تمام کسانی که سایت وردپرسی دارند، در نهایت به روزی می‌رسند که باید قالب یا همان تم وبسایت خود را تغییر دهند. اگر اولین بار است که این کار را انجام می‌دهید، احتمالا با مشکلاتی ممکن است مواجه شوید که با آنها آشنایی چندانی ندارید.

خیلی چیزها در روند این کار ممکن است به وجود بیاید و بعضی نکات وجود دارد که باید به مرور حل شوند. اما ما برای این که خیالتان از همه بابت راحت باشد، یک چک لیستی آماده کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم، حتما همه‌ی آن‌ها را پیش از عوض کردن قالب در نظر بگیرید.

  1. نکات مهم قالب فعلی خود را یادداشت کنید

خیلی اوقات در روندی که برای سایت خود داشتید و برای حل مشکلات یا اضافه کردن قابلیتی خاص، به راه حل‌هایی در اینترنت رسیده بودید که باید برای انجامشان، به صورت دستی در functions.php یا دیگر صفحات، کدهایی اضافه می‌کردید. حتما این نکات و همچنین چیزهایی که برایتان مهم است که در قالب جدید به همان شکل باشند را در گوشه‌ای یادداشت کنید.

  1. مراقب سایدبارها باشید

سایدبارها بیشترین شخصی‌سازی را در میان کاربران وردپرسی به خود می‌بینند و حتما باید مطمئن شوید که قالب جدید شما، برای ویجت‌هایی که دارید مناسب باشد. همه‌ی تغییراتی که در این مدت بر روی ویجت‌ها و سایدبار اعمال کرده‌اید را به یاد داشته باشید و حتی ممکن است، خیلی از آن‌ها را مجبوب باشید دوباره انجام دهید. اما راه حل این مشکل، استفاده از قالب‌ای است که به قول معروف  widget-ready باشد.

  1. آمار و ارقام را از خاطر نبرید

یکی از نکات مهم در وردپرس، آمار و ارقامی است که از طریق ابزارهایی مثل Google Analytics به دست می‌آورید. عموما کدهای مربوط به این موارد به صورت دستی در footer.php نوشته می‌شوند. پس حتما کد مذکور را کپی کنید و یادتان نرود در قالب جدید آن را وارد کنید تا آمار شما دچار مشکل نشود.

  1. پشتیبان گیری

هیچ چیز مهم‌تر از این نیست که یک نسخه پشتیبان از همه چیز در وردپرس بگیرید و سپس قالب را تغییر دهید. شما هم این کار رامی‌توانید به صورت دستی انجام دهید و هم این که از ابزارهایی همچون BackupBuddy استفاده نمایید.

  1. صفحه در دست تعمیر

فراموش نکنید که آدرس سایت خود را بر روی یک صفحه در حال تعمیر بگذارید. در این صورت مهم نیست کار شما چقدر طول خواهد کشید، در نهایت کاربرانتان از وضعیتی که سایت دارد، با خبر خواهند بود.

  1. آزمایش کردن تمامی بخش‌ها و پلاگین‌ها

بعد از این که قالب جدید را فعال کردید، قبل از این که آدرس سایت را به حالت اول برگدانید، حتما تمامی بخش‌ها، پلاگین‌ها و عملکردها را امتحان کنید تا چیزی درچار مشکل نباشد. نمایش پست‌ها، صفحات داخلی، جتسجو و … از مهم‌ترین‌ها هستند.

  1. روی تمامی مرورگرها آن را امتحان کنید

همچنین باید عملکرد قالب جدید را روی تمامی مرورگرها امتحان کنید. البته این کارها را می‌توانید در یک نسخه آزمایشی و پیش از این که روی سایت خود اعمال نمایید، انجام دهید. اما در هر صورت، این کار باید قبل از این که سایت برای عموم باز شود، به انجام برسانید.

  1. ابزارهای جانبی نیز باید خوب به نظر بیایند

اگر از ابزارهای جانبی تبلیغاتی همچون Google Adsense یا هر گونه ابزار دیگری استفاده می‌کنید، مطمئن باشید که در قالب جدید شما نیز نمایش و عملکرد درستی دارند. برای چیزهایی همچون کلیدهای اشتراک گذاری شبکه‌های اجتماعی یا نوارهای شناور، بیشتر امکان بروز مشکل وجود دارد، پس چک کردن جزییات را فراموش نکنید.

  1. هرس کردن پلاگین‌های اضافی

اگر طولانی مدت از وردپرس استفاده کرده باشید، همیشه چند پلاگین اضافی در لیست افزونه‌های شما پیدا می‌شود که بخواهید آن‌ها را هرس کنید. بعضی اوقات هم قالب‌های جدید، خود ابزارها و ویجت‌هایی دارند که شما را از پلاگین‌هایی که قبلا داشتید بی‌نیاز خواهند ساخت. پس این زمان نوزایی سایتتان، برای هرس پلاگین‌های اضافی نیز، موقع مناسبی خواهد بود.

  1. صبور باشید و آهسته تغییرات را اعمال نمایید

اگر قصد تغییراتی در قالب جدید دارید، آن‌ها را یک به یک و با حوصله انجام دهید. به سرعت همه چیز را تغییر ندهید و بعد از هر تغییر کوچک، آن را در مرورگرهای مختلف تماشا کنید تا مشکلی پیش نیاید. اگر چند تغییر همزمان انجام دهید و مشکلی برای قالب پیش بیاید، بازگشت به حالت قبل، خیلی سخت خواهد بود.

در نهایت وقتی از قالب جدید رونمایی کردید، حتما از کاربران خود بخواهید که مشکل سایت را به شما گزارش کنند. به ترتیب، خیلی سریع‌تر مشکلات آن برایتان نمایان خواهد شد و شما نیز خیلی زودتر آن‌ها را حل می‌کنید.

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *