وقتی برای مدتی طولانی از هاردی روی دستگاه خود استفاده می‌کنید، به خاطر تکه تکه شدن فایل‌ها در فایل سیستم که نتیجه ایجاد فاصله‌ بین فضاهای استفاده شده در هارد است، عملکرد آن افت می‌کند. برای این که سرعت دوباره‌ای به هارد خود ببخشید باید آن را Defragment کنید که ابزار انجام این کار در ویندوز ۱۰ به صورت پیش‌فرض موجود است.

Defragment چیست؟

در طول زمان، بلاک‌های دیتا به مرور در نقاطی دور از هم در سطح هارد ذخیره می‌شوند. این مسئله را fragmentation یا تکه تکه شدن می‌گویند. این فاصله که بین بلاک‌ها ایجاد می‌شود، باعث می‌شود تا در موقع خواندن اطلاعات و همچنین نوشتن اطلاعات جدید روی هارد، زمان بیشتری هدر رود. عملکرد Defragment در بلاک‌های مختلف هارد حرکت کرده و اطلاعات فایل‌های مختلف را در نقاط فیزیکی نزدیک به هم قرار می‌دهد، که در نهایت به سرعت بخشید عملکرد هارد منجر می‌شود.

البته در دستگاه‌های مدرن و ویندوز ۱۰، Defragment به صورت خودکار در بسیاری از موارد انجام می‌شود و این کار ضرورت پیشین را ندارد. با این حال انجام این کار به هیچ وجه ضرری ندارد و در نهایت به بهبود سرعت عملکرد دستگاه شما کمک می‌کند. همچنین شما می‌توانید هارد اکسترنال را که با USB به دستگاه متصل است نیز، Defragment کنید.

آموزش Defragment کردن هارد در ویندوز ۱۰

ابتدا منو استارت را باز کرده یا کلید ویندوز را بزنید، سپس در بخش جستجوی منوی استارت عبارت defragment را جستجو کرده و سپس روی میانبر Defragment and Optimize Your Drives که ظاهر می‌شود کلیک کنید.

پنجره‌ی Optimize Drives برایتان باز می‌شود که لیستی از درایو‌های مختلف را به شما نشان می‌دهد. البته در نظر داشته باشید که تنها درایوهایی در این جا نمایش داده می‌شوند که امکان Defragment را داشته باشند. ویندوز ۱۰ تنها امکان defragment درایوهایی را دارد که با فایل سیستم NTFS فرمت شده باشند. احتمالا اگر درایوری را در این جا مشاهده نمی‌کنید، به این دلیل است که با فایل سیستم exFAT یا فایل سیستم دیگری فرمت شده است.

روی درایو مورد نظر خود کلیک کرده و سپس گزینه‌ی Optimize را انتخاب کنید. بر روی هارد HDD defragment به صورت روتین انجام می‌شود اما برای هارد SSD فرمان TRIM انجام می‌شود. به طور کلی انجام این امر برای هاردهای SSD به هیچ وجه ضروری نیست.

اگر دیسک نیاز به بهینه سازی یا defragment داشته باشد، فرایند کار آغاز می‌شود. شما می‌توانید پیشرفت کار را به صورت درصد در جلوی دایو مورد نظر ببینید.

وقتی کار به اتمام رسید، Current Status به OK (0% fragmented) تغییر نام پیدا خواهد کرد.

به همین راحتی شما می‌توانید defragment را روی هارد خود اعمال کنید. اگر می‌خواهید طی یک زمان بندی خاص این کار انجام بشود، می‌توانید در Optimize Drives با کلیک بر روی دکمه Turn On در بخش Scheduled Optimization، این عملکرد را به شکل خودکار در بیاورید. به این صورت اگر هم یادتان رفت، ویندوز این کار را در بازه‌های زمانی مختلف برایتان انجا می‌دهد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *