اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد آموزش گوگل سرچ کنسول را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید با استفاده از این ابزار و بهینه‌سازی سایت با استفاده از آن، سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و ترافیک ورودی سایت خود را افزایش دهید.

بهترین روش‌های ایجاد تگ canonical چیست؟

محتوای تکراری موضوعی بسیار حساس است. به همین دلیل بهتر است در استفاده ازتگ کنونیکال دقت کافی را داشت. در زمانی که قصد دارید صفحه کانونیکال خود را مشحص کنید، باید موضوعات زیر را در نظر داشته باشید:

تگ canonical چیست؟

  1. تگ های canonical می توانند خودشان مرجع باشند.
  2. نسخه کانونیکال صفحه اصلی وب سایت خود را مشخص نمایید.
  3. تگ های کانونیکال وب سایت خود را بررسی نمایید.
  4. از ارسال سیگنال های متفاوت برای یک صفحه خودداری کنید.
  5. در خصوص انتخاب صفحه کانونیکال نسخه های نزدیک محتاط عمل کنید.
  6. برای محتواهای تکراری وب سایت های خود نیز صفحه کنونیکال تعیین کنید.
  7. تگ‌های canonical می توانند خودشان مرجع باشند

اینکه یک تگ canonical قرار گرفته در یک لینک به همان URL اشاره کند به هیچ عنوان مشکلی ندارد. به عبارتی دیگر فرض کنید لینک های Y، X و Z نسخه های تکراری یک صفحه هستند و صفحه X نیز صفحه اصلی می باشد. شما می توانید یک تگ نیز در URL مربوط به صفحه X قرار دهید.

با استفاده از تگ canonical به گوگل گفته می شود نسخه ای از این صفحات باید crawl و ایندکس شده و در نتایج جستجو گوگل نمایش داده شود. علاوه بر آن درک بهتری درباره لینک سازی صفحات وب شما خواهند داشت.

  1. نسخه کانونیکال صفحه اصلی وب سایت خود را مشخص کنید!

با توجه به اینکه کاربران اینترنتی صفحه اصلی یک وب سایت را به روش های مختلف جستجو می کنند، بهتر است که صفحه اصلی خود را به عنوان نسخه کانونیکال انتخاب کنید و بقیه حالت ها را به عنوان صفحات تکراری با تگ canonical معرفی کنید.

  1. تگ‌های کانونیکال وب سایت خود را بررسی نمایید

گاهی اوقات استفاده اشتباه از یک کد باعث می شود که یک وب سایت برای هر یک از نسخه های URL صفحه مورد نظر یک تگ کنونیکال متفاوت قرار دهد. به همین دلیل حتما URL های محتواهای تکراری بررسی نمایید.

  1. از ارسال سیگنال های متفاوت برای یک صفحه خودداری کنید

اگر سیگنال های متفاوتی را ارسال کنید، ممکن است موتورهای جستجو نتوانند صفحه کانونیکال را شناسایی کرده یا آن را به شکل اشتباهی تفسیر کنند. به عبارت دیگر اگر دو صفحه تکراری X و Y وجود دارد و صفحه X را به عنوان کانونیکال انتخاب کرده اید، به هیچ عنوان با یک تگ دیگر صفحه Y را نیز به عنوان canonical انتخاب نکنید.

  1. در خصوص انتخاب صفحه کانونیکال نسخه های نزدیک محتاط عمل کنید

زمانی که بحث صفحات canonical مطرح می شود، افراد تصور می کنند که منظور صفحاتی با محتوای کاملا یکسان است. این امکان وجود دارد که برای محتواهایی که به یکدیگر بسیار نزدیک هستند هم صفحه کنونیکال تعیین کرد. اما در این زمینه باید کمی محتاط بود.

معمولا استفاده از تگ canonical برای صفحه هایی که با توجه به ویژگی هایی مثل محل، خصوصیات محصول یا موارد این چنین ایجاد شده اند نیز ممکن خواهد بود. در نظر داشته باشید که اگر صفحاتی که به عنوان نسخه تکراری یک صفحه در نظر گرفته اید تفاوت زیادی داشته باشند، ممکن است آن تگ توسط موتورهای جستجو نادیده گرفته شود.

  1. برای محتواهای تکراری وب سایت های خود نیز صفحه کنونیکال تعیین کنید

اگر شما دو وب سایت مجزا دارید که محتوای تکراری روی آنها قرار گرفته اند، می توانید برای آنها از تگ کنونیکال استفاده نمایید. به عنوان مثال اگر یک شرکت انتشاراتی هستید که روزانه یک محتوا را در تعداد زیادی از وب سایت ها منتظر می کنید، تگ کانونیکال می تواند قدرت وب سایت اصلیتان در رتبه بندی را حفظ کند.

تگ کانونیکال یا ریدایرکت ۳۰۱

یکی از سوالات رایج در بحث سئو این است که برای محتواهای تکراری در وب سایت های مختلف بهتر است از تگ canonical استفاده شود یا ریدایرکت ۳۰۱ بهتر است. در پاسخ به این سوال باید گفت که هر یک از این روش ها برای خزنده های موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان نتایج مختلفی را به دنبال خواهد داشت.

اگر از طریق ریدایرکت ۳۰۱ صفحه ای از یک وب سایت را به صفحه یا سایت دیگری انتقال دهید، کاربران اینترنتی به صورت خودکار به صفحه پذیرنده انتقال پیدا می کنند. اما اگر از طریق رل کنونیکال این کار را انجام دهید، موتورهای جستجو متوجه می شوند که صفحه پذیرنده نسخه اصلی است اما کاربران می‌توانند هر دو صفحه را مشاهده کنند.

نتیجه‌گیری: گوگل وبمستر تولز با نام اختصاری کنسول جستجوی گوگل، سرویس رایگان شرکت گوگل است که برای آماده کردن سایت در نتایج جستجو کاربرد دارد. در صورتی که بخواهید سایت شما در نتایج جستجو حفظ شود تنها ملاک آن ثبت سایت در گوگل نیست بلکه ثبت سایت به شما کمک می‌کند تا بتوانید ببینید که گوگل سایت شما را آنالیز کرده و برای بهینه سازی و سئو سایت خود چه مواردی را رعایت کرده‌اید. google webmaster ابزار قدرتمند شرکت گوگل است که با استفاده از مانیتورینگ سایت برای بدست آوردن نتایج بهتر در گوگل کمک می‌کند. با استفاده از یک حساب gmail در گوگل شما به راحتی می‌توانید از این ابزار استفاده کنید.

در مقالات بعدی به بررسی ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *