استوری در بازاریابی اینستاگرام اهمیت زیادی دارد و اگر مدیریت یک کسب‌وکار اینترنتی را برعهده دارید که با استفاده از اینستاگرام محصولات یا خدمات خود را بازاریابی می‌کنید، استوری را فراموش نکنید. تعامل استوری‌ها به تعامل صفحه اینستاگرام شما کمک زیادی می‌کند و اگر بتوانید استوری‌های جذابی انتشار دهید که ریپلای خوبی بگیرید، تعامل صفحه شما تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا می‌کند.

استفاده از نظرسنجی، پرسش سوال و ابزار کشیدنی در استوری!

استوری اینستاگرام ابزارهای کاربردی و مختلفی در اختیار شما قرار می‌دهد و برخی از این ابزارها در افزایش تعامل کاربران تاثیر زیادی دارند. ابزار نظرسنجی (polls) به شما کمک می‌کند تا بتوانید دو گزینه در اختیار کاربران قرار دهید تا آن‌ها یکی را انتخاب کنند؛ مثلاً می‌توانید یک سوال از کاربران بپرسید و دو پاسخ برای انتخاب کاربران در اختیارشان قرار دهید. ابزار پرسش (questions) نیز یکی دیگر از ابزارهای حرفه‌ای و کاربردی است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید از کاربران سوالی بپرسید و آن‌ها به شما یک پاسخ کامل ارائه کنند. همچنین با استفاده از ابزار swipe meter که یک ابزار برای نشان دادن علاقه کاربران نسبت به محتوای استوری شما است، میزان علاقه کاربران به استوری خود را اندازه‌گیری کنید. به کمک از این ابزارها کاربران در استوری اینستاگرام مشارکت می‌کنند و نرخ تعامل کاربران در صفحه شما بیشتر می‌شود.

اشتراک‌گذاری پست‌های خود از طریق استوری

اگر در اینستاگرام خود پست‌هایی را منتشر می‌کنید اما تعداد لایک‌های آن از تعداد بازدید استوری خیلی کمتر است، پست‌های خود را در بخش استوری اینستاگرام اشتراک‌ بگذارید. هنگامی که پست خود را منتشر کرده‌اید، یک آیکن ارسال آن برای سایر کاربران در کنار آن نمایش داده می‌شود. اولین گزینه مربوط به اشتراک‌گذاری پست در استوری است! هنگامی که پست خود را در بخش استوری خود به اشتراک می‌گذارید، کاربران به کلیک بر روی آن پست به راحتی می‌توانند وارد صفحه آن پست در اینستاگرام شوند و پست را لایک کنند یا برای آن کامنت درج کنند. همچنین می‌توانید در کنار اشتراک‌گذاری پست، در همان استوری از ابزارهای دیگری برای افزایش تعامل کاربران استفاده کنید؛ مثلاً می‌توانید میزان علاقه‌ کاربران نسبت به پست جدید خود را با استفاده از swipe meter شناسایی کنید. در استوری می توانید از تگ لوکیشن استفاده کنید. هنگامی که بر روی این مورد کلیک می کنید، صفحه ای باز می شود و موقعیت شما را تعیین می کند. سپس این موقعیت بر روی عکس نمایان می شود. نکته فوق العاده مهم در رابطه با این قابلیت این است که نه تنها عکس شما برای فالوورهایتان نمایش داده می شود، بلکه برای افرادی که آن لوکیشن را دنبال می کنند نیز نمایش داده می شود.

به صورت روزانه استوری منتشر کنید!

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، عمر استوری‌های اینستاگرام تنها ۲۴ ساعت است! یعنی پس از ۲۴ ساعت کاربران نمی‌توانند آن را مشاهده کنند و تنها خود شما می‌توانید آن را در بخش آرشیو استوری‌ها ببینید. هنگامی که یک استوری منتشر می‌کنید، دور پروفایل شما یک نوار قرمز ظاهر می‌شود که نظر کاربران را به خود جلب می‌کند. با انتشار روزانه یک استوری کاربران استوری شما را مشاهده می‌کنند و به افزایش تعامل کاربران آن صفحه کمک زیادی می‌کند. البته توجه داشته باشید استوری‌های شما نباید تکراری باشند؛ اگر قرار است هر روز استوری منتشر کنید، استوری‌های شما باید کاملاً متفاوت و جذاب باشد تا تاثیر مثبت خوبی از آن دریافت کنید. اگر استوری‌هایتان تکراری باشد و کاربران به آن حس خوبی نداشته باشند، تعامل و مشارکت آن‌ها کمتر می‌شود.

در واقع استوری اینستاگرام نسبت به پست ها، حالت خودمانی تری دارد و باید با استفاده از این قابلیت، خودمان را بیشتر به مخاطب نزدیک کنیم و بیشتر با مخاطب ارتباط برقرار کنیم تا کاملا حس کند که ما نیز از جنس خودش هستیم. صفحاتی که استوری‌های زیادی منتشر می‌کنند، پس از مدتی در آرشیو خود تعداد استوری مشابه هم دارند! این صفحات می‌توانند این استوری‌ها را در یک دسته خاص قرار دهند و آن را مجددا منتشر کنند. همچنین این صفحات می‌توانند با استفاده از بخش highlight، استوری‌های مشابه خود را به صورت یک‌جا در اختیار کاربران قرار دهند.

استفاده از هشتگ‌ها در استوری

اگر در اینستاگرام یک هشتگ را جستجو کنید و به صفحه مربوط به آن هشتگ بروید، در بالای این بخش استوری‌هایی که دارای این هشتگ هستند را می‌توانید ببینید! اگر از هشتگ‌های پرطرفدار استفاده کنید، آن استوری توسط بسیاری از کاربران دیده می‌شود. تفاوت استفاده از هشتگ در پست‌ و استوری این است که در پست‌ها برای دریافت رتبه خوب باید از هشتگ‌های مرتبط استفاده کنید اما در استوری می‌توانید از هشتگ‌های پرطرفدار استفاده کنید. البته اگر صفحه شما مربوط به یک کسب‌وکار است، تنها باید به دنبال پرسونای مشتری خود باشید! مثلاً اگر کاربرانی که به غذا علاقه دارند را به یک صفحه فروش لباس منتقل کنید، احتمال خرید آن‌ها کم است. پس اگر صفحه شما مربوط به یک کسب‌وکار است، از هشتگ‌های مرتبط با آن کسب‌وکار استفاده کنید اما اگر تنها به دنبال افزایش بازدید استوری‌ها و افزایش نرخ تعامل صفحه خود هستید، هشتگ‌های پرطرفدار را در استوری اینستاگرام استفاده کنید.

اگر صفحه شما تجاری است، کافی است یک مدت از هشتگ‌ها استفاده کنید و نرخ بازدید از استوری توسط هشتگ‌ها را آنالیز کنید! قطعاً متوجه تاثیر بسیار زیاد هشتگ‌ها بر روی بازدید استوری خود خواهید شد. بیش از ۱۵۰ میلیون کاربر اینستاگرام روزانه از آن استفاده می کنند. این مجموعه ی عظیمی از مردم است اما پلت فرم اینستاگرام به کسب وکارها اجازه می دهد تا هنوز هم ارتباط عمیقی را با مخاطبان برقرار کنند. یکی از پنج استوری در اینستاگرام یک پیام مستقیم (دایرکت مسیج) از بیننده را دریافت می کند و تقریباً ۷۰ درصد کاربران اینستاگرام کسب وکارها را دنبال می کنند.

خلاق باشید!

استفاده از ابزارهای جدید در افزایش تعامل کاربران تاثیر بسیار زیادی دارد! چرا راه دور برویم؟ استوری اینستاگرام چیز جدیدی نیست و در گذشته اسنپ‌چپ از ابزار استوری استفاده کرده است! اما با این وجود استوری اینستاگرام نیز توانسته بسیار موفق عمل کند؛ دلیل این موضوع دقیقاً ابزارهای کاربردی زیادی است که در اختیار کاربران قرار داده است. شما هم خلاقیت داشته باشید؛ در استوری‌های خود از فونت‌ها، تصاویر، آیکن‌ها و عناصر جذاب و جدید برای جلب نظر کاربران مختلف استفاده کنید. فونت یکی از عناصر تاثیرگذار بر روی تعامل کاربران است! در دنیا ماهانه چندین فونت بسیار زیادی و حرفه‌ای معرفی می‌شود که استفاده از آن‌ها بر روی تعامل کاربران تاثیر زیادی دارد. اگر پست‌های شما به زبان فارسی است، استفاده از فونت‌های ایران‌سنت نسخه دست‌نویس، ایران یکان و آوینی که محصولات سایت فونت ایران هستند را برای طراحی پست‌ها و استوری‌های اینستاگرام پیشنهاد می‌کنم.

با استفاده از استوری می‌توانید کاربران را تشویق به تعامل با خود کنید و به راحتی فروش خود را افزایش دهید. افزایش تعامل به افزایش اعتماد کاربران هم کمک زیادی می‌کند.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *