در دو مقاله قبلی به بررسی الگوریتم پاندای گوگل پرداختیم و گفتیم این الگوریتم بر روی مطالب سایت تمرکز می‌کند و به شدت با مطالب تکراری مقابله می‌کند پس هدف اصلی از اجرای این الگوریتم ، دادن امتیاز بیشتر به وبسیات‌های دارای محتوای جذاب و کم شدن سایت‌های بی‌کیفیت در نتایج جستجو است .در این مقاله قصد داریم الگوریتم پاندای گوگل و اهیمت آن را بیشتر بررسی کنیم.

  • جریمه‌شدن سایت‌هایی که توسط کاربران بلاک می‌شوند: یکی از قابلیت‌هایی که گوگل در بخش جستجو به کاربران ارائه کرده است، قابلیت بلاک کردن سایت‌ها توسط کاربران است! با اینکار گوگل قصد دارد تا سایت‌های بی‌کیفیت را شناسایی کند و بتواند آنها را از نتایج جستجو خارج کند. همچنین اگر از کاربرانی هستید که از مرورگر محبوب گوگل‌کروم استفاده می‌کنید، باید بدانید که گوگل یک افزونه نیز برای اینکار ارائه کرده است تا بتواند کار کاربران را راحت‌تر کند. بنابراین اگر سایت شما محتوای مناسبی نداشته باشد، قطعا برخی از کاربران شما را بلاک می‌کنند که در نهایت با جریمه گوگل روبرو خواهید شد.
  • درج اطلاعات نامرتبط با عبارات جستجو شده در صفحات سایت: بسیاری از اوقات دیده می‌شود که کاربران زیادی به دنبال یک مطلب خاص هستند یا به دنبال یک پاسخ مناسب برای سوالات خود می‌گردند. در اولین مرحله آنها به سراغ جستجو در گوگل می‌روند که البته این موضوع مسئولیت موتور جستجو را سنگین‌تر می‌کند. حال فرض کنید کاربری یک عبارت کلیدی را جستجو کند و وارد یک سایت شود! اگر او نتواند پاسخ مرتبط با مشکل یا سوال خود را پیدا کند، حس نارضایتی در او دیده می‌شود! الگوریتم پاندای گوگل نیز به این موارد اهمیت می‌دهد و اگر اطلاعات نامرتبط با عنوان یا عبارات کلیدی مورد جستجو را در سایت درج کنید، گوگل پاندا شما را جریمه می‌کند.

تا اینجای مقالات به بررسی مشکلات و حساسیت‌های گوگل پاندا پرداختیم.

گوگل پاندا، الگوریتم کیفیت است!

گوگل پاندا در واقع به بررسی کیفیت کلی سایت شما می‌پردازد و به صفحات سایت شما به صورت تکی امتیاز نمی‌دهد! این یکی از مشکلات این الگوریتم است که تاثیر منفی چند صفحه از سایت گریبان‌گیر کل سایت می‌شود و باعث کاهش رتبه صفحات باکیفیت شما نیز می‌شود! البته این امر سبب می‌شود تا وبمستران به فکر افزایش کیفیت تمامی صفحات سایت باشد و این یک مزیت محسوب می‌شود که نباید آن را دست کم گرفت. جالب است بدانید درصد بالایی از سایت‌های مختلف دچار جریمه گوگل از نظر الگوریتم پاندا می‌شوند اما به آن اهمیت نمی‌دهند. در واقع بسیاری از متخصصان این حوزه جریمه این الگوریتم را مهم به حساب نمی‌آورند و آن را تنها الگوریتم کیفیت در نظر می‌گیرند. البته جریمه شدن وبسایت سبب می‌شود تا موفق به دست‌یابی به رتبه‌های اول گوگل نشوید و نتوانید آن را به خود اختصاص دهید. بنابراین سعی کنید محتوای سایت خود را باکیفیت بالایی تولید و آن را در دسترس کاربران قرار دهید. همچنین از آنجا که محتوا توسط بسیاری از فعالان این حوزه به عنوان پادشاه سئو مطرح شده است، می‌توان گوگل پاندا را مهم‌ترین و موثرترین عامل در پیشرفت و توسعه یک سایت دانست.

تاثیرات جریمه شدن توسط گوگل پاندا

  • چند نکته که سئوکاران و متخصصان این حرفه باید بدانند
  • کاهش تدریجی ترافیک دریافتی از موتورهای جستجو : البته پس از مدتی ترافیک سایت شما به روندی ثابت دست پیدا می‌کند که البته نسبت به ترافیک قبلی خود، درصد بسیار کمتری را نصیب خود کرده است.
  • کاهش رتبه تمامی صفحات سایت با وجود لینک‌بیلدینگ حرفه‌ای: یکی دیگر از مشکلاتی که وبمستران با آن در جریمه شدن توسط گوگل پاندا مواجه می‌شوند، کاهش رتبه تمامی صفحات سایت است نه یک یا چند صفحه خاص! همانطور که گفتیم این الگوریتم گوگل به بررسی کلی سایت می‌پردازد و تاثیرات آن شامل تمامی سایت می‌شود که این ممکن است از جمله عملکردهای منفی این الگوریتم باشد. البته همین مورد نیز به نفع کاربران و مخاطبان سایت است تا از سایت‌هایی با کیفیت بالاتر بازدید کنند و در زمان خود نیز صرفه‌جویی به عمل آورند.

  • انتقال کلمات کلیدی از صفحه اول به صفحات دوم یا سوم: از دیگر مواردی که می‌توان احتمال جریمه شدن توسط گوگل پاندا را انتظار داشت، انتقال کلمات کلیدی اصلی سایت از صفحه اول و حتی لینک‌های اول تا سوم گوگل به صفحات دوم یا سوم است! اگر به چنین مواردی برخوردید، باید بدانید که سایت شما توسط گوگل پاندا جریمه شده است.
  • عوامل موثر در سئو را از دیدگاه موتورهای جستجو بدانید
  • بروزرسانی مداوم الگوریتم‌های گوگل و کاهش رتبه تدریجی سایت: گوگل برای افزایش کیفیت نتایج جستجو نتایج جستجو، اقدام به بروزرسانی مداوم الگوریتم‌های خود می‌کند که اگر شما تغییرات اعمال شده در الگوریتم‌ها را در سایت خود اجرا نکنید، سایت شما با کاهش رتبه مواجه می‌شود؛ حتی ممکن است پس از چند تغییر شما از صفحات اول گوگل به صفحات چندم منتقل شوید! یکی از الگوریتم‌هایی که تغییرات زیادی در آن اعمال می‌شود، گوگل پاندا است که باید همواره خود را با آن سازگار کنید.
  • بررسی اهمیت الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل بر روی سئو – بخش اول

بنابراین راه‌های مختلفی برای بررسی جریمه گوگل پاندا وجود دارد اما مهم‌ترین آن کاهش ترافیک شدید سایت و تثبیت آن پس از یک دوره زمانی است. البته دلایل زیادی وجود دارد که نمی‌توان دلیل کاهش ترافیک را دقیقا الگوریتم پاندا درنظر گرفت.

در بخش سوم مقاله الگوریتم پاندای گوگل و اهیمت آن را بیشتر بشناسید! نیز به بررسی الگوریتم پاندای گوگل و همچنین یکی از مهم‌ترین حساسیت‌های این الگوریتم پرداختیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *