اگر از طرفداران بخش آموزش پرشین‌تولز هستید، حتماً بخش‌های قبلی مجموعه مقالات مجموعه مقالات رابط کاربری و تجربه کاربری را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این مباحث بپردازیم!

آیا انتخاب فریم‌ورک در طراحی رابط کاربری اهمیت دارد؟

اگر با دنیای برنامه‌نویسی وب آشنایی مختصری داشته باشید، حتما تاکنون نام فریم ورک های طراحی سایت به گوشتان خورده است. فریم ورک  Framework ابزاری است که در برنامه‌نویسی به صورت کلی و به ویژه در برنامه‌نویسی وب و طراحی سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. فریم ورک در لغت به معنای چارچوب است.

کارشناسان نرم‌افزار در هنگام نوشتن برنامه‌های مختلف متوجه شدند که بسیاری از کارها در این برنامه‌ها تکرار می‌شود. به همین دلیل به فکر افتادند قالبی طراحی کنند که با استفاده از آن نیازی به بازنویسی کدهای تکراری و مشترک نباشد. به این ترتیب فریم ورک های طراحی سایت به وجود آمدند. با این توضیحات به یک تعریف دقیق می‌رسیم:  فریم ورک‌ها مجموعه‌ای از چارچوب‌ها و ساختارها هستند که توسط بهترین برنامه‌نویسان جهان به صورت مجموعه‌ای از کدها و ابزارهای پیش‌ساخته ارائه می‌شوند. هدف این چارچوب‌ها بالا بردن سرعت برنامه‌نویسی و پرهیز از دوباره‌نویسی کدها است. تصور کنید قصد طراحی وبسایت را دارید. بسیاری از کارهایی که باید انجام دهید با طراحی سایت‌های دیگر مشترک است. بخش‌های فرم ورود، گالری تصاویر، داشبورد، پایگاه داده و … در تمامی سایت‌ها وجود دارند. اگر از یک فریم ورک مناسب استفاده کنید دیگر لازم نیست فرایند طراحی این بخش‌ها را برای هر سایت تکرار کنید. فریم ورک همه این بخش‌ها را پوشش می‌دهد. به اصطلاح دیگر لازم نیست چرخ را دوباره اختراع کنید!

فریم ورک های طراحی سایت انواع مختلفی دارند که با توجه به زبان و محیط برنامه‌نویسی خود آن‌ها را انتخاب می‌کنید. در ادامه به بعضی از بهترین فریم ورک های طراحی سایت اشاره می‌کنیم:  لاراول یکی از فریم ورک های طراحی سایت پیشرفته در زبان برنامه‌نویسی php است. لاراول بهترین روش‌های برنامه‌نویسی را ترکیب کرده است و با ایجاد فرایندها و ساختار منحصر به فرد، به محبوب‌ترین فریم ورک php تبدیل شده است. این فریم ورک بسیار توسعه‌پذیر است می‌توان از آن در طراحی سایت‌های کوچک و بزرگ استفاده کرد. به علاوه لاراول تمامی امکانات سئو را به صورت ویژگی‌های پیش‌فرض در اختیار طراحان قرار می‌دهد.  سیمفونی را انقلابی در برنامه‌نویسی php دانسته‌اند. بسیاری از کتابخانه‌های این فریم ورک در نرم‌افزارهای بزرگی مانند دروپال و حتی فریم ورک‌های دیگر مانند لاراول استفاده می‌شوند. سمفونی روش‌های جدیدی در برنامه‌نویسی ایجاد کرد و توسعه‌پذیری را در ابعاد جدیدی به برنامه‌نویسان وب نشان داد. سیمفونی یک فریم ورک امن و سریع است که به عنوان استاندارد غیر رسمی برنامه‌نویسی php شناخته می‌شود.  جانگو را می‌توان محبوب‌ترین فریم ورک زبان برنامه‌نویی پایتون دانست. در حقیقت بسیاری از افراد به دنبال یادگیری این زبان می‌روند تا بتوانند از جانگو استفاده کنند. کاربری آسان، آینده‌نگری، پکیج‌ها و امکانات مختلف و بسیاری مزایای دیگر باعث شده است بسیاری از برنامه‌نویسان وب از آن استفاده کنند و سرعت و کیفیت طراحی‌های خود را بالا ببرند. انگولار یکی از فریم ورک های طراحی سایت در زبان جاوا اسکریپت است که در سال ۲۰۰۹ تولید شد و اکنون گوگل توسعه آن را به عهده گرفته است. انگولار برای طراحی وب‌اپلیکیشن‌ها و سایت‌های اطلاعاتی بسیار مناسب است؛ سایت‌هایی که اطلاعات را بر اساس نیاز کاربر نمایش می‌دهند.

چه فریم ورکی برای پیاده‌سازی ui/ux مناسب است؟

چنان که دیدید، هر زبان برنامه‌نویسی فریم ورک‌‌های مربوط به خود را دارد. از هر زبان برنامه‌نویسی که استفاده می‌کنید، چندین گزینه به عنوان فریم ورک پیش روی شما خواهد بود. آن‌ها خصوصیات مشترکی دارند اما هر یک نقطه قوت خاصی نیز دارد. با توجه به برنامه‌ای که می‌خواهید بنویسید یا نوع سایتی که قصد طراحی آن را دارید، فریم ورک متناسب را انتخاب خواهید کرد.  بهترین کار این است که قبل از شروع کد نویسی در مورد فریم ورک‌های مختلف و قابلیت‌های آن‌ها تحقیق کنید و گزینه‌ای را انتخاب کنید که امکانات متناسب‌تری را در اختیارتان می‌گذارد.  فریم ورک های طراحی سایت ابزارهایی هستند که توسط توسعه‌دهندگان و برای توسعه‌دهندگان ساخته شده‌اند. این ابزارها فرایندهای تکراری برنامه‌نویسی و طراحی سایت را بررسی کرده‌اند و موارد تکرارشونده را در قالب کدهای پیش‌ساخته در اختیار برنامه‌نویسان قرار داده‌اند. به این ترتیب سرعت و دقت در برنامه‌نویسی بالا می‌رود، هزینه‌های طراحی سایت کاهش می‌یابند و کدها نظم و ترتیب بیشتری پیدا می‌کنند. برای انتخاب سیستم مناسب برای طراحی وب سایت نیاز به در نظر گرفتن چند مؤلفه دارید : “بودجه ” ، “نیاز” و “آینده” . اگر در ابتدای یک استارتاپ یا کسب و کار کوچک هستید و بودجه کلانی در اختیار ندارید استفاده از قالب های آماده بهترین گزینه برای شماست . اما اگر قصد دارید وب سایتی برای یک هدف خاص و برای یک شرکت معتبر و منحصر به فرد طراحی کنید و بودجه کافی در اختیار دارید ، استفاده از cms اختصاصی برای شما مناسب است .

در حال حاضر در دنیا شرکت‌های زیادی هستند که محصولات دیجیتال یا فیزیکی زیادی را تولید می‌کنند و هدف آن‌ها کاربرد‌پذیری بیشتر است. البته زیبایی و نوع طراحی آن‌ها هم مهم است اما کاربران بیشتر به دنبال راحتی هستند. مثلاً اگر به شرکت‌هایی مانند سامسونگ و اپل نگاه کنید، می‌بینید که موبایل‌های این شرکت‌ها نسبت به سایر محصولات طرفداران بیشتری دارند و دلیل آن تجربه کاربری عالی کاربران در استفاده از این محصولات است.

سرعت سایت چه تاثیری در تجربه کاربری دارد؟

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای بهینه‌ بودن تجربه کاربری، سرعت سایت است! سرعت سایت به معنای مدت زمانی است که کاربر باید منتظر بارگذاری کامل صفحه سایت باشد؛ حال هر چقدر این زمان کمتر باشد، سرعت سایت بیشتر است. در مقاله بعد به ادامه این بحث می‌پردازیم!

دیدگاه اول) سرعت سایت و اهمیت آن برای سئو

حتماً می‌دانید سئو چیست! ما هم در سه کلمه آن را خلاصه می‌کنیم: بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو. در حال حاضر موتورهای جستجو بهترین منبع برای جذب ترافیک به صورت کاملاً رایگان هستند که بخش بزرگی از ترافیک سایت‌های مختلف از طریق آن به سایت هدایت می‌شوند. یکی از فاکتورهای بسیار مهم سئو، سرعت بارگذاری سایت است! هر چقدر سرعت سایت بیشتر باشد، سئوی سایت شما هم بهتر خواهد بود و هر چقدر سایت شما دیرتر لود شود، موتورهای جستجو رتبه سایت شما را کاهش می‌دهند. البته منظور ما این نیست که اگر سرعت سایت شما خوب باشد حتماً به صفحات اول خواهید رفت! سرعت سایت تنها یکی از صدها فاکتور سئو است که البته از نظر متخصصان سئو جزء فاکتورهای اصلی به شمار می‌رود. بنابراین اگر بخواهید کاربران رضایت کامل نسبت به تجربه کاربری شما داشته باشند، ابتدا باید آن‌ها را به سایت خود هدایت کنید.

دیدگاه‌ دوم) سرعت سایت و اهمیت آن برای کاربران

فرض کنید کاربران را از طریق کانال‌های مختلف نظیر موتورهای جستجو به سایت خود هدایت کرده‌اید؛ کاربران نباید زیاد منتظر بمانند! گزارش‌ها نشان می‌دهد اگر سرعت بارگذاری سایت کند باشد، منتظر نخواهند ماند و سایت را ترک می‌کنند. برای هیچ سایتی خوش‌آیند نیست که کاربری سایت را ترک کند و وارد سایت رقیب شود.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *