در مدیریت و پشتیبانی یک سایت مسائل بسیار کوچک و بزرگی وجود دارند که برای مدیریت حرفه‌ای و داشتن یک وب‌سایت بدون ایراد باید به تمامی آنها به نحو احسن رسیدگی کرد. یکی از مشکلاتی که در گذشته بسیار رایج بود و امروزه نیز کم‌وبیش با آن مواجه هستیم، مشکل آپ‌تایم و آنلاین بودن سرور یک سایت بود که در هر ماه ممکن بود چند ساعت تا چند روز یک سایت آفلاین و از دسترس کاربران خارج بود.

در دسترس نبودن یک سایت مشکلاتی زیادی را به همراه دارد که مهم‌ترین آنها ریزش ترافیک یک سایت، اثر منفی آن در رتبه سایت در موتورجستجو، عدم دسترسی به محتوای سایت و… است. اگرچه امروزه این مورد با توجه به پیشرفت عرصه تکنولوژی و سخت‌افزار این قبیل از مسائل کمتر به چشم می‌خورد اما هنوز هم سایت‌هایی وجود دارند که زمان Downtime آنها زیاد است.

در این مقاله تخصصی قصد داریم به بررسی مانیتورینگ سایت و مسائل مربوط به آن بپردازیم و با ارائه راه‌حل‌های پیشنهادی بتوانید سایت خود را همواره در دسترس کاربران قرار دهید.

آپ‎‌تایم سایت چیست؟

زمان بالا بودن یک سایت یا Uptime سایت به مدت زمانی گفته می‌شود سایت فعال است و تمامی بخش‌های آن در دسترس کاربران سایت است و کاربران مختلف می‎‌توانند بدون هیچ‌گونه وقفه‌ای از سایت شما بازدید نمایند. آپ‌تایم بودن یک سایت وابسته به مدت زمان روشن بودن و آنلاین بودن یک سرور است که این مورد نیز نیازمند بحث تخصصی خود است اما در این مقاله قصد بررسی آن را نداریم. آپتایم یک سایت با استفاده از مقیاس درصدی در هاستینگ‌های مختلف بیان می‌شود.

همچنین Downtime به معنای زمان پایین بودن یک سایت یا همان آفلاین بودن یک سرور است که در هنگام از دسترس خارج بودن سایت به آن گفته می‌شود.

در بسیاری از هاستینگ‌ها در گذشته ادعای آپ‎تایم ۹۹٫۹۹ در فروش هاست و سرور وجود داشت که اما گاهی بسیاری از کاربران از صحیح نبودن چنین ادعایی اعتراض داشتند! به طور مثال ممکن بود یک سایت روزانه چندین ساعت از دسترس کاربران خارج می‌شد که این مسئله باعث نارضایتی مخاطبان سایت و همچنین جریمه شدن سایت‌ها توسط موتورهای جستجو شده بود. باتوجه به زمان آنلاین بودن یک سایت متوجه می‌شوید که درصد آپتایم سایت در گذشته بسیار کمتر از درصد ادعا شده توسط هاستینگ‌های مختلف بوده است.

البته پایین بودن زمان پایداری یک سرور در شبانه‌روز ارتباط مستقیمی با میزبان پایداری سخت‌افزار یک سرور داشت که در گذشته صنعت سخت‌افزار به گستردگی و پیشرفته بودن امروز نبود و همین امر سبب پایین بودن درصد آپ‌تایم یک سرور و در نهایت سایت بوده است.

جالب است بدانید امروزه درصد آپ‌تایمی که هاستینگ‌ها ارائه می‌کنند ۱۰۰درصد است که البته در بسیاری از مواقع می‌توان شاهد صحیح بودن چنین ادعایی بود که بسیار امیدوار کننده است؛ البته بازهم باید بگوییم چنین درصدی را باید مدیون صنعت پیشرفته سخت‌افزار و پیشرفت‌های روز افزودن آن دانست. از طرفی با پیشرفت سخت‌افزارهای مورد استفاده در هاستینگ‌ها شاهد افزایش سرعت بارگذاری داده‌ها نیز هستیم که سبب رضایت چند برابری مشتریان و کاربران هاستینگ‌های مختلف شده است.

پرشین تولز ارائه کننده انواع سرویس های میزبانی وب در ایران و خارج از ایران می‌باشد و همچنین خدمات متنوعی در زمینه سرور اختصاصی و سرور مجازی با سخت افزاز‌های گوناگون ارائه می‌کند برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت ما مراجعه فرمایید.

اهمیت آ‌پ‌تایم یک سایت و مانیتورینگ آن

در بخش قبلی درباره آپ‌تایم یک سایت صحبت کردیم و به برخی از موارد حائز اهمیت درباره‌ی آپ‌تایم یک سایت اشاره کردیم. آپ‌تایم یک سایت به معنای روشن بودن سرور و در دسترس بودن محتوای سایت برای کاربران است. اگر شما مدیر یک سایت بزرگ، متوسط و حتی کوچک باشید می‌دانید برای بدست آوردن مخاطب و ترافیک از روش‌های مختلف باید تلاش زیادی کرد و زحمات زیادی را متحمل شد تا بتوان برای محتوای یک سایت مخاطبان دائمی جذب کرد.

حال خودتان را به جای کاربرانی که از سایت شما بازدید می‌کنند فرض کنید که برای بازدید از یک مطلب وارد سایت شما می‌شود اما با کمال ناباوری به سایت شما بدلیل آفلاین بودن دسترسی پیدا نمی‌کنند؛ در اینصورت ممکن است کاربران سایت از سایت دیگری بازدید کنند و به این صورت کاربران دائمی سایت خود را از دست بدهید که در صورت تکرار این مورد ترافیک سایت شما به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا کند.

با رخ دادن چنین اتفاقاتی شما نیازمند تلاش دوباره برای جذب مجدد کاربران و مشتریان خود خواهید بود که باید تمامی تلاش‌های صورت گرفته در گذشته را فراموش کنید و مجدد به ارائه محتوای جدید و خاص اقدام کنید. علاوه بر زمان، ممکن است این امر هزینه‌های سنگینی نیز برای شما داشته باشد تا بتوانید مجدد اعتماد مشتریان و کاربران سایت خود را بدست آورید.

گاهی آپ‌تایم سرور بالای ۹۹ درصد است که این امر نشانه بسیار خوبی است؛ اما توجه داشته باشید گاهی در سایت‌های بزرگ و پرمخاطب همان ۱ درصد باقی‌مانده نیز ممکن است مشکل‌ساز شود. از طرفی اگر در سایت شما مسئله Downtime تکرار شود، موتورهای جستجو نظیر گوگل و یاهو اقدام به جریمه سایت شما می‌کنند که با اینگونه موارد بخش عظیمی از ترافیک خود را که از طریق موتورهای جستجو کسب‌ می‌کردید را از دست بدهید.

بسیاری از سایت‌ها در مدیریت خود اقدام به بررسی و مانیتورینگ سایت می‌کنند که اهمیت بسیار زیادی در سایت‌های کوچک و بزرگ دارد. در مقاله بعدی ابزارهای مفید برای مانیتورینگ وب‌سایت و انتخاب صحیح میزبان وب را خدمت شما معرفی خواهیم کرد.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

3 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *