Chrome OS سیستم عامل سبک گوگل است که روی کروم بوک‌هایی که به فروش می‌رسند نصب شده است. قبل از این که کار را شروع کنیم باید بگوییم که شما نمی‌توانید دقیقا همان سیستم عامل را روی PC نصب کنید، اما چیزی نزیک به آن را خواهید داشت.

Chrome OS و Chromium OS

سیستم عامل Chrome OS در واقع بر پایه  Chromium OS نوشته شده است. سیستم عاملی که به صورت یک پروژه کد باز شروع به کار کرد و همه می‌توانند آن را دریافت کرده، کدهایش را دستکاری کنند و نسخه خود را ارائه کنند. شما می‌توانید  Chromium OS را به گونه‌ای روی PC نصب کنید که بسیار به Chrome OS نزدیک باشد. برای این کار چند نکته فنی وجود دارد که ممکن است کار را برایتان کمی سخت کند.

CloudReady چیست؟

CloudReady نیز همچون Chrome OS بر پایه سیستم عامل Chromium OS ساخته شده است و می‌توان گفت از بسیاری جهات، شبیه به نسخه رسمی Chrome OS است.

نقطه قوت CloudReady این است که بازه‌ی بزرگی از انواع سخت‌افزارها را پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید روی خیلی از دستگاه‌ها آن را نصب کنید. برای مثال، اگر یک لپتاپ قدیمی ویندوزی یا مک بوک دارید، می‌توانید سیستم عامل آن را به CloudReady تغییر داده و در نهایت یک کروم بوک خوب داشته باشید که بسیار به کروم‌بوک‌های بازار شبیه است.

با توجه به این که CloudReady شبیه به سیستم‌عامل‌هایی همچون سیستم عامل ویندوز یا MacOS، منابع زیادی استفاده نمی‌کند، همان دستگاه قدیمی سبک‌تر و کاراتر خواهد بود و کاملا احیا می‌شود.

ساخت USB نصب CloudReady

چه بخواهید این سیستم عامل را کلا روی یک دستگاه قدیمی نصب کنید یا این که کمی با آن کار کنید تا ببینید چه قابلیت‌هایی دارد، در نهایت بای آن را از طریق USB نصب نبایید. پس نیاز به یک USB نصب دارید.

پروسه ساخت USB برای CloudReady کمی با نسخه ویندوز یا مک فرق دارد. برای تازه‌کارها پیشنهاد می‌شود که اگر ویندوز دارند، این کار را روی ویندوز انجام دهند.

در ویندوز ابتدا باید یک نسخه CloudReady USB maker را از Neverware دانلود کنید. برای این کار به آدرس Neverware.com بروید و به پایین اسکرول کنید تا به بخش Getting Started with CloudReady برسید. روی INSTALL HOME EDITION کلیک کنید تا شروع به دانلود CloudReady USB maker کنید.

وقتی دانلود کامل شد باید USB نصب را بسازیم. برای این کار نیاز به یک USB 8 یا ۱۶ گیگابایتی دارید. در نظر داشته باشید که در شروع کار، هر چه در USB هست پاک می‌شود، پس از اطلاعات آن پشتیبان بگیرید.

حالا مراحل زیر را یک به یک طی کنید تا USB نصب را بسازید.

  1. برنامه CloudReady USB maker را که دانلود کرده‌اید اجار کنید.
  2. Next را بزنید.
  3. نسخه ۳۲ یا ۶۴ بیتی را بر اساس دستگاه خود انتخاب کنید.
  4. USB را به دستگاه بزنید و Next را بزنید.
  5. USB مورد نظر خود را از لیست انتخاب کنید و Next را بزنید.
  6. صبر کنید تا پروسه‌ی کپی کردن اطلاعات به پایان برسد و در نهایت Finish را بزنید.

اگر تنها دستگاه مک داشتید

اگر ویندوز دم دست نداشتید، هنوز هم می‌توانید USB نصب را درست کنید. البته پروسه‌ی آن کمی پیچیده‌تر می‌شود.

ابتدا برای دانلود به Neverware.com بروید و با اسکرول به Getting Started with CloudReady بروید و در نهایت با کلیک روی  INSTALL HOME EDITION نسخه‌ی ۳۲ یا ۶۴ بیتی را دانلود کنید. مرحله‌ی بعدی برای کسانی است که مرورگر کروم را روی دستگاه نصب کرده‌اند، پس اگر کروم ندارید، آن را دانلود و نصب کنید.

حالا مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

  1. کروم را اجرا کنید.
  2. Chromebook Recovery Utility را در گوگل استور پیدا کنید.
  3. ADD TO CHROME را بزنید و سپس با زدن روی Add app افزونه را به مرورگر اضافه کنید.
  4. Chromebook Recovery Utility را اجرا کرده و روی آیکون چرخ دنده بزنید تا تنظیمات آن اجرا شود.
  5. روی Use local image کلیک کنید. در نظر بگیرید که برای ادامه‌ی کار بهتر است ابتدا با winrar یا winzip فایل iso که دانلود کرده‌اید را از حالت فشرده خارج کنید چون ممکن است در غیر این صورت کار نکند.
  6. حالا فایل iso را آدرس دهید کنید و روی continue بزنید.
  7. صبر کنید پروسه‌ی کپی کردن به اتمام برسد و در نهایت روی Done کلیک کنید.

اجرای Chrome OS از روی USB

بعد از این که USB آماده شد، شما باید بوت دستگاه را روی USB قرار داده، آن را خاموش کنید، USB را به متصل کرده ودستگاه را روشن کنید.

حالا مراحل زیر را برای اجرای سیستم عامل از روی USB طی کنید.

  1. USB را وارد کرده و دستگاه را روشن کنید.
  2. اگر بوت دستگاه درست تنظیم شده باشد، شما به صفحه‌ی خوش‌آمدگویی منتقل می‌شوید و باید روی Let’s go کلیک کنید.
  3. این سیستم عامل به اینترنت احتیاج دارد، اگر اینترنت از کابل باشد که همان جا تنظیمات به صورت خودکار انجام می‌شود، در غیر این صورت از Add other Wi-Fi network به اینترنت WiFi متصل شوید.
  4. CONTINUE را زده و با اکانت Gmail خود وارد شوید و Next را بزنید. اگر اکانت ندارید، می‌توانید در همان جا یک اکانت جدید درست کنید.
  5. Next را زده یک پسورد در نظر بگیرید و در نهایت باز Next را بزنید.

از این طریق شما سیستم عامل را بوت کرده و تا زمانی که USB را از دستگاه جدا نکنید، همه چیز به همان صورت برایتان باقی می‌ماند. فقط در این حالت شما به روز رسانی برای سیستم عامل دریافت نمی‌کنید.

نصب Chrome OS از روی USB

برای نصب دائمی این سیستم عامل روی وقتی دستگاه در این حالت اجرا می‌شود، بعد از اجرای CloudReady، روی آیکون یوزر خود کلیک کرده و گزینه‌ی Install CloudReady و سپس دوباره روی Install CloudReady کلیک کنید تا مراحل نصب روی کامپیوتر آغاز شود. در نظر داشته باشید که عموما سخت‌افزارها از این طریق پشتیبانی می‌شوند، اما ممکن است سخت‌افزاری در Install CloudReady پشتیبانی نشده باشد که دیگر کار زیادی از دست شما در آن حالت ساخته نیست.

Join the Conversation

3 Comments

  1. من نتونستم به طور همیشگی روی لپتاپم نصبش کنم دستگاهم hp هست و سیستم عامل میا بالا و دست کار می کنه اما وقتی می زنم که نصب شه یه بیست دقیقه کار می کنه بعد به طور خودکار خاموش می شه به منظور ری استارت ولی دیگه روشن نمی شه.

    1. سلام اگر به صورت سیستم عامل اصلی نصب و راه اندازی کنید ممکن است به احتمال 80 درصد ویندوزتان اسیب ببیند

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *