الکسا نام سایتی است که میلیون‌ها سایت را بر اساس شاخص‌های خود رتبه‌بندی می‌کند؛ مهم‌ترین فاکتور این رتبه‌‌بندی را می‌توان ترافیک آن سایت در نظر گرفت! به گونه‌ای که اگر سایتی نسبت به یک سایت دیگر ترافیک بیشتری داشته باشد، قطعاً رتبه بهتری هم در الکسا دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی نکاتی بپردازیم که با استفاده از آن می‌توانید رتبه سایت خود افزایش دهید.

توزیع محتوا چیست و چرا اهمیت دارد؟

بازاریابی محتوا را می توان، یک استراتژی طولانی مدت در حوزه دیجیتال مارکتینگ که هدف آن تولید و توزیع محتوای ارزشمند، به منظور ایجاد تعامل قوی با مخاطب است، تعریف کرد.به زبانی ساده تر می توان گفت که، مخاطبان شما بیشتر از قبل نیازمند این هستند که شما به عنوان صاحب یک کسب و کار به آنها توجه کنید و امروزه، کلمات، بیشتر از هر چیزی توجه مخاطبین را به خود جلب میکنند. بازاریابی محتوا، می تواند ارتباط شما با مشتریانتان را به طرق مختلف گسترش دهد.در بسیاری از موارد تنوع در مدل های محتوایی برای به دست آوردن مشتریان و برقراری ارتباط با آنها در روند فروش و بازاریابی می تواند موثر باشد. پس تولید محتوای مفید می تواند پاسخگوی نیاز مشتریان باشد. این مورد شامل چند بخش می‌شود که به بررسی آن می‌پردازیم.

هدفتان از تولید محتوا چیست؟ آن را مشخص کنید!

دانستن اطلاعاتی از هدفتان، برای شما و تیم تولید محتوای تان در روند تولید محتوای مناسب کسب و کارتان بسیار موثر است.این اهداف میتواند شامل افزایش ترافیک وب سایت، عضو شدن در خبرنامه ایمیلی شما، افزایش آگاهی نسبت به برندتان و …. باشد، پس بهتر است قبل از شروع بازاریابی محتوا، نوع هدفتان را مشخص کنید. برای استفاده از وبلاگ به منظور بازاریابی محتوا، نیازمند استراتژی هستید که در آن تیترهای لازم برای پستهای وبلاگتان را مشخص کنید، برای این کار میتوانید از سرچ کلمات کلیدی که فکر می کنید کاربران آن ها را سرچ می کنند که به برند شما برسند، شروع کنید و توسط آن‌ها موضوعاتی که مرتبط با کلمات مورد نظر سرچ شده است را به عنوان پست وبلاگ در نظر بگیرید.

مخاطبان هدف خود را مشخص کنید!

اجرای بازاریابی محتوای قوی، مستلزم در نظر داشتن دانستن لحن برند و آگاهی از مخاطبین هدف است. برای مثال اگر می‌خواهید مخاطبین جوان جذب کنید بهتر است از شبکه‌های اجتماعی و با لحن عامیانه تر صحبت کنید و بالعکس اگر می خواهید مخاطبین مسن تر را جذب کنید بهتر است در لحن برندتان اعتبار و اطمینان را در نظر داشته باشید.ابزارهایی مانند ابزار تحلیلی گوگل آنالتیکس می تواند از رفتار مخاطبین شما اطلاعاتی بدهد که بهتر بتوانید لحن برند متناسب با  مخاطبین تان را مشخص کنید.

نوع محتوای خود را مشخص کنید!

پس از آن دو مرحله قبل، تعیین هدف و نوع مخاطبین هدفتان، به مرحله انتخاب نوع محتوا می‌رسید که مهم‌ترین نکته در بازاریابی محتوا، انتخاب نوع محتوا است که از روش‌هایی که در قسمت انواع بازاریابی محتوا توضیح دادیم می توانید استفاده کنید . محتوا هایی مانند محتوای ویدیوی، اینفوگرافیک ها ، بلاگ ها و … که توضیح آن را به صورت کامل در بالا توضیح دادیم.

محتوای خود را همیشه بروزرسانی کنید!

پس از آن‌که این مسیر را برای بازاریابی محتوایتان پیش رفتید، باید برای انتشار محتوای موردنظر به روشهایی که گفته شده است، ترتیب و نظم خاصی را در نظر بگیرید برای مثال انتشار ۳ پست بلاگ در هفته یا انتشار خبرنامه ایمیلی در اوایل هفته، به طور پیوسته. برای ایجاد این نظم و پیوستگی می توانید از یک تقویم تولید محتوا استفاده کنید که این تولید محتوای منظم و با کیفیت می تواند به اعتبارسنجی برندتان کمک بزرگی کند.

شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام ،توییتر و لینکدین به کسب و کارتان در برقراری تعامل با مخاطب کمک بزرگی خواهد. محتوای شبکه های اجتماعی نقش مهمی را در ایجاد تعامل با کاربران را ایفا می کند، اینکه چگونه از پست های شبکه های اجتماعی در استراتژی تولید محتوای برندتان استفاده کنید به این بستگی دارد که هدف شما از تولید محتوا چیست.استفاده از پست های شبکه های اجتماعی به کاربران امکان آشنایی با محصول جدید برندتان را می دهد و آنها را می تواند از تخفیف ها و پروموشن های جدید باخبر کند که خود این موارد باعث ایجاد سرنخ های جدید می شود.

برای افزایش ترافیک سایت باید انواع فرمت‌های محتوایی را تولید کنید!

برای داشتن یک بازاریابی محتوایی موفق، نیازمند تلاش و زحمت زیادی هستید؛ در واقع هیچ راهی برای رسیدن سریع به اهدافتان از این طریق وجود ندارد. یک چیز بسیار مهم این وسط وجود دارد که اگر شما خوب عمل کنید، نیازی به استفاده از راه‌های ترویج و توزیع محتوا نیست، کاربران خودشان محتوای شما را با دیگران به اشتراک می‌گذارند و این بهترین روش بازاریابی اینترنتی است برای شماست؛ البته باید توجه داشته باشید که این مورد تنها زمانی به شما عمل می‌کند که بهترین محتوا را داشته باشید. اما چگونه محتوای خوبی داشته باشیم! قبل از هرچیز لازم است بگوییم که نباید هربار حرف از محتوا به میان می‌آید به مقاله‌های طولانی نظیر ۱۰ هزار کلمه‌ای فکر نکنید. محتوا به فرم‌های متنوعی می‌تواند وجود داشته باشد؛ ویدئو، عکس، اینفوگرافیک، موشن گرافیک، انیمیشن و … که هر یک از آن‌ها حائز اهمیت هستند و لازم است به فرم‌های مختلف به تولید محتوا بپردازید. وقتی به فرم‌های مختلف محتوا تولید می‌کنید، در حقیقت سلیقه‌های مختلف را پوشش داده‌اید و این باعث می‌شود کاربران بیشتری به سراغ شما بیایند. همین باعث افزایش بازدید از سایت شما و بهبود رتبه سایت می‌شود.

انواع فرمت‌های محتوا

محتوا فرمت‌های بسیار مختلفی دارد و روز به روز به نوع آن‌ها افزوده می‌شود! در این بخش قصد داریم به بررسی انواع محتوا بپردازیم.

  • انتخاب فرمت مناسب برای بازاریابی محتوایی
  • محتوای متنی: اولین و قدیمی‌ترین نوع محتوا که سایت‌ها اهمیت زیادی برای آن قائل هستند، محتوای متنی است که توسط مدیران و نویسندگان سایت‌ها، صاحبان صفحات در شبکه‌های اجتماعی و… نگارش می‌شود. این نوع محتوا در سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، کانال‌های اپلیکیشن‌های ارتباطی و… کاربرد دارند. این نوع محتوا را می‌توان در ساده‌ترین راه‌های ارتباطی نظیر sms نیز مشاهده کرد که مدت زیادی است در میان کاربران مختلف رایج است.

  • محتوای تصویری: یکی دیگر از مهم‌ترین و برترین انواع محتوای مورد استفاده در سایت‌ها و صفحات اجتماعی مختلف استفاده می‌شود، محتوای تصویری است. محتوای تصویری شامل تصاویری است که در بخش‌های مختلفی استفاده می‌کنید. محتوای متنی مورد استفاده در سایت نیز باید به همراه تصاویر مرتبط با آن موضوع باشد تا تاثیر بیشتری بر روی مخاطبان سایت بگذارد.
  • محتوای ویدیویی: یکی دیگر از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین محتواهای مورد استفاده در سایت، محتوای ویدیویی است. اگر در سایت‌های مختلفی نگاهی بیندازید قطعا بخشی از سایت را با عنوان ویدیوهای سایت مشاهده خواهید که که ممکن است در بین مطالب استفاده شده باشد. بسیاری از سایت‌های مطرح دنیا نظیر آپارات و یوتیوب نیز دارای رتبه‌های بسیار خوبی در رتبه‌بندی نتایج گوگل و الکسا هستند.
  • آشنایی با انواع محتوای بصری و متنی در سایت‌ها – بخش اول

از کدام محتوا باید  در کسب‌وکار اینترنتی خود استفاده کنیم؟

استفاده از روش‌های بازاریابی مختلف بستگی به نوع کسب‌وکار شما و محیط کاری آن دارد! اگر قصد راه‌اندازی یک سایت برای کسب‌وکار خود را دارید، بهتر است از بازاریابی محتوایی استفاده کنید اما استفاده از سایر روش‌ها و تلفیق آنها با یکدیگر تاثیر بسیار زیادی بر روی پیشرفت کسب‌وکار آنلاین شما خواهد داشت. به طور مثال اگر محتوای متنی برای سایت خود تولید می‌کنید سعی کنید در میان متن‌های آنها از تصاویر و ویدیوها استفاده کنید. در محتوای سایت خود سعی کنید کیفیت بسیار بالایی داشته باشید تا بتوانید به رتبه‌های مناسبی در موتورهای جستجو نظیر گوگل برسید. البته قدرت شبکه‌های اجتماعی را حتی در کسب‌وکارهایی که بر پایه سایت راه‌اندازی می‌شوند را دست کم نگیرید و برای رشد کسب‌وکار خود حتما از آن استفاده کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *