Wi-Fi 6 استاندارد نسل جدید ارتباط Wi-Fi است که عملکردی سریع‌تر از ۸۰۲٫۱۱ac دارد. سرعت بیشتر در نهایت منجر می‌شود به عملکرد بهتر در مکان‌های شلوغ مثل استادیوم‌ها یا رستوران‌ها و … . این نسل از Wi-Fi قرار است در سال ۲۰۱۹ عرضه شده و به مرور جایگزین نسل قبلی شود. برای مثال آیفون ۱۱ یکی از اولین دستگاه‌هایی است که در سپتامبر ۲۰۱۹ عرضه خواهد شد و از این نسل  Wi-Fi پشتیبانی می‌کند.

نسل‌های مختلف Wi-Fi

چند وقتی می‌شود که نسخه‌های متخلف Wi-Fi با شماره مشخص می‌شوند. برای مثال استاندارد ۸۰۲٫۱۱ac با نام Wi-Fi 5  شناخته می‌شود تا بهتر بتوان آن را شناخت و کاربران نیز راحت‌تر تشخیصش دهند. سه نسخه آخر Wi-Fi به این شرح بوده‌اند:

  • Wi-Fi 4 : 802.11n در سال ۲۰۰۹ ارائه شد
  • Wi-Fi 5 : 802.11ac در سال ۲۰۱۴ ارائه شد
  • Wi-Fi 6 : 802.11ax در سال ۲۰۱۹ ارائه خواهد شد

به این ترتیب شماره‌گذاری‌ها به صورت نرم‌افزاری نیز در برنامه‌ها گنجانده شد تا کاربران عادی نیز بدانند از کدام استاندارد استفاده می‌کنند.

Wi-Fi سریع‌تر

همچون همیشه، جدیدترین تکنولوژی Wi-Fi از نسل قبل از خود سرعت بیشتری دارد که این سرعت در بالاترین حد خود به ۴۰ درصد سریع‌تر از Wi-Fi 5  می‌رسد. این مسئله به واسطه انکودینگ بهتر اطلاعات خواهد بود که در نهایت باعث سریع‌تر شدن انتقال اطلاعات می‌شود. در واقع چیپ‌هایی که می‌توانند اطلاعات را انکدو و دیکود کنند، قو‌ی‌تر شده و به همین خاطر می‌توان کار بیشتری از آن‌ها کشید و در نهایت بازدهی بهتری نسبت به نسل‌های قبل داشت.

طول عمر باتری بیشتر

قابلیت جدیدی در نسل تازه‌ی Wi-Fi گنجانده شده با نام TWT که باعث می‌شود عمر باتری دستگاه‌های قابل حمل شما از جمله لپ‌تاپ، گوشی یا هر دستگاه دیگری بیشتر شود. این تکنولوژی به این صورت کار می‌کند که اکسس پوینت با دستگاه مورد نظر مثل گوشی شما ارتباط برقرار کرده و به آن می‌گوید که دقیقا چه زمانی با Wi-Fi ارتباط برقرار کند و چه زمانی به خواب برود.

با توجه به این حالت که بازدهی بهتری نسبت به شکل ارتباط قبلی دارد، در مصرف باتری به شکل قابل توجهی صرفه جویی صورت می‌گیرد. همچنین دستگاه‌هایی که قدرت کم‌تری دارند در اینترنت اشیا با مشکل مواجه نخواهند شد.

بازدهی بهتر در محیط‌های شلوغ

برای همه‌ی ما پیش آمده که در محیط‌های شلوغ Wi-Fi به خوبی کار نکند. در واقع محدودیت Wi-Fi 5 باعث می‌شد تا تعداد محدودی بتوانند همزمان از یک پوینتر استفاده کنند و همین موضوع باعث می‌شد در جاهایی مثل استادیوم، فرودگاه و … عملا مجبور به استفاده از چندین دستگاه باشید تا بتوانید جمعیت مورد نظر را پوشش دهید، در غیر این صورت عملکرد Wi-Fi بسیار افت کرده و کند می‌شد. اینتل اما گفته که در تکنولوژی جدید، سرعت هر نفر که به Wi-Fi وصل می‌شود حداقل ۴ برابر خواهد شد و به این ترتیب می‌توان تعداد بسیار بیشتری را به یک دستگاه متصل کرد بدون اینکه سرعت کاهش پیدا کند.

دقیقا چه زمانی ما می‌توانیم از دستگاه‌هایی با  Wi-Fi 6 استفاده کنیم؟

بعضی از دستگاه‌ها از همین حالا شروع به تبلیغ برای محصولاتی کرده‌اند که Wi-Fi 6 دارد، اما هنوز کارهای این تکنولوژی برای ورود به بازار به اتمام نرسیده است. اما اواخر امسال با ورود دستگاه‌هایی همچون آیفون ۱۱ و روتر RT-AX88U انتظار برای Wi-Fi 6 به پایان می‌رسد و از آن به بعد محصولات جدید بیشتری را با این تکنولوژی خواهید دید و روترهای متنوع‌تری برای استفاده‌ به بازار عرضه می‌شوند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *