‌اید به خوبی می‌دانید چرا SEM تا این حد اثربخش است.

جمع‌بندی

بازاریابی با استفاده از موتور‌های جستجو برای کسب‌و‌کار شما گزینه‌ای با قدرت منحصر به فرد است. نحوه‌ی عملکردش ساده است اما اثربخشی بالایی دارد: کاربران اینترنت نیاز‌هایشان را روی موتور‌های جستجو سرچ می‌کنند. سفارش دهندگان آگهی نیز جستجو‌های به‌خصوصی را هدف قرار می‌دهند، اما تنها زمانی بابت آگهی خود پول می‌پردازند که کسی برای اطلاعات بیشتر روی آگهی مورد نظر کلیک کرده باشد. به این می‌گویند بازاریابی موتور‌های جستجو.

اگر باقی مطالب ما را دنبال کنید SEM را بیشتر پوشش خواهیم داد. نحوه‌ی کار آن، نحوه‌ی شناسایی کلمات کلیدی موثر، شیوه‌ی صحیح نگارش تبلیغات با هدف جذب کلیک و بسیاری موضوعات دیگر از جمله مباحثی هستند که در مطالب مجزا به آنها پرداخته می‌شود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *