بازاریابی خدمات و محصول پس از کیفیت محصول مهم‌ترین بحث و دغدغه هر کسب‌وکاری را تشکیل می‌دهند و شبکه‌های اجتماعی بخش بزرگی از این مسئله را شامل می‌شوند. کاربران در شبکه‌های اجتماعی سرگرم می‌شوند، مطالب جدید یاد می‌گیرند، محصولات برندها و صفحات مختلفی را مشاهده می‌کنند و در نهایت محصولات آن صفحه را خریداری می‌کنند. تمامی این موارد سبب شده است تا اینستاگرام که یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در میان کاربران است، به بزرگترین و محبوب‌ترین شبکه اجتماعی برای فعلان حوزه بازاریابی آنلاین باشد. بروزرسانی منظم و ارائه محتوای مفید، نیازمند داشتن استراتژی مناسب است و عدم آشنایی با استراتژی اینستاگرام باعث می‌شود تا نتوانید به اندازه موردنظر خود پیشرفت کنید.

تدوین استراتژی اینستاگرام چگونه است؟

آمار و ارقامی از طرف رسانه‌های فعال حوزه استارت‌آپ در دسترس است، نشان‌ می‌دهد بیش از ۷۰ درصد کسب‌وکارهای آنلاین در اینستاگرام فعال بوده و این مسئله نشان می‌دهد بسیاری از کسب‌وکارها با اهمیت اینستاگرام آشنا هستند! شاید پیش خودتان بگویید این آمار سبب ایجاد یک محیط رقابتی بسیار سنگین می‌شود و رقابت در میان این آمار کاری دشوار، زمان‌بر و هزینه‌بر است. باتوجه به اینکه بسیاری از فعالان حوزه کسب‌وکار آنلاین در اینستاگرام از اهمیت استراتژی اینستاگرام آشنا نیستند، می‌توانیم بگوییم به راحتی می‌توانید در میان رقیبان خود به صدر نتایج دست پیدا کنید و مخاطبان زیادی را با استفاده از یک استراتژی درست و با اجرای منظم می‌توانید به سمت صفحه خود در اینستاگرام جذب کنید.

برای تدوین استراتژی اینستاگرام شما در مرحله اول نیاز به شناخت مشتریان و مخاطبان خود خواهید داشت؛ در واقع شما باید بدانید برای چه دسته از مخاطبانی در حال تولید مطالب هستید و آنها به چه پست‌هایی علاقه دارند! همین مسئله سبب می‌شود تا نتوانید بدون شناخت مخاطبان خود به موفقیت زیادی در مدیریت صفحه اینستاگرام خود دست پیدا کنید. اگر شما بتوانید مخاطبان خود را پیدا کنید، به راحتی می‌توانید برای آنها محتوای ارزشمند و جذاب تولید کنید و آنها را به سمت کسب‌وکار خود جذب کنید! منظور ما از پیدا کردن مخاطبان، به معنای جذب مخاطب نیست و منظور شناخت جامعه هدف مخاطبان است. چندین سوال که برای یافتن درست مخاطبان خود که باید از خود بپرسید را در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد:

  • آشنایی با برخی از ترفند‌های اینستاگرام که هر فرد باید بداند!-بخش اول
  • جامعه استفاده‌کننده خدمات یا محصولات شما چه کسانی هستند؟ برای اینکه بتوانید مخاطبان کسب‌وکار خود را به درستی شناسایی کنید، ابتدا باید بدانید چه دسته از افرادی از محصولات یا خدمات شما استفاده می‌کنند! برخی از محصولات مخاطبان همگانی دارند و از مهم‌ترین این کسب‌وکارها می‌توان به کسب‌وکارهای تولید و فروش پوشاک اشاره کرد که معمولا همه‌ افراد از محصولات آنها استفاده می‌کنند! البته باز هم می‌توان تفکیک سنی و جنسیتی برای این دسته از کسب‌وکارها و مخاطبان محصولات آنها قائل شد که در سوالات بعدی به بررسی کامل آنها خواهیم پرداخت.
  • مخاطبان آینده کسب‌وکار شما چه افرادی هستند؟ کسب‌وکارهای آنلاین در زمان‌های مختلف نیاز به گسترش و توسعه داند و این مسئله سبب می‌شود تا مخاطبان آنها تغییر یا افزایش پیدا کنند! حال اگر کسب‌وکار شما نیز به گونه‌ای است که احساس می‌کنید در آینده نیاز به توسعه آن دارید، باید با تحقیق و بررسی مخاطبان آینده خود را نیز حدس بزنید! البته منظورمان از حدس زدن این است که با بررسی و تحفیق درباره آمار و ارقام این موضوع را پیگیری کنید تا بتوانید تا حدی با درست بودن تحقیقات خود این موضوع را پیش‌بینی کنید.
  • چگونه از ابزار Insights برای تحلیل آمار صفحه تجاری اینستاگرام استفاده کنیم ؟

  • رده سنتی و جنسیت مخاطبان شما چیست؟ این مسئله در گذشته بسیار سخت قابل آنالیز بود اما در بروزرسانی‌های اینستاگرام شاهد اضافه شدن ابزار instagram insights بودیم که این ابزار کمک زیادی به آنالیز صفحه تجاری اینستاگرام شما می‌کند. با استفاده از این ابزار می‌توان رده سنی و جنسیت کاربران صفحه خود را آنالیز کنید و از طرف دیگر به بررسی شهر و منطقه کاربران خود بپردازید. با استفاده از این موارد می‌توانید آینده کسب‌وکار خود را بهتر پیش‌بینی کنید! به طور مثال اگر اکثر مخاطبان سایت شما از شهری مانند اصفهان باشند، می‌توانید دفتر خود را در این شهر تاسیس کنید و خدمات خود را در این شهر ارائه کنید.

در مقالات بعدی به ادامه مبحث استراتژی محتوا خواهیم پرداخت که امیدواریم بتوانید یک صفحه اینستاگرام پر رونق و پرفروش را برای خود ایجاد کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *