وردپرس یکی از سیستم‌های بسیار قدرتمند و پرطرفدار است که قالب‌ها و افزونه‌های زیادی در زمینه‌های مختلف آن وجود دارند. در واقع محبوبیت زیاد وردپرس سبب شده است تا برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان زیادی قالب‌ها و افزونه‌های زیادی را در دسترس کسانی که از وردپرس استفاده می‌کنند، قرار می‌دهند. هر سایتی متناسب با موضوع سایت و امکاناتی که نیاز دارد، باید ویرایش‌هایی را در قالب یا افزونه‌ها انجام دهد؛ حال اگر طراحان بخواهند قالب اصلی را به صورت مستقیم ویرایش کنند، این قالب ممکن است دچار اشکال شود و در صورتی که نسخه پشتیبان از قالب خود نداشته باشند، ممکن است دیگر آن قالب قابل استفاده نباشد. در این مواقع قالب‌های فرزند (Child Theme) هستند که کاربران را یاری می‌کنند تا بتوانند از قالب موردنظر خود یک قالب دیگر تهیه کنند و تغییرات خود را بر روی آن اعمال نمایند. بنابراین اگر می‌خواهید قالب سایت وردپرسی خود را ویرایش کنید اما از توانایی خود کاملا مطلع نیستید، می‌توانید قالب فرزند ایجاد و تغییرات را بر روی آن اعمال کنید تا در صورت بروز مشکل بتوانید قالب اصلی را فعال کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا در صورت بروز مشکل بتوانند نسخه اصلی قالب را بدون هیچ اشکالی جایگزین کنند و همین مسئله سبب می‌شود تا قالب‌های فرزند یا Child Themeها ارزش زیادی داشته باشند. در این مقاله قصد داریم به بررسی یک افزونه کاربردی و حرفه‌ای برای وردپرس بپردازیم که با استفاده از آن قادر به ایجاد قالب فرزند از قالب اصلی خود خواهید بود تا در صورت بروز مشکل بتوانید آن را رفع کنید.

قالب فرزند چه ویژگی‌هایی دارد؟

قالب فرزند یا child Theme در واقع یک نوع ساب قالب است که همه خصوصیات یک قالب دیگر (قالب اصلی یا والد) را دارد و برای زمانی مناسب است که شما می‌خواهید که در کدنویسی قالب تغییراتی ایجاد کنید و این عمل به صورتی انجام می‌شود که کدهای قالب اصلی تغییری نخواهد کرد؛ بعد از بروزرسانی قالب تغییراتی که شما در کد ها اعمال کرده‌اید، از بین نخواهد رفت.

قالب فرزند برای زمانی مناسب است که شما قصد اعمال تغییرات اساسی در هسته قالبتان را دارید. همه قالب های وردپرس از نسخه فرزند پشتیبانی می‌کنند و برخی از قالب ها بصورت دیفالت همراه با نسخه child ارائه می‌شود، اما خودتان نیز می‌توانید به راحتی قالب وردپرس فرزند سایتتان را در صورتی که همراه با قالب وجود نداشته باشد درست کنید. قالب فرزند قالبی است که توابع (functions) و استایل قالب اصلی یا قالب پدر (parent theme) را دارا است. قالب فرزند زمانی به کار می‌آید که شما یک کاربر حرفه‌ای باشید و بخواهید اصلاحاتی را در قالب اصلی ایجاد کنید و در صورت اپدیت کردن قالب، اطلاعات ویرایش شده باقی خواهند ماند و از بین نمی‌روند. اگر بخواهیم ساده‌تر این مسئله را بیان کنیم، باید بگوییم پس از هربار آپدیت تغییراتی که در قالب ایجاد کرده‌اید و به آنها نیاز دارید، از بین نخواهند رفت.

افزونه Child Themify

افزونه Child Themify یک افزونه کاربردی و حرفه‌ای برای وردپرس است که به کاربران وردپرسی کمک می‌کند تا بتوانند از قالب اصلی خود یک قالب فرزند تهیه کنند و تغییرات موردنظر خود را بر روی آن اعمال نمایند. این افزونه کاربردی توانسته است از میان +۲۰,۰۰۰ نصب خود امتیاز ۴/۱ از ۵ را به خود اختصاص دهد.

نصب و راه‌اندازی افزونه

برای استفاده از این افزونه ابتدا باید آن را در سایت وردپرسی خود نصب و فعال‌سازی کنید. پس از نصب بخشی به نام create child theme نمایان می‌شود که از طریق بخش نمایش در منوهای پیشخوان در دسترس است. با ورود به این بخش می‌توانید یک قالب فرزند از قالب اصلی خود ایجاد کنید.

  • Create a Child Theme : در این بخش می‌توانید برای یکی از قالب‌های فعال در سایت وردپرسی خود یک قالب فرزند یا Child Theme ایجاد کنید.
  • Select a parent theme: در این بخش قالبی را که می‌خواهید از آن یک قالب فرزند ایجاد کنید را انتخاب کنید؛ با انتخاب این گزینه فیلد دیگری ظاهر می‌شود.
  • Name your child theme: در این بخش نامی را برای قالب فرزند خود انتخاب کنید تا در بخش پوسته‌ها با این نام نمایش داده شود.
  • Show advanced fields: در این بخش می‌توانید فیلدهای اضافی را برای قالب خود شخصی‌سازی کنید.
  • Author Name: در این بخش می‌توانید برای نویسنده و طراح قالب خود یک نام وارد کنید؛ به طور مثال می‌توانید نام سایت یا مدیریت سایت را وارد کنید.
  • Extra Theme Files: در این بخش نیز می‌توانید فایل‌هایی را که می‌خواهید قالب فرزند شما آن را شامل شود را وارد کنید. همچنین با کلیک بر روی گزینه Select All می‌توانید تمامی فایل‌های قالب اصلی را در قالب فرزند خود انتخاب کنید.

در نهایت نیز کافی است بر روی Create Child Theme کلیک کنید تا قالب فرزند شما ایجاد شود و از طریق بخش نمایش پوسته‌ها قابل دسترسی باشد.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *