یک کسب و کار برای آن که بتواند فروش اینترنتی خوبی داشته باشد، باید بتواند یک سایت بهینه و استاندارد طراحی کند. یکی از فاکتورهای مهم برای داشتن سایت استاندارد و بهینه، سرعت سایت است! هر چقدر سرعت بارگذاری سایت بیشتر باشد، کاربران سریع تر می توانند محصولات یا خدمات شما را سفارش دهند و این به معنای افزایش درآمد کسب و کارتان است. از طرفی، اگر سرعت لود سایت شما پایین باشد، کاربران از خرید خود منصرف می شوند و آن را ترک می کنند. بنابراین سرعت بارگذاری سایت اهمیت بسیار زیادی دارد و نمی توان از اهمیت آن چشم پوشی کرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل اهمیت سرعت سایت بپردازیم تا هر چه زود تر برای بهینه سازی سرعت بارگذاری سایت خود اقدام کنید.

سرعت لود سایت چیست؟

سرعت سایت یکی از مهم ترین فاکتور هایی است که کسب و کارهای زیادی به آن اهمیت می دهند! دلیل اهمیت دادن کسب و کارها هم گوگل و کاربران هستند. در واقع سرعت لود سایت، به مدت زمانی که طول می کشد تا یک سایت به صورت کامل بارگذاری شود، گفته می شود. هر چقدر مدت زمان بارگذاری سایت شما کم تر باشد، سرعت لود سایت بیشتر است.

خودتان را جای کاربرانی که وارد سایت می شوند، قرار دهید. فرض کنید پس از جستجو در مورد یک کلمه کلیدی خاص، وارد یک سایت می شوید و منتظر بارگذاری کامل آن صفحه می مانید. اگر آن سایت در مدت زمان کوتاهی بارگذاری شود، شما به سایت دیگری فکر نمی کنید و محتوای همان صفحه را می خوانید. حال اگر آن سایت در مدت زمان زیادی لود شود و برای بارگذاری کامل، به بیش از 10 ثانیه زمان نیاز داشته باشد احتمال آن که شما سایت را ترک کنید و از دیگر سایت هایی که در نتایج جستجو به شما نمایش داده می شود بازدید کنید، زیاد است. بنابراین اگر کسب و کاری دارید، باید سرعت بارگذاری آن را بهینه سازی کنید تا کاربری که وارد سایت شما می شود، آن را ترک نکند و به سراغ سایت رقیبان نرود. البته مسائل دیگری هم وجود دارند که می تواند منجر به ترک کاربر شود، اما اولین فاکتوری که باعث می شود تا کاربر سایت شما را ترک کند، پایین بود سرعت لود سایت است.

چگونه سرعت سایت را اندازه گیری کنیم؟

همیشه نمی توان به صورت تجربی سرعت بارگذاری سایت را اندازه گیری کرد؛ زیرا گاهی اوقات مشکل بارگذاری سایت مربوط به اینترنت کاربران می شود و به زیر ساخت های سایت ربطی ندارد! برای اندازه گیری سرعت بارگذاری سایت ابزار های مختلفی وجود دارند که به شما در زمینه تحلیل سرعت بارگذاری سایت کمک می کند. در این بخش به بررسی دو مورد از برترین ابزار های آنالیز سرعت بارگذاری سایت می پردازیم:

 ابزار PageSpeed Insights گوگل

یکی از ابزار هایی که سرعت بارگذاری سایت شما را متناسب با فاکتورهای گوگل بررسی می کند، ابزار PageSpeed Insights است. این ابزار توسط خود گوگل ارائه شده است و به راحتی می توانید سرعت بارگذاری سایت خود را آنالیز کنید! البته معمولاً سایت ها نمی توانند رتبه کامل را از این ابزار ها دریافت کنند؛ زیرا تمام فاکتور های مربوط به آنالیز سرعت در آن وجود دارد و هیچ سایتی نمی تواند به صورت صد درصدی تمام فاکتورها را رعایت کند. به همین دلیل است که هر چقدر رتبه شما به 100 (از 100) نزدیک تر باشد، سایت شما بهینه تر است. معمولاً رتبه بالای 90 درصد در این ابزار به معنای بهینه بودن کامل در نظر گرفته می شود؛ دلیل آن هم این است که تقریباً هیچ سایتی نمی تواند نمره 100 را از این ابزار دریافت کند. البته دلیل اصلی این که سایت ها نمی توانند نمره 100 را بگیرند، این است که گاهی اوقات دسترسی سرورهای گوگل به سرور شما خیلی سریع انجام نمی شود و همین مسئله باعث می شود که سایت ها نتوانند نمره 100 را از این ابزار دریافت کنند.

یکی از مهم ترین مزایای استفاده از این ابزار، این است که شما می توانید مدت زمان بارگذاری سایت خود را با استفاده از موبایل و تبلت هم تست کنید. این مسئله به این دلیل اهمیت دارد که بسیاری از کاربران با استفاده از موبایل و تبلت از سایت شما بازدید می کنند و آنالیز سایت با استفاده از این ابزار ها می تواند کمک زیادی به شما کند. یکی از نقاط ضعف این ابزار این است که سایت شما تنها با استانداردهای گوگل مورد بررسی قرار می گیرد و اگر بخواهید سرعت بارگذاری سایت خود را برای یاهو بهینه سازی کنید، این ابزار کاربرد زیادی ندارد. البته جای نگرانی نیست! زیرا بسیاری از فاکتورهای گوگل و یاهو برای تست سرعت سایت یکسان است و تنها در چند مورد جزئی تفاوت دارند.

 ابزار GTmetrix

یکی دیگر از ابزار های پر طرفدار و حرفه ای برای آنالیز سرعت بارگذاری سایت، ابزار جی تی متریکس است. این ابزار هم مانند ابزار قبلی به بررسی سرعت بارگذاری سایت با استفاده از فاکتورهای مربوط به موتور های جستجوی مختلف می پردازد.

یکی از مهم ترین مزایای این ابزار که آن را از ابزار PageSpeed Insights گوگل متمایز می کند، بررسی سرعت سایت با استفاده از استانداردهای یاهو است. در واقع شما با استفاده از این ابزار می توانید سرعت سایت خود را از با فاکتور های گوگل و یاهو آنالیز کنید و خطاهای مربوط به آن را به همراه راه کار رفع مشکل ببینید.

سرعت سایت چه اهمیتی دارد؟

تا اینجای مقاله با مفهوم سرعت لود سایت و همچنین ابزار های کاربردی برای آنالیز سرعت بارگذاری سایت آشنا شدیم اما آیا واقعاً لازم است که سرعت بارگذاری سایت خود را بهینه سازی کنیم؟ پاسخ مثبت است! اگر کسب و کاری دارید و نمی خواهید کاربران سایت خود را به دلیل بهینه نبودن سرعت بارگذاری سایت خود از دست بدهید، نیاز به بهینه سازی سرعت بارگذاری سایت دارید. این مسئله را از دو دیدگاه می توان بررسی کرد:

 اهمیت سرعت لود سایت برای گوگل

گوگل یکی از منابع بسیار عالی برای جذب ترافیک و مخاطب است! هنگامی که شما به عنوان یک کاربر کلمات کلیدی را در گوگل جستجو می کنید، به آن نیاز دارید. حال این کلمه کلیدی می تواند یک محتوای کاربردی باشد یا محصولی که به آن نیاز دارید! ویژگی مشترک بین آن ها این است که شما به آن نیاز دارید و می خواهید به یک محتوا یا محصول کاربردی دست پیدا کنید. بنابراین مخاطبانی که از طریق گوگل جذب می شوند، دقیقاً مخاطبان هدف شما هستند و احتمال آن که از محصولات و خدمات شما استفاده کنند، بسیار زیاد است.

یکی از فاکتور های بسیار مهم گوگل برای آن که بتوانید در صفحه اول نتایج گوگل حضور داشته باشید، سرعت بارگذاری سایت است. در واقع گوگل برای کاربران اهمیت بسیار زیادی قائل است و اصلاً دوست ندارد به کاربران سایتی را نمایش دهد که زمان زیادی از کاربر برای نمایش کامل سایت می گیرد! بنابراین اگر می خواهید سایت خود را در صفحه اول نتایج گوگل نمایش دهید، باید سرعت بارگذاری آن را بهینه سازی کنید. از طرف دیگر، گوگل رفتار کاربران را برای رتبه بندی نتایج جستجو بررسی می کند؛ اگر کاربران مدت زمان زیادی در سایت شما بمانند، گوگل متوجه می شود که این سایت برای کاربران ارزشمند است و آن را در نتایج اول نمایش می دهد. از طرفی، اگر کاربر خیلی سریع سایت را ترک کند، گوگل متوجه می شود که یک مسئله باعث شده تا آن صفحه برای کاربران ارزش زیادی نداشته باشد. هر چقدر تعداد ترک سایت بیشتر و زمان ماندن در سایت کوتاه تر باشد، گوگل رتبه سایت شما را کاهش می دهد. حال اگر سرعت سایت شما پایین باشد، کاربر پیش از بارگذاری کامل سایت آن را ترک می کند و همین مسئله منجر به کاهش رتبه سایت شما می شود. این مسئله را با مفهوم Bounce rate بیان می کنند که تاثیر زیادی روی رتبه بندی محتوای شما در گوگل دارد. البته گوگل به صورت مستقیم هم مدت زمان بارگذاری سایت شما را بررسی می کند و اگر طولانی باشد، تاثیر مستقیم در رتبه بندی سایت شما خواهد داشت.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *