وبسایت‌ها می‌توانند آدرس کلی شما را از طریق آی پی آدرستان به دست بیاورند، مگر این که از برنامه‌های تغییر آی پی استفاده کنید. اما بعضی سایت‌ها از شما برای دسترسی به آدرس دقیق‌تر هم می‌پرسند و راه‌هایی برای رسیدن به این مهم دارند.

آی پی آدرس شما چه اطلاعاتی در موردتان برای وبسایت‌ها فاش می‌کند؟

شرکت سرویس دهنده اینترنت شما، برای اتصال به اینترنت، یک آی پی عمومی به شما می‌دهد که تمامی دستگاه‌هایی که از آن استفاده می‌کنید، با استفاده از این آی پی به اینترنت متصل می‌شوند. آدرسی که یکتاست و مختص به شما خواهد بود.

وقتی شما به وبسایتی متصل می‌شوید، این سایت آدرس آیپی شما را می‌بیند. آی پی آدرس نقشی مهم در زمینه‌ی تبادل اطلاعات بین شما و سایت ایفا می‌کند و در واقع پاکت‌های اطلاعات از این طریق، مسیری که باید به دستگاه شما طی کنند را پیدا خواهند کرد. هر چند که این آی پی اطلاعات کلی در مورد موقعیت مکانی شما را به وبسایت می‌گوید، اما موقعیت دقیق فیزیکی شما را لو نمی‌دهد. در بسیاری موارد، ریزترین اطلاعاتی که از این طریق می‌توان برداشت کرد، منطقه‌ای است که شما در آن حضور دارید.

برای مثال شما می‌توانید به سایت  IP Location Finder رفته تا ببینید آی پی شما تا چه حدی از اطلاعات موقعیت مکانی شما را بازگو می‌کند. تازه این اطلاعات هم همیشه دقیق نیست و خیلی اوقات اشتباهاتی نیز در این باره رخ می‌دهد.

وبسایت‌ها از شما برای دسترسی به اطلاعات دقیق‌تر در مورد موقعیت مکانی‌تان می‌پرسند

وبسایت‌ها برای دسترسی به اطلاعات بیشتری که در نهایت منجر به پیدا کردن موقعیت دقیقی مکانی شما هستند، باید از شما سوال کنند و شما دسترسی لازم را به آن‌ها بدهید.

مثلا یک سایت هواشناسی برای این که آب و هوای محل دقیق شما را به شما بگوید، نیاز است تا موقعیت مکانی شما را به دست بیاورد. به همین دلیل وقتی چنین دسترسی از شما خواسته می‌شود، مرورگر از شما می‌پرسد که آیا این اجازه را می‌دهید یا خیر.

برای این که بدانید در گذشته به کدام یک از وبسایت‌ها چنین دسترسی دادید، می‌توانید در کروم به منو و سپس Settings رفته و از مسیر Site Settings > Location لیستی از سایت‌هایی که قبلا به آن‌ها دسترسی داده‌اید را به شما نشان می‌دهد. شما از همین محل می‌توانید دسترسی داده شده را پس بگیرید. باقی مرورگرها نیز تقریبا عملکردی به همین شکل دارند.

چطور دستگاه شما می‌تواند موقعیت مکانی دقیقتان را ثبت کند

اگر از یک موبایل یا تبلت استفاده می‌کنید، تکنولوژی GPS این امکان را به به سیستم عامل می‌دهد تا موقعیت مکانی را پیدا کند. اما اگر از PC استفاده می‌کنید، چطور نرم‌افزارها می‌توانند محل فیزیکی شما را پیدا کنند؟ این کار با اسکن کردن شبکه‌های WiFi اطراف شما و همچنین استفاده از آی پی آدرس و برخی اطلاعات دیگر انجام می‌شود. البته در این حالت، بسیار بعید است که محل دقیق شما به درستی به ثبت برسد. پس برای ثبت محل دقیق شما، عموما به GPS نیاز است، اما فراموش نکنید که بعضی از لپ‌تاپ‌ها نیز دارای این تکنولوژی هستند.

استفاده از برنامه‌های تغییر آی پی برای پنهان ماندن

برنامه‌های تغییر آیپی، یک مسیر فرعی بین شما و وبسایت قرار می‌دهند که باعث می‌شود، آی پی آدرسی که سایت از شما می‌بیند، در واقع آن آدرس فرعی باشد نه آدرس درست شما. همین امر باعث می‌شود تا موقعیت جغرافیایی شما پنهان بماند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *