هر روزه آسیب‌های جدیدی یافت می‌شوند و پچ‌هایی امنیتی برای سیستم‌عامل‌های نسخه‌ی جدید ارائه می‌شود. بهترین راه برای افرادی که سیستم قدیمی‌تری دارند، مسلما نصب نسخه‌ی جدیدتر سیستم‌عامل است، اما اگر به هر دلیلی این کار امکان‌پذیر نبود تکلیف کاربران چه می‌شود؟

شکی نیست که در این حالت امنیت پایین می‌آید، اما همچنان راه‌هایی برای بهبود امنیت وجود دارد که در این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم.

نصب نرم‌افزار امنیتی

استفاده از این‌گونه نرم‌افزارها بر روی سیستم‌های جدید و آپدیت‌شده ضرورتی ندارد اما بر روی سیستم‌های قدیمی‌تر به شدت توصیه می‌شود.

سیستم‌های قدیمی هم برای نرم‌افزارها و هم سازندگان بدافزار شناخته‌شده‌تر هستند. بنابراین توصیه می‌کنیم که سری به لیست بهترین نرم‌افزارهای امنیتی برای سیستم‌عامل خود بزنید و از آن‌ها استفاده کنید.

در مواقع نیاز به اینترنت وصل شوید

اصلی‌ترین راه آلوده‌شدن سیستم به یک بدافزار، استفاده از اینترنت است و در صورت عدم دسترسی به آن، راه‌های زیادی(مگر اتصال USB آلوده و دیگر موارد اینچنین) برای آلوده‌شدن سیستم نمی‌ماند.

اگر از لپ‌تاپ یا موبایل استفاده می‌کنید، فقط در مواقع نیاز به وای‌فای و یا Data وصل شوید؛ چرا که ممکن است سیستم شما بدون آن که بدانید آلوده شده‌باشد. در این صورت اگر به اینترنت وصل نشوید بزرگترین آسیب احتمالی، کند شدن سیستم است و اطلاعات شخصی شما به خطر نمی‌افتند.

فقط به شبکه‌های مورد اعتماد وصل شوید

یکی از روش‌های ساده و معمول آسیب زدن به سیستم‌ها، ساخت یک هات‌اسپات وای‌فای تقلبی و دزدی از دستگاه‌های وصل‌شده است.

به صورت کلی شبکه‌های عمومی و رمز‌گذاری‌نشده مراکز خطرناکی هستند و توصیه می‌شود که فقط به شبکه‌های کاملا مورد اعتماد متصل شوید.

از نرم‌افزارهای به‌روز استفاده کنید

بیشتر بدافزارها به جای سیستم‌عامل، بر روی نرم‌افزارهای شما تمرکز دارند و بنابراین آپدیت کردن آن‌ها یک امر ضروری محسوب می‌شود. معمولا این آپدیت‌ها رایگان هستند، ولی اگر نبودند و یا سیستم قوی‌تری نیاز داشتند، بهتر است که به جای آپدیت نکردن، به دنبال یک نرم‌افزار رایگان و مناسب به عنوان جایگزین باشید.

از سایت‌های مشکوک دیدن نکنید

برای شناسایی این‌گونه سایت‌ها روش مشخص و معلومی نیست و فقط با تجربه می‌توانید آن‌ها را بشناسید. برای مثال به طور کلی یک سایت مطمئن هیچ‌گاه از یک سری تبلیغات و پاپ‌آپ‌ها استفاده نمی‌کند.

از نسخه‌ی رایگان نرم‌افزارهای پولی دوری کنید

اگر دنبال مطلب یا فایلی خاص هستید که به صورت عادی پولی است، به محض دیدن آن به صورت رایگان شروع به دانلود نکنید. چرا که جدای دزدی بودن این کار، احتمالا در حال دانلود یک بدافزار هستید.

نرم‌افزارهای خود را از منابع معتبر دانلود کنید

اگر از تبلت یا گوشی استفاده می‌کنید، به سراغ اپ‌استورهای معتبر و شناخته‌شده(نظیر پلی‌استور، آمازون و یا F-Droid) بروید و فقط از آن‌ها دانلود کنید. البته باز هم حواس خود را جمع کنید چرا که این برنامه‌ها همیشه سالم نیستند و گاها چندتایی از آن‌ها از زیر فیلترهای گوگل یا اپل در می‌روند.

در صورت استفاده از کامپیوتر نیز همانطور که گفته‌شد از دانلود به واسطه‌ی سایت‌های نامعتبر و مشکوک دوری کنید و در مطالب جامع به دنبال منابع معتبر دانلود بگردید.

نیازی به سریعا عوض کردن دستگاهتان نیست

امنیت سیستم یک فاکتور بسیار مهم است، اما از طرفی چرخه‌ی عرضه‌ی نسخه‌های جدیدتر دستگاه‌ها هیچ پایانی ندارد و شرکت‌ها نیز با اطلاع از این امر، به پشتیبانی امنیتی از دستگاه‌های خود ادامه می‌دهند.

استفاده‌ی طولانی مدت از یک سخت‌افزار، در هزینه‌ی شما صرفه‌جویی می‌کند، ‌اما این مسئله خطراتی نیز به‌همراه دارد و بنابراین عمل به توصیه‌های ذکر شده اهمیت فراوانی دارد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *