بازار هدف مانیتورهایی با رفرش ریت بالا، عموما گیمرها بوده‌اند، اما در طول سال‌های اخیر این مانیتورها به میز کاربران دیگر نیز راه پیدا کرده است. اپل و سامسونگ این روزها مانیتورهایی با رفرش ریت بالا را در تبلت‌ها، موبایل‌ها و حتی لپتاپ‌های خود استفاده کرده‌اند. محصولاتی که بعضا گیمرها، خریداران اصلی آن نیستند. اما آیا شما برای محل کار یا دفتر خانگی خود نیازی به این مانیتورها دارید؟

مانیتور با رفرش ریت بالا چه طور نمایشگری است؟

عددی که به عنوان رفرش ریت یاد می‌شود، تعداد دفعاتی است که نمایشگر در طول یک ثانیه تصویر خود را به روز می‌کند و آن را بر اساس هرتز می‌سنجند. بسیاری از مانیتورهای معمول بازار، سرعتی معادل ۶۰ هرتز دارند که یعنی آن‌ها نهایتا می‌توانند در هر ثانیه ۶۰ فریم را به نمایش می‌گذارند. برای مقایسه، در فیلم‌های نگاتیوی نسل‌های گذشته، سرعت قابل قبول برای نمایش یک فیلم، ۲۴ تصویر در هر ثانیه بود.

اگر شما گیمری باشید که از دستگاه‌های قوی استفاده می‌کنید، مطمئنا دوست دارید تا رفرش ریت بیشتری از ۶۰ هرتز داشته باشید، چون به این ترتیب در بازی‌های آنلاین سریع، برتری بهتری نسبت به رقیبان خود پیدا خواهید کرد. اگر این بازیکنان از دستگاهی قوی استفاده کنند و در بازی سرعت فریم بالایی بگیرند اما مانیتورشان ۶۰ هرتز باشد، نمی‌توانند فرش ریت بالاتری داشته باشند.

به صورت کلی مانیتورهایی با بیش از ۱۴۴ هرتز رفرش ریت، مانیتورهای خیلی سریع محسوب می‌شوند، اما در مجموع مانیتورهای ۹۰ یا ۱۲۰ هرتز نیز، نمایشگرانی سریع هستند و برای بازی‌های کامپیوتری نیز مناسبند. حتی بازیکنان نیز برای خرید یک مانیتور، کم‌تر پیش می‌آید که به دنبال چیزی فراتر از سرعت ۱۴۴ هرتز باشند، چون از این میزان بیشتر هم مدل‌های کمی در بازار هستند و هم خیلی گرانند.

نیازی به مانیتوری با رفرش ریت بالا ندارید

خب، واقعیت این است که شما برای کارهای روزمره، برنامه‌نویسی و یا حتی کارهای گرافیکی، نیازی به مانیتوری با رفرش ریت بالا ندارید. اما مانیتوری با رفرش ریت بالا، حس بهتری در کار کردن برایتان به همراه خواهد داشت. حرکت موس، تماشای فیلم یا هر چیز دیگری، نرم‌تر بوده و در مجموع تجربه‌ی بهتری دارد.

یکی از مثال‌های خوب در این باره، استفاده‌ی اپل در آیپد پرو سال ۲۰۱۵ است. این شرکت از مانیتورهایی با رفرش ریت ۱۲۰ هرتز استفاده کرد و کاربران نیز به سرعت متوجه تفاوت این مونیتور شدند. اما کماکان باید گفت که شما احتیاج مبرمی به چنین مانیتوری ندارید، اما اگر پول بیشتری دارید که می‌توانید آن را هزینه‌ کنید، بهتر است به سراغ آن‌ها بروید.

مانیتورها با رفرش ریت بالا، حالا ارزان‌تر شده‌اند

سال‌های قبل این مانیتورها بسیار گران بودند، اما در حال حاضر آن‌ها ارزان‌تر شده‌اند. اگر به سراغ مانیتورهای ۱۲۰ هرتز یا حتی ۱۴۴ هرتز بروید، دیگر با قیمت‌های عجیب مواجه نیستید. هر چند مانیتورهایی که رفرش ریت ۲۴۰ هرتز دارند، با قیمت‌های بسیار بالایی به فروش می‌رسند.

پنل مانیتور در بسیاری از موارد، در قیمت آن تاثیر بیشتری دارد. مانیتورهای LCD قدیمی به خاطر این که رنگ‌ها در آن‌ها آنقدر که باید واقعی نیست و زاویه دید در آن‌ها کم است، قیمت پایین‌تری دارند در صورتی که مانیتورهای IPS عملکردی بسیار بهتر دارند.

شما می‌توانید مانیتورهایی با برندهای متفرقه که رفرش ریت بالایی دارند را به قیمت حدودی ۲۵۰ دلار تهیه کنید و اگر دنبال نامی معتبر برای نمایشگر هستید، باید ۵۰ تا ۱۰۰ دلار بیشتر بپردازید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *