در صورتی که سیستمی کند دارید که در روشن‌شدن یا اجرای نرم‌افزارها وقت زیادی می‌گیرد، احتمالا باید به فکر ارتقای کامپیوتر باشید. در این مطلب به معرفی بهترین راه‌های ارتقا می‌پردازیم تا با پرداخت هزینه‌ای کمتر، سرعت بیشتری به دست آورید.

RAM

افزودن RAM یکی از راحت‌ترین و کم‌هزینه‌ترین کارهای ممکن است که بر روی هر سیستمی(از جمله لپ‌تاپ‌ها) امکان‌پذیر است و می‌توان آن را بدون سختی خاصی انجام داد.

اگر تا کنون کامپیوتر خود را باز نکرده‌اید، ارتقای RAM بهترین روش برای شماست. این کار سرعت را به شدت بالا می‌برد و در تمامی کارها کمک شایانی به شما می‌کند.

اما سوالی که پیش می‌آید، ویژگی‌های RAM جدید است.

  • حداقل ۴GB: این میزان RAM را می‌توان حداقل مقدار مورد نیاز برای سیستم‌های امروزی دانست که برای باز کردن همزمان ۱۰ تب در اینترنت، ادیت ساده‌ی عکس و استریم ویدیو نیاز است.
  • افزایش بهتر سرعت در صورت نصب ۸GB: این مقدار برای ۳۰ تب، ادیت پیشرفته‌ی تصویر و حتی بازی کردن مناسب است. برای بازی‌های سنگین و دیگر کارهایی که قدرت بالایی می‌خواهند، میزان رم باید حداقل ۱۶GB باشد.
  • ۷ راه برای پاک کردن حافظه و افزایش رم کامپیوتر

کارت گرافیک

این مورد برای گیمرها باید اولین انتخاب در طی روند ارتقا باشد. اما افرادی که اهل بازی یا کارهای سه‌بعدی نیستند ممکن است هیچ‌گاه به آن نیاز پیدا نکنند. برای بسیاری از این دسته افراد گرافیک داخلی خود لپ‌تاپ یا برخی کامپیوترهای خانگی کافی است و می‌تواند برای فتوشاپ و مشاهده‌ی ۴K هم مناسب باشد. طبق آمار، حتی حدود ۱۰ درصد کاربران استیم هم از کارت‌های گرافیک داخلی خود سیستم استفاده می‌کنند.

اما اگر احساس می‌کنید که به ارتقای گرافیک نیاز دارید، پیشنهاد ما چیزی مثل Radeon RX580 است که با قیمتی مناسب، کیفیتی بسیار بالا را ارائه می‌کند.

حافظه‌ی داخلی

اگر سیستم شما فضای خالی کافی ندارد، راهی جز ارتقای هارد ندارید. یک حافظه‌ی پر علاوه بر عدم اجازه‌ی ذخیره‌ی فایل‌های جدید، سرعت سیستم را هم تا حد زیادی پایین می‌آورد. به عنوان یک قانون کلی، باید همیشه حداقل ۱۰گیگابایت فضای خالی جهت فعالیت سیستم‌عامل داشته باشید.

در خرید هارد جدید، به سرعت فیزیکی آن دقت کنید. مثلا اگر هارد کنونی شما ۵۴۰۰RPM سرعت دارد، بهتر است هارد بعدی سرعتی حداقل ۷۲۰۰RPM داشته‌باشد.

ضمنا استفاده از هاردهایی که از فلش مموری به جای دیسک استفاده می‌کنند و نیز هاردهای SSD به شدت سرعت را بالاتر می‌برد که البته نقطه ضعف این دو، قیمت بالاتر آن‌ها است.

در صورتی که می‌خواهید حافظه و سرعت بالا را با هم داشته باشید، بهترین کار استفاده‌ی همزمان از دو نوع هارد است و می‌توانید سیستم‌عامل را بر روی SSD نصب کرده و دیگر فایل‌ها را بر روی هارد عادی خود داشته‌باشید.

پردازشگر(CPU)

این ارتقا از بقیه سخت‌تر است چرا که نیازمند هزینه‌ی بیشتر و کار پیچیده‌تر است و ضمنا ممکن است با دیگر قطعات همخوانی نداشته‌باشد. همچنین در صورت عدم نصب CPU مناسب، ممکن است نتیجه‌ی مورد نظر شما حاصل نشود.

دقت داشته‌باشید که این ارتقا تنها در صورتی اثربخش است که میزان تفاوت دو پردازشگر فاحش باشد؛ مثلا هنگامی که از i3 به i5 یا از نسل قدیم به جدید مهاجرت کنید. پس صرفا به دلیل سرعت بالاتر CPU خود را عوض نکنید. مضاف بر اینکه به یاد داشته باشید تنها مدل پردازگشر مطرح نیست و نسل آن از اهمیت بالایی برخوردار است، چنان که مدل‎های i3 نسل هشتم به مراتب از مدل‎های i5 نسل هفتم که اتفاقا گران‎تر هم هستند، سریع‎تر و بهترند.

CPU از دیگر قطعات گران‌تر است و ممکن است نیازمند یک مادربرد جدید و در نتیجه یک RAM جدید باشد. حتی در صورت پشتیبانی مادربرد قبلی از CPU جدید، ممکن است نیازمند آپدیت BIOS باشید. پس به طور کلی این مورد را می‌توان یک ارتقای سخت و حساس‌تر دانست. می‌توان گفت که در صورت داشتن پردازشگر بسیار ضعیف، ممکن است مجبور به خرید یک سیستم کاملا جدید شوید.

ارتقای نرم‌افزاری

این مور آخرین پیشنهاد ما است که ممکن‌است سرعت سیستم را تا حد مطلوبی بالا ببرد. برای این کار بهتر است سیستم‌عامل و درایورهای خود را آپدیت کنید و از نظر نرم‌افزاری سیستم خود را مدیریت کنید.

دقت داشته‌باشید که ورژن آپدیت‌ها معمولا به شکل Major.Minor.Revision است پس آپدیت از ۱٫۹٫۹ به ۲٫۰٫۰ تاثیر بیشتری از آپدیت ۱٫۰٫۰ به ۱٫۹٫۰ دارد و بهتر است به تغییرات ایجاد شده در ورژن دقت کنید تا با باگ‌های جدید که در هر آپدیت به وجود می آیند روبرو نشوید.

Join the Conversation

6 Comments

  1. سلام
    کامپیوتر قدیمی را تا حدی میشه بهینه سازی کرد اما پیشنهاد میکنم به جای سیستم عامل ویندوز از سیستم عامل زیروکلاینت استفاده کنید تا مشکل کاملاً بر طرف شود
    می توانید به وب سایت https://nosystem.ir سر بزنید

  2. سلام این مشخصات سیستم من:
    Cpu e5700
    Ram 2g
    Gpu Nvidia gforce gt 220
    سوال من اینه که به نظر شما من یه رم چهار بگیرم که با این رم بشه شیش یا یه رم ۲ بگیرم با پردازنده intel q9400
    پردازنده من ۲هسته ای و حافظه کش ۴مگابایت
    این پردازنده ۴هسته ای با حافظه کش ۲۴ مگابایت
    به نظرتون رو رو فقط ارتقا بدم یا cpu رو هم ارتقا بدم فقط میخوام بدونم تفاوتی داره یا نه
    لطفاً راهنماییم کنید 🙏
    ممنون از مدیریت سایت ❤️

  3. سلام سیستم من :
    Cpu:amd radeon athlon ll x2 250
    Graphic:xfx hd 4350
    Ram:6
    motherboard:Asus m4a78t-e
    میخواستم بدونم cpu تا چه حدی ساپورت میکنه
    همچنین گرافیک و رمش اگه میشه بهترین مدل رو هم بفرمایید

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *