سونی قبل از این که بسیاری از قابلیت‌های پلی استیشن 5 را معرفی کند، گفته بود که قابلیت Backwards Compatibility در این دستگاه قرار خواهد گرفت تا بازیکن‌ها بتوانند بازی‌های نسل‌های قبل پلی‌استیشن را روی کنسول جدیدشان بازی کنند. البته بعد از این که این دستگاه به بازار آمد، متوجه شدیم که امکان بازی تمامی عناوین قدیمی بر روی پلی PS5 وجود ندارد.

بیشتر بازی‌های PS4 بر روی کنسول جدید اجرا می‌شوند

با توجه به آمارها و گفته‌های سونی، 99 درصد از بازی‌های نسخه قبلی کنسول این شرکت، بر روی PS5 اجرا خواهند شد و به خوبی کار می‌کنند که این عناوین شامل 100 بازی برتر PS4 می‌شوند. این بدین معنی است که تقریبا هر بازی که خواستید را می‌توانید به انجام برسانید.

با این وجود تعداد کمی از بازی‌ها امکان اجرا را ندارند که این عناوین با واژه‌ی PS4 Only در فروشگاه آنلاین سونی مشخص شده‌اند. در کنار این عناوین، حدود 130 بازی نیز ممکن است با ارور اجرا شوند و یا این که در بعضی جاها دچار افت گرافیک شوند، اما در هر حال قابل اجرا هستند. همچنین بخش زیادی از بازی‌هایی غیر از این 100 عنوان برتر، قابلیت‌های آنلاین خود را نیز از دست می‌دهند.

بازی‌های قدیمی‌تر با کیفیت کمی بهتر

همانطور که در Xbox Series X دیده‌‌ایم، پلی استیشن 5 نیز از نظر ظاهر، بازی‌های نسل قبل را با کیفیت بهتری اجرا می‌کند. سونی این قابلیت را با نام Game Boost ارائه کرده و این کار به وسیله‌ی کارت گرافیک بسیار قدرتمند و پردازنده قوی کنسول جدید ممکن است.

بازی‌های PS4 که نسخه جدید برای PS5 ندارند، با کیفیت بهتری قابل اجرا هستند و آن‌هایی که قفل فریم ریت ندارند، احتمالا با فریم ریت خیلی بهتری روی دستگاه جدید اجرا شوند. البته این بدین معنی نیست که دیگر بازی‌ها برای نسل‌های مختلف کنسولی ارائه نشوند و مثلا FIFA 2021 تنها برای PS5 ارائه می‌شود، بلکه هنوز ارائه خیلی از بازی‌ها بر روی هر دو کنسول نسل قبل و نسل حاضر سونی قابل اجرا خواهد بود.

بازی‌های PS2 ،PS1 و PS3 اجرا نمی‌شوند

متاسفانه بازی‌های قدیمی‌تر روی کنسول جدید سونی اجرا نخواهند شد. پس بهتر است دستگاه‌های قدیمی خود را نفروشید. یک راه حل دیگر هم این است که PlayStation Now را با قیمت 10 دلار در ماه خریداری کنید که بازی‌های زیادی حتی از نسل‌های قبل در آن وجود دارد و ماه به ماه نیز به این بازی‌ها اضافه می‌شود و البته بعضی عناوین نیز از آن کسر می‌شوند.

این سیستم به صورت استریم انجام می‌شود و نیاز به اینترنت خیلی قوی دارد. این ضعف بزرگی برای پلی استیشن 5 است، چون بسیاری بر این باور بودند که کنسول زیبای سونی، تمامی نسل‌های قبل را در یک بسته برایشان به همراه خواهد داشت.

بسیاری از تجهیزات PS4 روی PS5 کار خواهد کرد

بسیاری از تجهیزات جانبی از جمله دسته آرکید، فرمان، کنترلر بازی‌های پروازی و … روی PS5 کار خواهند کرد. اما دسته‌های DualShock 4 تنها برای بازی‌های قدیمی کاربرد دارد و برای بازی‌های خود PS5 باید از DualShok 5 استفاده کنید.

همچنین سونی از هدست‌های واقعیت مجازی نیز پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید از همان تجهیزات قدیمی سونی نیز در کنسول جدید استفاده کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *