اگر از طرفداران بخش آموزش پرشین‌تولز هستید، حتماً بخش‌های قبلی مجموعه مقالات مجموعه مقالات رابط کاربری و تجربه کاربری را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این مباحث بپردازیم!

رابط کاربری در طراحی سایت چقدر اهمیت دارد؟

طراحی سایت فقط دانش کد نویسی و یا کار با قالب‌ها و افزونه‌ها نیست. برای یک طراح سایت حرفه‌ای بودن باید بر مبانی تجربه کاربری و طراحی کاربری تسلط خوبی داشته باشید تا سایت جذاب و کاربر پسندی برای کاربران هدفتان آماده کنید.این موضوع پیامدهای مهمی در طراحی سایت دارد. و زمینه‌ای را فراهم می سازد که اطلاعات را در سریع‌ترین و ساده‌ترین شکل ممکن بیان شوند. البته باید توجه داشت که شباهت‌ها نباید زیاد به چشم بیاید. وقتی شما از پنجره پاپ آپ در سایت خودتان استفاده می‌کنید باید همانند وب سایت‌های حرفه ای به این شکل طراحی شده باشد که به عنوان مثال وقتی کاربر وارد سایت شده و پاپ آپ خبرنامه ظاهر می‌شود، پس زمینه سایت به رنگ تیره در آمده و به عقب برده شود.  البته کاربر کماکان می‌تواند صفحه را اسکرول کند ولی پاپ آپ خبرنامه در مرکز و به شکل ثابت کماکان قرار گرفته است تا تمام توجه به آن بخش که برای دریافت ایمیل کاربران طراحی شده است جلب شود.  از طرفی تعامل سازگار رنگ میان عناصر مورد استفاده در طراحی و پس زمینه آن، اهمیت بسیار زیادی داری چون اگر این مورد در طراحی سایت و طراحی بنر اصلی سایت مورد استفاده قرار نگیرد، طراح به اهدافش نخواهد رسید و کاربر مدت کوتاه‌تری در سایت خواهد ماند و سایت را ترک خواهد کرد.

عناصری که مشابه هم نیستند نیز می‌توانند در یک گروه در کنار هم قرار گیرند. که برای نشان دادن یک همبستگی بین این عناصر با محصور کردن المان‌های متضاد با یکدیگر در یک مرز قابل درک، که در ذهن بیننده متحد به چشم خواهد آمد.  به عنوان مثال فیسبوک از این اصل در طراحی خود استفاده کرده است. کل پست که تشکیل شده از عنوان ، عکس ، توضیحات، نظرات و … می‌باشد، که همه در یک چارچوب قرار گرفته اند که با یک رنگ مناسب از پس زمینه جدا شده است و همچنین با قرار دادن کنترل ها در کنار ایتم‌های مربوطه یک تجربه و رابط کاربری ساده و در عین حال زیبا را برای کاربر فراهم ساخته است.  توجه به این موضوع اهمیت بسیاری دارد زیرا شما با ایجاد فضا خالی مناسب بین عناصر به کار رفته در سایت باعث می‌شوید آنها بهتر دیده شده و به چشم آیند. زیبایی یک طرح به سادگی آن است نه در شلوغ بودن آن، زیرا دیگر بخش های مختلف آن به چشم نخواهند آمد. مبحث تراز بودن المان ها موضوعی است که اگر یک طراح سایت از آن بهره ببرد می‌تواند طرح های بسیار حرفه‌ای خلق کند زیرا تراز بودن بخش‌های مرتبط یک جذابیت بسیار زیادی را به طراحی می‌دهد.

نقش رابط کاربری در بازطراحی سایت‌ها چیست؟

یکی از خدماتی که شرکت‌های طراحی سایت ارائه می‌دهند باز طراحی است. ریدیزاین یا باز طراحی سایت فرایندی است که می‌تواند وضعیت کسب‌وکار شما را تا حدود زیادی بهبود دهد. طراحی مجدد سایت اگر در زمان مناسب و با دلایل محکم انجام نشود، تنها به هدر رفتن وقت و انرژی منجر خواهد شد. در ادامه بررسی می‌کنیم که چه سایت‌هایی به این کار نیاز دارند و اصول باز طراحی سایت چیست.  قبل از این که به اصول باز طراحی وبسایت بپردازیم، باید ببینیم اصلا منظور از این اصطلاح چیست. اگر سایت خود را مثل یک کافه در نظر بگیرید، ریدیزاین مثل تغییر دکوراسیون است. با این تعریف تفاوت باز طراحی و انتقال سایت معلوم می‌شود. وقتی صحبت از تغییر دکوراسیون باشد، محل کافه را تغییر نمی‌دهیم بلکه با استفاده از بعضی ابزارها و وسایل، به محیط فعلی جلوه‌ای متفاوت می‌دهیم.

در مورد سایت هم همین اتفاق می‌افتد. یعنی آدرس و دامین تغییری نمی‌کند و سایت را به کلی منتقل نمی‌کنیم. بلکه ظاهر و سر و شکل آن را تغییر می‌دهیم و بعضی از عملکردهایش را بهبود می‌بخشیم.  همان طور که گفتم، گاهی اوقات ریدیزاین وب سایت می‌تواند برای پیشرفت کسب‌وکارها بسیار مفید باشد. لازم است بدانید این کار را دقیقا به چه دلیلی انجام می‌دهید و توقع دارید چه نتیجه‌ای به دست آورید.  مسئله برندسازی به مرور جای خود را در کسب‌وکارهای ایرانی باز می‌کند. فرایندی که قبلا ناآگاهانه انجام می‌شد این روزها به متخصصان برندینگ سپرده می‌شود. با این حال، هنوز تا جا افتادن این موضوع راه زیادی در پیش داریم. به همین دلیل می‌بینیم که بسیاری از کسب‌وکارها، وب سایت خود را می‌سازند و فعالیت‌شان را شروع می‌کنند و بعد از مدتی تازه به یاد برندسازی می‌افتند! اگر از روز اول هویت و شخصیت برند را تعیین نکنید، در ادامه راه مجبور به تغییر دادن بعضی از فرایندها خواهید شد. ریدیزاین وبسایت یکی از همین تغییرها است.  در هر صورت، وب سایت به عنوان ویترین دیجیتال تجارت، باید به خوبی نشانگر هویت برند شما باشد. لوگو، رنگ‌آمیزی، قالب، کپی رایتینگ و … همه صدای برند را به گوش مخاطبان می‌رسانند. اگر طراحی آن‌ها مناسب نباشد، پیام شما منتقل نمی‌شود و تصویر و حس مورد نظرتان در ذهن مخاطب ثبت نمی‌شود. در چنین شرایطی، استفاده از خدمات باز طراحی سایت بخش مهمی از فرایند برندسازی است.

همان طور که می‌دانید الگوریتم Mobile First Index و سیاست‌های جدید گوگل، اولویت را تلفن همراه می‌دهد. یعنی نحوه نمایش سایت شما در موبایل تاثیر بیشتری بر رنکینگ خواهد داشت. دلیل این مسئله ساده است: کاربران موبایلی اکنون بیش از ۵۰ درصد کل کاربران را تشکیل می‌دهند و این رقم روز به روز افزایش می‌یابد. بنابراین حتی بدون در نظر گرفتن الگوریتم‌های گوگل هم، برای راضی نگه داشتن کاربران باید سایت ریسپانسیو باشد.  این نکته معمولا در سایت‌های جدید رعایت می‌شود اما اگر یک وب سایت قدیمی دارید یا طراح سایت‌تان از اول کاربران موبایل را در نظر نگرفته است، مجبور می‌شوید آن را ارتقا بدهید یا به اصطلاح از خدمات باز طراحی سایت استفاده کنید.  این هم یکی از مسائلی است که باید قبل از شروع طراحی سایت به آن فکر می‌کردید و نکردید! این همه که ما می‌گوییم گول تبلیغ‌های طراحی سایت ارزان و سریع را نخورید به همین دلیل است. در طراحی سایت اصولی رابط کاربری و تجربه کاربری حتما در نظر گرفته می‌شود.  در یک وب سایت مناسب، بازدیدکننده باید بتواند به راحتی به صفحات مورد نظرش برسد. اگر سایت منوهای عمیق و پیچیده داشته باشد کاربران گیج و سردرگم می‌شوند. باید بتوانید کاربر را به راحتی به آن چه می‌خواهد برسانید و حس و تجربه خوبی برایش رقم بزنید.  بنابراین یکی از دلایل مهم برای ریدیزاین سایت ، بهبود بخشیدن به طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری است. این همان جایی است که بسیاری از شرکت‌ها وقت و انرژی خود را هدر می‌دهند! قبول دارم استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا هیجان‌انگیز است اما خیلی وقت‌ها ضروری نیست.اگر فناوری قبلی منسوخ شده باشد یا از طرف گوگل الزامی به آپدیت وجود داشته باشد، حتما باید باز طراحی انجام شود. در غیر این صورت، ریدیزاین به نیازهای سایت و کسب‌وکار شما بستگی دارد. اگر فناوری قدیمی نتواند نیازهای جدیدتان را رفع کند لازم است برای باز طراحی سایت اقدام کنید.  بعضی وقت‌ها می‌بینیم که برای سایت عمر یکی دو ساله در نظر گرفته می‌شود. من موافق نیستم. به نظرم نمی‌توان زمان داد و ریدیزاین سایت به مسائلی که گفتم بستگی دارد. در کل حرفم این است که اگر سایت فعلی نیازهایتان را برطرف می‌کند و گوگل هم با آن مشکل ندارد، لازم نیست دائما آن را تغییر بدهید.

تفاوت بین سایت و وب سایت در لغت  سایت (site) در زبان انگلیسی به معنای یک محل یا موقعیت مکانی به کار می‌رود. در فارسی نیز گاهی سایت را به معنای موقعیت مکانی یا پایگاه به کار می‌بریم (مثلا سایت موشکی) اما وقتی کلمه سایت را به تنهایی می‌شنویم، مفهوم سایت اینترنتی را برداشت می‌کنیم. در واقع کاربرد ما از کلمه سایت در دنیای مجازی یک غلط مصطلح است.  وب سایت (website) معنای پایگاه اینترنتی می‌دهد. معنایی که ما از کلمه سایت برداشت می‌کنیم در حقیقت معنای کلمه وب سایت است. وب سایت یعنی محلی در شبکه اینترنت. اگر اینترنت را به عنوان یک شهر در نظر بگیریم، وب سایت‌ها خانه‌های آن شهر هستند. خانه‌هایی متشکل از چند اتاق که از طریق یک آدرس به آن می‌رسیم. در نهایت می‌توانیم وب سایت را این گونه تعریف کنیم:

وب سایت مجموعه‌ای از صفحات به هم پیوسته است که از طریق یک آدرس اینترنتی قابل دسترسی هستند؛ صفحاتی که شامل متن، تصویر، قالب‌های مختلف و … می‌شوند

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *