اگر از طرفداران بخش آموزش پرشین‌تولز هستید، حتماً بخش‌های قبلی مجموعه مقالات مجموعه مقالات رابط کاربری و تجربه کاربری را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این مباحث بپردازیم!

مراحل طراحی تجربه کاربری چیست؟

اولین مرحله در طراحی تجربه کاربری، تحقیق در مورد کاربر یا User Research است. User Research شامل تحقیقات میدانی و مطالعات آماری مخاطبان بالقوه و بالفعل یک محصول مثل وبسایت و اپلیکیشن است و شامل تدوین پرسشنامه، توزیع و گردآوری پاسخ مخاطبان به آنها و تحلیل آماری داده‌های آن است.  مرحله بعد در طراحی UX، تقسیم‌بندی کاربران یا Users Segmentation است. در این مرحله کاربران را بر مبنای اطلاعات جمع آوری شده در نمونه آماری و بر اساس نوع رفتار کاربری و نیازهای آنها دسته‌بندی کرده و با استفاده از مدل STP گروه‌های هدف تعریف و اولویت بندی می‌شوند. در مرحله بعد برای تجمیع نتایج و قابل فهم تر شدن راهکارها، به نمایندگی از هر گروه از مخاطبان یک پرسونا (UX Persona) تعریف می‌شود. پرسوناها شخصیت‌های فرضی هستند که ویژگی‌های فردی و کاربری آنها در بخش قابل توجهی از مخاطبان مشترک است.

پس از آن مشخصات پرسوناها در قالب شناسنامه‌های کاربری تدوین شده و نوع تعامل آنها با وبسایت یا اپلیکیشن شرح داده می‌شود. سپس سناریوهای کاربری هر پرسونا با توجه به تجمیع اطلاعات تعریف می‌شود تا روندها و جریان‌های کاربری (Workflow) بر مبنای نیاز انواع مخاطبان و کاربران طراحی شود. در مرحله آخر با در نظر گرفتن نتایج User Research و سناریوهای تجربه کاربری، ساختار کلی صفحات مختلف وبسایت یا اپلیکیشن به شکل Wireframe طراحی شده و تمام مسیرهای دسترسی و تعامل کاربران در یک Workflow طراحی و پیش‌بینی می‌شود. با این شیوه علاوه بر آنکه المان‌های طراحی رابط کاربری نظیر ترکیب‌بندی، رنگ‌ها، محتوا و… در راستای نیاز کاربران طراحی می‌گردد، شیوه تعامل کاربران با سیستم (HCI) نیز بر اساس سناریوهای مختلف تحلیل و در طراحی بخش ها و صفحات مختلف در نظر گرفته می‌شود.

یک نکته مهم درباره رابط کاربری!

یکی از نکات مهم برای UI این است که باید ساده ، راحت و کاربر پسند باشد بنابراین بین گرافیست ها و طراحان UI یکسری تفاوت ها وجود دارد مثلا گرافیست ها به زیبایی و هنری بودن اثرشان توجه زیادی دارند در حالی که طراحان UI به ساده بودن و قابل فهم بودن طراحی شان اهمیت زیادی می دهند و به زیبایی و رنگ آمیزی محصول اهمیت چندانی نمی دهند.  یک طراح رابط کاربری باید به انواع نرم افزار ها و سایت ها و UI هایی که توسط شرکت های بزرگی مثل گوگل و اپل ارائه می شوند مسلط باشد و در ضمن بتواند خودش را به جای کاربر قرار دهد و ابتکار و نوآوری به خرج دهد .  بلد بودن برنامه نویسی  نیز یکی از نیاز های یک طراح رابط کاربری می باشد .  UI  باید طوری طراحی شده باشد که کاربر تجربه ی خوبی را در استفاده از آن وسیله بدست آورد این تجربه ی کاربری (UX) برای طراحان رابط کاربری بسیار مهم است زیرا در آخر این کاربر است که از آن وسیله استفاده می کند بنابر این هرچه این تجربه ی کاربری بدست آورده شده توسط کاربر بهتر و موفقیت امیز تر باشد کاربر حس بسیار بهتری نسبت به آن طرح از خود نشان می دهد. طراحان UI باید به نظرات کاربران و همچنین به تجربه های خوب و بد کاربران در زمینه ی طراحی شان توجه زیادی داشته باشند .  یک رابطه ی کاربری شلوغ و پر تجمل هر چند که خیلی زیبا رنگ آمیزی شده باشد اما برای کاربر مناسب نیست و ممکن است که رضایت کاربر را جلب نکند پس همه چیز در UI باید به اندازه باشد .

  • معایب طراحی بد وب‌سایت؟ – بخش اول
  • از عناصری که به طور معمول در طراحی رابط کاربری مورد استفاده قرار می‌گیرند بهره ببرید: نیازی به اختراع دوباره چرخ نیست. یک کاربر جدید که به سمت سایت شما هدایت می‌شود باید به سرعت یاد بگیرد چطور از محصول شما استفاده کند. ایجاد حس آشنایی که با استفاده از المانهایی که به طور متداول در طراحی رابط کاربری مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.
  • گزینه‌های راهنما در طراحی ui: راهنمایی‌ها و جعبه‌های پیغام به عنوان آخرین راه حل بسیار مفید است. در صورتی که کاربر در طول فرآیندهایی همچون خرید،ثبت نام و یا ثبت سفارش کاملا سر در گم شده باشد، در این مواقع شما می‌توانید با قرار دادن پیغام‌های کوچک در طول این فرآیندها کاربر را راهنمایی کرده که چه چیزی را دنبال می‌کند و یا در چه بخش هایی قرار دارد.  استفاده از رنگ، بافت و تایپوگرافی مناسب در جهت بهبود رابط کاربری: رنگ‌ها و بافت‌ها به شما این امکان را می‌دهند که توجه کاربران به عناصر و یا اطلاعاتی جلب کنید که اهمیت بسیاری دارند. همچنین باید توجه داشته باشید، آیا فونتی که مورد استفاده قرار می‌دهید خوانا است؟  آیا فونت مورد استفاده  سایز مناسبی دارد که چشم کاربر از خواندن مطلب شما خسته نشود؟ و همچنین آیا فونت زیبایی است که کاربر را بیشتر به خواندن مطلب شما ترغیب کند؟
  • بررسی روان‌شناسی رنگ‌ها در طراحی وب و اهمیت آن

طراحی رابط کاربری در واقع طراحی روابط کاربری برای نرم افزار یا دستگاه‌های مختلف با یک هدف مشخص است؛  ایجاد یک تجربه بهتر برای کاربران به هنگام مرور در پلتفرم شما و تمرکز اصلی آن بر مشخص کردن موارد استفاده ابزارهای مختلف می‌باشد. شغل شما آن است که تا آنجا که امکانش است طرحی ساده با عناصر واضح و دقیق مانند آیکون‌ها، تایپوگرافی و رنگ ایجاد کنید. فرایند طراحی باید ترکیبی کامل از عملکرد فنی و زیباشناختی باشد. به همین دلیل بسیار مهم است که توجه کاربران را به عناصر غیرضروری هدایت نکنید زیرا ممکن است موجب منحرف شدن از عملکردهای اساسی رابط‌ کاربری طراحی شده شود. در مقاله بعد به ادامه این بحث می‌پردازیم!

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *