با گذر زمان و آشنایی بیشتر مردم با فضای آنلاین، دیگر بسیاری از کارها به صورت آنلاین انجام می‌شود. یکی از مواردی که فضای آنلاین به کاربران هدیه داده، خرید محصولات به صورت آنلاین است! دیگری نیازی به مراجعه حضوری کاربران و خرید محصول نیست؛ کاربران می‌توانند در کمتر از چند دقیقه هزاران محصول را ببینند و محصول موردنظر خود را سفارش دهند. نهایتاً در کمتر از دو روز آن را تحویل بگیرند. همین مسائل سبب انتقال علم بازاریابی به بازاریابی دیجیتال شد و امروزه دیجیتال مارکتینگ در زندگی بسیاری از کاربران نقش مهمی را ایفا می‌کند.

اصول بازاریابی محتوا را بشناسید و کسب‌وکارتان را توسعه دهید!

هر یک از شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ اهمیت بسیار زیادی برای کسب‌وکارها دارند و می‌توان از آن‌ها در جهت رشد و توسعه کسب‌وکارها استفاده کرد. برای آن‌که بتوانید از شاخه‌های مختلف آن در جهت توسعه کسب‌وکار خود استفاده کنید، باید ابتدا با اصول بازاریابی آشنا شوید؛ اصول بازاریابی یعنی هر آن‌چه به داشتن کمپین‌های موفق بازاریابی، به شما کمک کند. در این بخش قصد داریم به بررسی اصول بازاریابی محتوا بپردازیم تا با استفاده از آن بتوانید محتوای مناسب جهت افزایش فروش کسب‌وکارتان تولید کنید.

  1. یک وبلاگ برای کسب‌وکار خود ایجاد کنید

اگر کسب‌وکار شما آنلاین است، حتماً یک سایت برای آن طراحی کرده‌اید! اما ممکن است سایت شما بخش مناسبی برای ارائه محتوای مفید به کاربران نداشته باشد. داشتن یک وبلاگ به شما کمک می‌کند تا بتوانید به صورت روزانه یا هفتگی، محتوای مفید به کاربران خود ارائه کنید! یکی از مهم‌ترین اصول بازاریابی محتوا، دادن اطلاعات رایگان به کاربران برای جلب اعتماد آن‌ها است. شاید تا کنون برای شما هم پیش آمده باشد که برای خرید یک محصول از سایت‌های مختلف بازدید کرده‌اید تا بتوانید اطلاعات آن محصول را ببینید. برخی از سایت‌ها اطلاعات خوبی در اختیار کاربران قرار می‌دهند؛ فرض کنید بخواهید یک دوربین عکاسی خریداری کنید! قدم اول بدست آوردن اطلاعات مختلف درباره آن دوربین است. اگر به عنوان یک کاربر وارد سایت شوید و اطلاعات کامل محصول موردنظرتان را در این سایت ببینید، احتمالاً از آن خرید خود را انجام می‌دهید.

آیا می‌دانید دلیل این کار چیست؟ اطلاعات مفیدی که دیجی‌کالا به صورت رایگان در اختیار شما قرار داده است، سبب شده تا اعتماد شما نسبت به آن فروشگاه جلب شود. اکنون که اعتماد شما نسبت به دیجی‌کالا جلب‌ شده است، آیا دلیلی برای خرید نکردن محصول موردنیاز شما از این فروشگاه وجود دارد؟ قطعا خیر! بنابراین اگر مدیریت یک سایت یا فروشگاه اینترنتی را برعهده دارید، یک وبلاگ ایجاد کنید و درباره بخش‌های مختلف حوزه فعالیتی خود، اطلاعات ارزشمند به کاربران ارائه کنید. اگر محتوای تولیدی با محصول یا خدمات شما مرتبط است، به راحتی می‌توانید محصول خود را هم تبلیغ کنید و از کاربران بخواهید در صورت نیاز به محصول یا خدمات کسب‌وکار شما، آن را از بخش فروشگاه خریداری کنند.

  1. محتوای ارزشمند در وبلاگ خود قرار دهید

پیش از آن‌که بخواهید به تولید محتوا فکر کنید، کمی درباره نیاز کاربران تحقیق کنید! حتی اگر درباره محصول یا خدمات خود اطلاعات کافی دارید، سوالات کاربران را از طریق شبکه‌های اجتماعی یا فرم‌های موجود در سایت بپرسید و به آن‌ها پاسخ دهید! همچنین می‌توانید در سایت‌های رقیبان به دنبال این موضوع باشید که چه محتوایی در حوزه فعالیتی شما برای کاربران ارزشمند است؟ بر اساس یک برنامه زمانی منظم محتوای پرطرفدار را در سایت خود منتشر کنید. البته توجه داشته باشید گاهی محتوای موجود در سایت‌های دیگر می‌توانید ترافیک خوبی برای شما کسب کند اما گاهی باید محتوای منحصر به فرد تولید کنید. به هیچ وجه محتوای کپی در سایت خود قرار ندهید! قرار دادن محتوای کپی در سایت می‌تواند به اعتبار سایت شما از نظر کاربران لطمه زیادی وارد کند.

مهم‌تر از کاربران گوگل است که در صورت دیدن محتوای کپی در سایت شما، جریمه سنگینی برای شما درنظر می‌گیرد که ممکن است ترافیک شما تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند؛ در واقع هرچقدر از موتورهای جستجو ترافیک دریافت می‌کنید، به صفر می‌رسد و اگر بخواهید دوباره به رتبه قبل بازگردید، باید زمان و زحمت زیادی را صرف کنید. البته بازهم تضمینی برای رسیدن به رتبه اول وجود ندارد و ممکن است نیاز به هزینه‌های زیادی برای خدمات سئو، بک‌لینک و… نیاز داشته باشید. محتوای ارزشمند شما باید منحصر به فرد باشد تا بتوانید رتبه خوبی در موتورهای جستجو کسب کنید!

  1. محتوای سایت شما باید دقیق و معتبر باشند

پیش از آن‌که بخواهید یک محتوا در سایت خود قرار دهید، از صحت آن مطمئن شوید. کاربران هنگامی که یک محتوا را در سایت شما می‌خوانند، شانس اعتماد کردن به شما را دارند! یعنی اگر محتوای قرار گرفته در سایت معتبر و دقیق باشد، آن‌ها به شما اعتماد می‌کنند اما اگر اطلاعات سایت شما معتبر نباشد، اعتماد آن‌ها کم می‌شود. کم‌ شدن اعتماد کاربران به این معنی است که آن‌ها محصولات یا خدمات سایت شما را خریداری نمی‌کنند. بنابراین سعی کنید از منابع معتبر برای تولید محتوا استفاده کنید و نگارش شما کاملاً دقیق و روان باشد تا بتوانید اعتماد کاربران را جلب کنید و آن‌ها از نقش کاربر به مشتری تبدیل کنید!

  1. در میان محتوای وبلاگ، محصولات یا خدمات خود را تبلیغ کنید!

اگر محتوای وبلاگ شما آن‌قدر مفید و ارزشمند است که کاربران زیادی آن را می‌خوانند، شما یک کانال تبلیغات بسیاری عالی برای تبلیغ محصولات خود دارید! اگر محتوایی که در وبلاگ قرار می‌دهید، مرتبط با محصولات و خدمات شما است، به راحتی می‌توانید محصول خود را تبلیغ کنید. فرض کنید در زمینه طراحی سایت فعالیت می‌کنید؛ یک محتوا در مورد اهمیت داشتن سایت برای تجارت آنلاین تولید کنید و در پایان مقاله از کاربران بخواهید اگر نیاز به طراحی سایت دارند، از خدمات شما استفاده کنند! در اینصورت کاربران حس نمی‌کنند که این محتوا یک محتوای تبلیغاتی است و تاثیر بیشتری برای روی آن‌ها خواهد داشت. البته توجه داشته باشید که تبلیغات شما نباید زیاد باشد و به کاربر حس تبلیغاتی بودن محتوا دست دهد! تبلیغات شما باید در قالب پیشنهاد باشد؛ مثلاً می‌توانید از مزایای خدمات کسب‌وکار خود در میان محتوا سخن بگویید اما نباید از کاربران بخواهید حتماً از خدمات شما استفاده کنند! اگر کاربر حس کند اجباری در کار است یا با یک محتوای تبلیغاتی مواجه است، هرگز نمی‌تواند به محتوای شما اعتماد کند و به یک مشتری در کسب‌وکار اینترنتی شما تبدیل شود. برای تبلیغ محصول یا خدمات خود از شبکه‌های اجتماعی یا یک بنر تبلیغاتی در بخشی از سایت استفاده کنید؛ در مقالات بعدی به بررسی شاخه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌پردازیم تا بدانید چگونه می‌توان محصول یا خدمات را در قالب شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کرد.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *