اگر از طرفداران بخش آموزش پرشین‌تولز هستید، حتماً بخش‌های قبلی مجموعه مقالات مجموعه مقالات رابط کاربری و تجربه کاربری را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این مباحث بپردازیم!

تا اینجا با تعریف کلی و اصول اساسی طراحی UI آشنا شدیم اما مراحل طراحی UI چیست ؟ به عبارت دیگر، برای طراحی کاربری مناسب چه کارهایی باید انجام شود؟  در مرحله اول، طراح UI باید پروژه را تمام و کمال بررسی و نیازسنجی کند. مثلا اگر قرار است رابط کاربری یک سایت را بررسی کند، باید ببیند مخاطبان سایت چه کسانی هستند. هر چه شناخت بیشتری از مخاطبان داشته باشید، طراحی بهتری ارائه خواهید داد. می‌توانید برای شناخت نوع کسب‌وکار و مخاطبان سایت‌های رقیب را بررسی کنید. یا اگر سایت اکنون موجود است، از طریق ابزار گوگل آنالیتیکس مخاطبان و رفتار آن‌ها آن را بشناسید. شناخت مخاطب یکی از اصول مهم UI است. این شناخت همه جا به دردتان می‌خورد. مثلا اگر قرار است رابط کاربری یک سایت سرگرمی طراحی کنید، باید مخاطب عام را در نظر بگیرید. زمینه کاری را نیز در نظر داشته باشید. فرض کنیم طراحی رابط کاربری یک سایت شرکتی فروش ماشین‌آلات سنگین را به عهده دارید. فکر می‌کنید استفاده از تم رنگ صورتی چه تاثیری داشته باشد!؟

مرحله دوم، شامل طراحی اتود اولیه و ارائه آن به مشتری می‌شود. در این مرحله طرحی ابتدایی از سایت تهیه می‌کنید. منوها مشخص می‌شوند. محل قرار گرفتن هر یک از گزینه‌ها تعیین می‌شود و … . این طرح اولیه را به مشتری نشان می‌دهید و با همفکری او، تغییرات لازم را در نظر می‌گیرید.  پس از اعمال تغییرات لازم، نوبت به انتخاب رنگ‌بندی و گرافیک می‌رسد. البته بهتر است این کار به عهده یک گرافیست باشد. ممکن است این کار را در مرحله اولیه انجام داده باشید. با این حال، پیشنهاد اکثر متخصصان این است که در آغاز طراحی سایت خود را درگیر زیبایی ظاهری نکنید. در غیر این صورت ممکن است از اصل موضوع، یعنی کاربری آسان، دور شوید.

برای طراحی UI چه مهارت‌هایی لازم داریم؟

با توجه به مواردی که گفته شد، حتما متوجه شده‌اید که طراح UI به مهارت‌های مختلفی نیاز دارد. یکی از این موارد، آشنایی با ابزارهای طراحی گرافیک مثل فوتوشاپ و Illustrator است. البته نباید از ابتدای پروژه به سراغ این ابزارها بروید. شروع کار یک طراح UI با وایر فریم یا ابزارهای طراحی اولیه است. می‌توانید از یک کاغذ سفید به عنوان وایر فریم استفاده کنید و طرح مورد نظرتان را روی آن پیاده کنید. ابزارها و نرم‌افزارهای دیجیتال هم برای این کار وجود دارند.  در بسیاری موارد طراح سایت و طراح رابط کاربری یک نفر است. به هر حال طراح UI باید با سبک‌های طراحی سایت آشنایی داشته باشد.  مفهوم رابط کاربری را با هم بررسی کردیم و متوجه شدیم منظور از طراحی UI چیست . هدف اصلی طراحی رابط کاربری، قابلیت استفاده آسان است. طراح رابط کاربری تصمیم می‌گیرد هر المان و عنصری از سایت یا نرم‌افزار چگونه باشد و کجا قرار بگیرد.

او خود را به جای کاربران می‌گذارد. هدف‌ها و نیازهای آن‌ها را در نظر می‌گیرد و در نهایت محصول را به گونه‌ای طراحی می‌کند که این نیازها و اهداف به ساده‌ترین شکل ممکن رفع شوند. اصطلاح طراحی تجربه کاربری یا UX به تجربه کاربر اشاره دارد، در حالی که اصطلاح طراحی رابط کاربری یا UI مخفف اصطلاح User Interface است. اینها هر دو برای طراحی سایت بسیار مهم هستند و با یکدیگر همکاری می کنند اما هنوز بین آنها اختلاف وجود دارد. تجربه کاربری با زمینه تحلیلی و فنی بیشتری در طراحی سروکار دارد، در حالی که طراحی رابط کاربری به طراحی گرافیکی نزدیک تر است.تفاوت زیادی بین این وجود ندارد، اما برخی تفاوت‌های اندک، مسیر آن ها را از یکدیگر جدا می نماید که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:  UX بر روی تجربه کاربر برای حل یک مشکل تمرکز می کند در حالی که رابط کاربری بر روی ظاهر سایت و اجرا آن متمرکز است.  یک طراح تجربه کاربری بر مفاهیم ادراکی تمرکز می کند در حالی که طراح رابط کاربری بر عناصر ملموس یک وب سایت متمرکز است. اساسا بین رابط کاربری و تجربه کاربری تفاوتی چشمگیری وجود ندارد زیرا آنها غیر قابل مقایسه هستند و هر دو دارای وظایف حیاتی می باشند.  تجربه کاربری عموما در مورد طراحی بصری است و تجربه کاربری در مورد تجربه کامل است.  رابط کاربری بر روی محصول متمرکز است، در حالی که تجربه کاربری بر روی تجربه کامل کاربر تمرکز دارد.

هر دو رابط کاربری و تجربه کاربری برای طراحی وب سایت بسیار مهم هستند. زیرا می توانند باعث شوند تا بازدید کننده بتواند مدت زیادی در آنجا باقی بماند. در زیر برخی از مزایای استفاده از رابط کاربر و تجربه کاربر برای طراحی وب سایت. رابط کاربری و تجربه کاربری خوب برای یک وب سایت می تواند میانگین زمان بازدید سایت را توسط بازدیدکنندگان افزایش دهد.  وب سایت با رابط کاربری و تجربه کاربری خلاقانه می تواند ترافیک زیادی را برای سایت ایجاد کند. کاربران زمان بسیار کمی را در یک وب سایت صرف می کنند، بنابراین برای صاحب وب سایت مهم است که رابط کاربری و تجربه کاربری مناسبی را فراهم کند.  شما از طریق رابط کاربری و تجربه کاربری فوق العاده، سود بیشتری در سرمایه گذاری خود کسب خواهید نمود.  با طراحی عالی شما قادر خواهید بود ارتباط عاطفی با بازدیدکنندگان یا مشتریان خود ایجاد کنید. در جامعه ی سریع و پیشرفته امروز، وب سایت ها و اپلیکیشن های موفق آنهایی کسانی هستند که به سرعت و موثر پاسخ میدهند. طراحی وبسایت و نرم افزار در حال حاضر به شدت بر اساس تجربه کاربری است، زیرا همه چیز در مورد مصرف کننده می باشد. اگر وب سایت شما برای نشان دادن محصول خاصی ۱۵ ثانیه بیشتر نسبت به سایت رقیب زمان صرف کند، می توانید مطمئن باشید که در گزارش های کاربران منعکس خواهد شد. به طور کلی اغلب کاربران در وب می دانند که چه چیزی می خواهند پیدا کنند. حتی اگر آنها در حال یک مرور ساده هستند، وظیفه شما و طراحان رابط کاربری و تجربه کاربری این است که بتوانید آن ها را از طریق کارآمدترین راه به سایت خود هدایت نموده و محصول یا سرویس مورد نظر را در اختیارشان قرار دهید. در مقاله بعد به ادامه این بحث می‌پردازیم!

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *