فاکتورهای سئو که هر سال یا هر دوسال تحت عنوان الگوریتم‌ها توسط موتور جستجو گوگل ارائه می‌شود به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند رتبه سایت خود را با رعایت چند نکته ساده و گاها ضروری ارتقا دهند. در میان این فاکتورها برخی از آنها بسیار مهم و برخی دیگر از اهمیت کمتری برخوردارند که در چند مقاله گذشته به بررسی فاکتورهای مهم و اساسی سئو پرداختیم. در این مقاله نیز به بررسی فاکتورهای مهم سئو خواهیم پرداخت که با استفاده از آنها بتوانید استانداردهای سایت خود را رعایت کنید.

نرخ اعتماد سایت خود را افزایش دهید

در روزمرگی‌های خود قطعا با آدم‌هایی برخورد می‌کنید که برخی از آنها کمتر به شما اعتماد دارند و برخی دیگر بیشتر! حال اگر فردی نیازمند متخصص در زمینه شغلی شما باشد، اگر تعریف شما را از سایرین بیشتر بشنوند راحت‌تر می‌توانند به شما اعتماد کنند. در فضای وب نیز دقیقا چنین اتفاقی رخ می‌دهد؛ یعنی اگر سایت شما لینک‌های بیشتری را از سایت‌های با رنک بالا دریافت کند، گوگل سایت شما را در رتبه‌های خوبی به واسطه معرفی شما توسط چنین سایت‌های قرار می‎دهد. همچنین اگر لینک‌های دریافتی شما توسط سایت‌های رنک پایین باشد، ممکن است سایت شما با افت رتبه مواجه شود. به این امر در سایت نرخ اعتماد آن سایت گفته می‌شود و اصطلاحا باید نرخ اعتماد خود را با سایت‌های رنک بالا افزایش دهید.

بهینه‌‍سازی معماری سایت

در امر ساختمان سازی معماری یک سایت به قرارگیری اجزای مختلف یک ساختمان در کنار یکدیگر گفته می‌شود و هرچه بتوانید از فضای خود به شیوه بهتری استفاده کنید، معماری سایت شما بهینه‌تر است. معماری واژه‌ای آشنا در دنیای وب نیز است! استفاده از سیستم‌ مدیریت محتوای مناسب، نحوه کدنویسی Back-end و Frond-end آن سیستم، نظم موجود در بخش دسته‌بندی‌ها، لینک‌دهی‌ها و… همگی شامل معماری سایت می‌شود. اگرچه سیستم‌های مدیریت محتوای زیادی در دنیای وب وجود دارند اما تنها تعداد محدودی از آنها از نظر گوگل و سایر موتورهای جستجو بهینه هستند که در راس آنها وردپرس و جوملا قرار دارند.

بنابراین پیش از شروع طراحی سایت، به تحقیق درباره سیستم‌های مدیریت محتوا از لحاظ پشتیبانی و مهم‌تر از آن، از نظر بهینه بودن آن از نظر موتورهای جستجو (معماری استاندارد) اهمیت زیادی دارد؛ پیش از شروع هرکاری به مشورت با افراد متخصص بپردازید و از آنها درباره انتخاب CMS مناسب سایت خود نظر بخواهید تا در میانه راه به مشکلاتی برخورد نکنید.

استفاده از یک نقشه سایت استاندارد

در یکی از فاکتورهای معرفی شده در مقالات قبلی به اهمیت استفاده از نقشه گوگل پرداختیم اما باید توجه داشته باشید که نقشه مورد استفاده سایت شما بهینه باشد. به طور مثال در سیستم مدیریت محتوای وردپرس افزونه‌های زیادی در این زمینه وجود دارند اما تنها تعداد محدودی از آنها به شما در زمینه ایجاد سایت‌مپ استاندارد کمک می‌کنند. بنابراین در ایجاد سایت‌مپ خود دقت کنید تا بتوانید گوگل را در شناخت صحیح لینک‌های خود کمک کنید و به افزایش رتبه سایت خود در موتورهای جستجو نیز کمک کرده باشید.

آپ‌تایم سایت

آپ‌تایم یک سایت به مدت زمانی از شبانه روز گرفته می‌شود که سایت شما در دسترس کاربران است. از دسترس خارج شدن سایت ممکن است بدلیل مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سرور اختصاصی میزبان شما باشد. بنابراین لازم است برای میزبانی سایت خود از یک میزبان حرفه‌ای و متعهد استفاده کنید تا در صورت بروز مشکل بتواند آن را رفع کند. در گذشته تامین آپتایم نزدیک به ۱۰۰ امری غیرممکن بود اما امروزه با توجه به پیشرفت صنعت تکنولوژی در زمینه سخت‌افزار این امر ممکن شده است.

گوگل نیز به این امر اهمیت زیادی می‌دهد و برای آپ‌تایم بالا پاداش‎های خوبی درنظر می‌گیرد. اگر آ‌پ‌تایم شما در حدود ۱۰۰ درصد باشد، سایت شما تقریبا همیشه در دسترس کاربران است و از این نظر یکی از فاکتورهای مهم سئو را رعایت کرده‌اید و می‌توانید انتظار رتبه خوبی داشته باشید. از طرفی اگر سایت شما ضعیف باشد و از آپ‌تایم مناسبی برخودار نباشد، باید انتظار کاهش رتبه سایت خود را داشته باشد. بنابراین اگر هاست شما قدرت کافی برای میزبانی سایت شما را ندارد، هرچه سریع‌تر به انتقال آن به سرورهای قدرتمند یک میزبانی وب مناسب اقدام کنید و زمان Downtime سایت خود را کاهش دهید.

تعداد صفحات سایت

تعداد صفحات سایت یکی دیگر از فاکتورهای مهم سئو را شامل می‌شود! البته صفحات سایت به معنای تعداد مطالب و برگه‌های سایت شما است و آن را با صفحه‌بندی مطالب صفحه اول سایت اشتباه نگیرید! زیرا گاهی اوقات کاربران با تصور اشتباه، با خودشان می‌گویند اگر در هر صفحه سایت تنها یک مطلب را جهت نمایش قرار دهند، این صفحات می‌تواند باعث افزایش رتبه شود! بنابراین هرچه تعداد صفحات شما بیشتر باشد، در رنک‌بندی نتایج جستجو تاثیر بسیار خوبی خواهد داشت و البته این مورد معمولا با سابقه سایت ادغام می‌شود.

سرعت بارگذاری هاست‌های بومی

استفاده از هاست‌های مختلف می‌تواند در رتبه‌بندی سایت شما تاثیر داشته باشد؛ هرچه میزبان شما به کاربرانتان نزدیک‌تر باشد، سرعت بارگذاری سایت نیز افزایش پیدا می‌کند و این امر می‌تواند تاثیر بسیار خوبی در رتبه‌بندی سایت داشته باشد. بنابراین اگر می‌توانید از هاست ایران به جای هاست سایر کشورهای میزبان استفاده کنید تا بتوانید از این مزیت نیز بهره‌مند شوید.

  • پرشین تولز ارائه دهنده میزبانی وب بر روی سرورهای قدرتمند لینوکس و ویندوز ، در ایران و خارج از ایران به همراه کنترل پنل های قدرتمند plesk و cPanel  که امکانات فراوانی برای مدیریت فایلها و دیتابیس فراهم می کنند.

البته گاهی هاست‌های داخلی بدلیل مشکلات سخت‌افزار ضعیف ممکن است از هاستینگ‌های خارجی ضعیف‌تر باشند و باید در زمینه تهیه هاست بسیار دقت کنید. شرکت‌های میزبانی وب بسیار خوبی در ایران وجود دارند که می‌توانید به کمی تحقیق به آنها دست پیدا کنید.

مقالات زیادی در زمینه سئو وجود دارند که هریک از آنها باوجود مفید بودن، جامع نیستند. ما سعی می‌کنیم در مقاله بعدی هم به بررسی فاکتورهای مهم سئو بپردازیم که با رعایت آنها می‌توانید به سئو سایت خود کمک کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *