در این مطلب به بررسی ویژگی‌ها و مزایای معمول سرویس‌های ایمیل مارکتینگ می‌پردازیم. در مورد اینکه چگونه می‌توانید با استفاده از این خدمات در خصوص رفتار مشتری اطلاعات کسب کنید و محتوای شخصی‌تری برایش بفرستید نیز صحبت خواهیم کرد.

حالا که برای آغاز استفاده از یک کمپین بازاریابی ایمیلی آمادگی دارید، باید بدانید از کجا شروع کنید. یک «سرویس بازاریابی ایمیلی» می‌تواند از آغاز تا پایان شما را در این فرایند راهنمایی کند.

ویژگی‌های مشترک سرویس‌های ایمیل مارکتینگ

با اینکه برای بازاریابی ایمیلی گزینه‌های متعددی در سطح جهان وجود دارد اما اغلب این ابزار‌ها چند ویژگی مشترک دارند.

اولین ویژگی مشترک آنها دیتابیس مخاطبان است که اطلاعات مشتریان شما در آن نگهداری می‌شود. دیتابیس مورد نظر در حداقلی‌ترین حالت به آدرس ایمیل مشتریان شما نیاز خواهد داشت. اغلب سرویس‌های نرم‌افزاری به شما اجازه می‌دهند اطلاعات تکمیلی مشتریان خود مثل نام، آدرس پستی و غیره را نیز در کنار دیگر اطلاعات روی دیتابیس یاد شده ذخیره کنید.

ساخت دیتابیس ایمیلی خود را با وارد کردن داده‌های مشتریان فعلی خود آغاز کنید. اغلب سرویس‌ها به شما اجازه می‌دهند داده‌های خود را از روی صفحات گسترده‌ی نرم‌افزار‌هایی مثل اکسل آپلود کنید. اگر اطلاعاتی که می‌خواهید در دیتابیس خود ذخیره کنید حجم زیادی دارد، این ویژگی خیلی به دردتان خواهد خورد.

سپس، باید به افراد اجازه‌ی عضویت در لیست ارسال ایمیل و اجازه‌ی لغو آن را بدهید. اغلب سرویس‌های ایمیل مارکتینگ فرم آنلاینی در اختیار شما قرار می‌دهند که می‌توانید با کپی پِیست کردن یک تکه کد، آن را به وبسایت خود بیافزایید.

به این ترتیب بازدیدکنندگان وبسایت می‌توانند برای عضویت در فهرست ارسال ایمیل، این فرم را پر کنند. سپس این داده‌ها را می‌توانید به طور خودکار به دیتابیس مخاطبان خود بیافزایید.

  • یک نکته: این فرم‌ها معمولاً قابلیت شخصی‌سازی نیز دارند؛ بنابراین در صورت لزوم می‌توانید اطلاعاتی که خودتان فکر می‌کنید لازم دارید را از مشتریان‌تان درخواست کنید. اما فرم آنلاین ثبت عضویت شما باید کوتاه و پر کردن آن آسان باشد.

اگر برای ثبت عضویت کاربران خود در دیتابیس ایمیلی، بیش از حد از او اطلاعات درخواست نکنید، به احتمال زیاد در جمع‌آوری و بزرگ‌تر کردن فهرست خود موفق‌تر خواهید بود. برای شروع، تمام آنچه که به آن نیاز دارید آدرس ایمیل آنهاست.

دسته‌بندی دیتابیس مخاطبان

اگر در خصوص مشتریان خود اطلاعات کافی دارید، می‌توانید از این اطلاعات برای دسته‌بندی آنها استفاده کنید. برای مثال، فرض کنیم فروشگاه لوازم نگهداری از حیوانات خانگی دارید. اگر می‌دانید که یک دسته از مشتریانتان گربه دارند، می‌توانید آنها را در دسته‌ی «گربه‌داران» قرار دهید و پیشنهادات مربوط به گربه‌ها را برای آنان بفرستید.

مشتریانی که سگ دارند نیز در دسته‌ی «سگ‌داران» قرار خواهند گرفت و پیشنهادات متفاوتی دریافت خواهند کرد که به سگ‌ها مربوط می‌شوند. هرچه در مورد مشتریان خود اطلاعات بیشتری داشته باشید، می‌توانید ایمیل‌های مرتبط‌‌‌‌ تری برایشان بفرستید.

خود ایمیل‌ها چگونه باید باشند؟

فرض کنیم دیتابیس شما آماده است. بیایید ببینیم خود ایمیل‌ها چگونه باید باشند. قالب‌های آماده‌ی ایمیل به شما اجازه می‌دهند طرح‌هایی متناسب با برند خود درست کنید. شما می‌توانید قالب آماده‌ی خود را بار‌ها و بار‌ها برای کمپین‌های ایمیلی مشابه مورد استفاده قرار دهید.

در نظر داشته باشید که بسیاری از افراد ایمیل‌های خود را روی موبایلشان باز می‌کنند؛ بنابراین مطمئن شوید ایمیل شما با موبایل نیز سازگار است. بسیاری از ابزار‌های ایمیل مارکتینگ به شما اجازه می‌دهند پیش‌نمایش ایمیل خود را پیش از ارسال، روی دستگاه‌های مختلف موبایل ببینید.

امکان زمان‌بندی ارسال

یک ویژگی فوق‌العاده‌ی دیگر که باید از آن آگاهی داشته باشید امکان زمان‌بندی ارسال ایمیل‌هاست. شما می‌توانید ایمیل خود را بلافاصله بفرستید، یا روز و ساعت دیگری را برای این کار انتخاب کنید.

برخی ابزار‌های ایمیل مارکتینگ حتی به شما اجازه می‌دهند ببینید مخاطبان ایمیل پس از دریافت آن چه‌کار کرده‌اند.

شاید متوجه شوید اکثر مشتریانتان ایمیل‌های خود را شنبه اول وقت، یا جمعه هنگام ناهار باز می‌کنند. شما می‌توانید با استفاده از سرویس ایمیل خود، این اولویت‌ها را ثبت کرده و ایمیل‌های بعدی را در زمان‌های بهتری ارسال کنید.

امکان رصد

سرویس‌های بازاریابی ایمیلی حتی ممکن است این امکان را برای شما فراهم کنند که ببینید چه کسانی روی لینک‌های ایمیل شما کلیک کرده‌اند. این لینک‌ها طبیعتاً باید آنها را به صفحات وبسایت‌تان برده باشند. از آنجا نیز قادر خواهید بود با استفاده از ابزار‌هایی نظیر گوگل آنالتیکس، فعالیت این افراد روی وبسایت‌تان را رصد کنید. مثلاً می‌توانید ببینید پس از آنکه از طریق کلیک کردن روی لینک‌های داخل ایمیل به وبسایت شما آمده‌اند، مقاله خوانده‌اند یا خرید کرده‌اند.

امکان سفارشی‌سازی محتوای ایمیل برای گروه‌های مختلف

هرچه در مورد رفتار مشتری خود بیشتر یاد بگیرید، قادر خواهید بود محتوای شخصی‌تری به وی ارائه کنید.

بسیاری از سرویس‌های ایمیل مارکتینگ ویژگی سفارشی‌سازی نیز دارند که بر اساس علایق افراد، محتوای مرتبط را در قالب آماده‌ی ایمیل جاگذاری می‌کند. شما می‌توانید از این ویژگی برای ارسال پیام‌های مجزا به افراد مختلفی که در دیتابیس خود دارید استفاده کنید.

گروه‌بندی‌هایی که پیش‌تر در موردشان صحبت کردیم را خاطرتان هست؟ در حالی که بخش اعظم ایمیل شما حاوی اطلاعاتی کلی برای عامه‌ی مخاطبان شما خواهند بود، می‌توان یک یا دو قسمت از قالب ایمیل را نیز به محتوای مجزا برای هر یک از این گروه‌ها اختصاص داد.

جمع‌بندی

شما قادر خواهید بود با هدفگیری هر گروه با یک ایمیل سفارشی‌شده و مجزا، احتمال خوانده شدن ایمیل و حتی کلیک خوردن آن و آمدن کاربر به وبسایت‌تان را افزایش دهید. بنابراین همان‌گونه که می‌بینید، ابزار‌های بازاریابی ایمیلی، اجرای یک برنامه‌ی موفق ایمیلی را کاملاً تسهیل می‌کنند.

این ابزار‌ها نه تنها در وقت شما صرفه‌جویی به عمل می‌آورند، بلکه می‌توانید دنبال کنید چه کسانی ایمیل‌های شما را باز می‌کنند و بر اساس پیام شما دست به عمل می‌زنند. هرچه در مورد مخاطبان خود بیشتر بدانید، قادر خواهید بود محتوای شخصی‌تری برای آنها ارسال کنید.

در ادامه‌ی این مبحث، به این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه می‌توان ایمیلی قانع‌کننده تنظیم کرد و بهترین راه مدیریت چنین کمپینی چیست.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *