ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در تازه‌ترین اقدام خود شرکت‌های فناوری را تهدید کرده در صورتی که به جای نرم‌افزار‌های خارجی از نرم‌افزار‌های بومی استفاده نکنند، ممکن است شانس همکاری با دولت را از دست بدهند.
به نظر می‌رسد اظهارات اخیر پوتین در جهت تقویت امنیت سایبری این کشور و پس از تنش‌هایی به زبان آمده که به تازگی میان روسیه و آمریکا به وجود آمده است. به این ترتیب، بنا به ملاحظات امنیتی، استفاده از نرم‌افزار‌های خارجی در برخی بخش‌های این کشور از سوی دولت قابل قبول نخواهد بود.
به نقل از ولادیمیر پوتین آمده است: «از لحاظ امنیتی، مواردی وجود دارد که برای دولت و زنده نگه داشتن برخی بخش‌ها و مناطق از اهمیت حیاتی برخوردارند. اگر قرار باشد با این حجم بالا سخت‌افزار و نرم‌افزار وارد کشور کنید، دولت در برخی بخش‌ها به شما خواهد گفت ما این را نمی‌خریم چون یک نفر در جایی دکمه‌ای را فشار می‌دهد و اینجا همه‌چیز از کار می‌افتد».
با تاریک شدن روابط روسیه و آمریکا ظرف چند سال اخیر این اولین باری نیست که رییس جمهور روسیه خواستار چنین اقداماتی شده است؛ موسسات دولتی این کشور همین حالا نیز در حال گذار به فناوری‌های بومی هستند اما بخش خصوصی روسیه همچنان از فناوری‌های وارداتی استفاده می‌کند.
گذشته از به‌کارگیری فناوری‌های بومی، پوتین علاقمند است کودکان روس دانش و مهارت‌های خود در زمینه‌ی فناوری‌های نو نظیر هوش مصنوعی را توسعه دهند. او همین چند روز پیش در اظهاراتی گفته بود برندگان مسابقه‌ی هوش مصنوعی، بر دنیا حکمرانی خواهند کرد.
در صورتی که روسیه در تحقق برنامه‌های خود موفق عمل کند، می‌تواند موقعیتی نظیر چین برای خود رقم بزند؛ کشوری که برخی فناوری‌های بومی‌اش کوچک‌ترین ریشه‌ای در دنیای غرب ندارند. این موضوع چه از نظر امنیتی و چه از نظر کاهش وابستگی به کشور‌های غربی برای کشور‌هایی نظیر چین و روسیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

منبع: https://www.neowin.net/news/putin-tells-tech-sector-to-use-domestic-software-or-else

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *