ویدیوهای 360 درجه به کاربران شما اجازه می‌دهند تا از زوایای مختلف، مکانی که از آن برایشان فیلم تهیه کرده‌اید را تماشا کنند. البته ساخت این ویدیوها بدون تجهیزات مناسب، اصلا ساده نیست، اما برای بعضی از کسب و کارها یا تولیدکنندگان محتوا بر روی یوتیوب، می‌تواند امتیازی ارزشمند به حساب بیاید.

در پست امروز ما به بخش‌های مختلف تهیه ویدیوهای 360 درجه می‌پردازیم و تجهیزات مورد نیاز را برایتان لیست خواهیم کرد.

ویدیو 360 درجه چیست؟

برای شروع بسیار مهم است که بدانید، دقیقا ویدیو 360 درجه چیست.در این گونه ویدیوها، کاربرانی که در حال تماشای تصویر شما هستند، می‌توانند آن را چرخانده و از زاویه های مختلف آن را تماشا کنند. به این ترتیب، به جای این که مجبور باشند از یک زاویه محدود به تصویر نگاه کنند، می‌توانند آن را بچرخانند و گوشه گوشه آن را بررسی کنند. این کار به وسیله‌ی کلیک موس، هدست‌های مخصوص و یا با لمس در گوشی‌ها امکان پذیر است.

تفاوت ویدیوهای 360 درجه با ویدیوهای VR در چیست؟

تفاوت کوچکی بین ویدیوهای 360 درجه و ویدیوهای VR یا همان واقعیت مجازی وجود دارد. شما برای دیدن ویدیوهای VR حتما باید هدست‌های مخصوص را داشته باشید، در صورتی که برای ویدیوهای 360 درجه به این تجهیزات احتیاجی نداشته و با هر دستگاهی می‌توانید آن را مشاهده نمایید. از نظر ساختار اما ویدیوها بسیار شبیه به هم هستند اما تفاوت‌های ساختاری در نوع پردازش ویدیو، باعث می‌شود تا نتوان آن را همچون یک ویدیو 360 درجه روی یوتیوب به نمایش گذاشت.

چه تجهیزاتی برای ساخت ویدیو 360 درجه احتیاج دارید؟

گرفتن ویدیو 360 درجه مثل ضبط ویدیو معمولی با موبایل نیست و شما به تجهیزاتی برای ضبط آن‌ها احتیاج دارید.

چه دوربینی برای این کار لازم است؟ این اولین سوال شماست که جوابش دوربین‌های مخصوص ضبط تصاویر 360 درجه خواهد بود. البته شما می‌توانید با دوربین‌های DSLR نیز چنین ویدیوهایی را ضبط کنید، اما برای این کار نیاز به لنزهای چشم ماهی (fisheye) خواهید داشت. بدون این لنز باید چندین عکس مختلف بگیرید تا در نهایت یک صحنه 360 درجه ثبت کنید.

برنامه‌های ویرایش ویدیو: اگر شما دوربین 360 درجه تهیه کنید، به احتمال زیاد همراه آن یک برنامه‌ی مخصوص برای ویرایش چنین ویدیوهایی نیز خواهد داشت، در غیر این صورت بهترین گزینه‌های شما برای آماده سازی چنین ویدیوهایی، Adobe Premiere Pro یا Apple’s Final Cut Pro خواهد بود که اولی هم برای سیستم عامل ویندوز و هم سیستم عامل مک در دسترس است اما دومی را تنها کاربران مک می‌توانند استفاده کنند.

ویدیوهای 360 درجه روی چه مرورگرهایی اجرا می‌شود؟ در حال حاضر ویدیوها بر روی مرورگرهای مدرن همچون مرورگر کروم، مرورگر فایرفاکس، مایکروسافت اج و اوپرا اجرا می‌شوند. البته در حال حاضر یوتیوب اجازه‌ی آپلود ویدیوها از طریق اپلیکیشن موبایل را نمی‌دهد و فعلا باید آن را از روی PC آپلود کنید، اما نمایش این ویدیوها روی مرورگرهای موبایل انجام می‌شود.

آپلود ویدیوهای 360 درجه بر روی یوتیوب

اگر دوربین مخصوص را داشتید، ویدیو را ضبط کردید و به خوبی آن را مهیای نمایش روی یوتیوب کردید، زمان انتشار آن فرا می‌رسد. YouTube Studio را باز کنید و در سمت راست بالای صفحه روی Create بزنید و Upload Videos را انتخاب نمایید.

فایل مورد نظر خود را انتخاب کنید و روی Publish کلیک کنید.

می‌بینید که انتشار ویدیوهای 360 درجه هیچ تفاوتی با ویدیوهای معمولی نمی‌کند و خود یوتیوب تشخیص می‌دهد که ویدیو شما 360 درجه است و گزینه‌های مربوط به آن را به صورت خودکار فعال می‌کند تا کاربران بتوانند در هنگام تماشای ویدیویی که تهیه کرده‌اید، زاویه دید را تغییر بدهند.

Join the Conversation

4 Comments

    1. هر نوع ویدیو که به شرایط مانیتایز برسه امانش وجود داره، مگر خط قرمز یوتیوب رو زیر پا نگذاره!

  1. سلام…نحوه لایو گذاشتن در یوتیوب بصورت ۳۶۰ درجه البته با داشتن تحهیزات مناسب چگونه است؟

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *