ویجت‌های صفحه خانگی در iOS باعث می‌شوند تا بتوانید اطلاعات مورد نیاز خود و بخش‌هایی که می‌خواهید را همیشه در صفحه خانگی داشته باشید.

با توجه به محدودیت‌هایی که همیشه در آیفون دیده‌ایم، ساختن یک ویجت اختصاصی بر روی صفحه خانگی به نظر خیلی سخت می‌آید، اما شما می‌توانید با ابزاری به نام Scriptable و البته چند برنامه‌ی جانبی دیگر، این کار را انجام دهید.

Scriptable چیست؟

Scriptable یک اپلیکیشن رایگان برای سیستم عامل iOS است که به شما این امکان را می‌دهد تا کدهای جاوا اسکریپت را روی آیفون و آیپد اجرا کنید. اگر شما یک برنامه‌نویس باشید، به راحتی می‌توانید کدهای اختصاصی خود را برای گوشی‌ها و تبلت‌های اپل بنویسید و یا این که به سادگی کدهای موجود را کپی کرده و استفاده نمایید.

برای مثال می‌توانید ویجتی بنویسید که اگر اپلیکیشن‌های مورد علاقه شما در اپ استور تخفیف خوردند، به سرعت به شما خبر داده شود.

Scriptable تازه به اپ استور آمده و به سرعت توانسته قائده خیلی چیزها در iOS 14 را تغییر دهد که مهم‌ترینش، اجرای جاوا اسکریپت در ویجت‌های این سیستم عامل است. در واقع شما می‌توانید کدهایی بنویسید یا آن‌ها را کپی کنید و از طریق Scriptable  آن را به عنوان مینی اپ در صفحه خانگی قرار دهید.

تا همینجا هم تعداد زیادی ویجت توسط جامعه‌ی Scriptable نوشته شده و دست به دست می‌شود که شما با جستجوی ساده می‌توانید به آن‌ها دست پیدا کنید.

البته محدودیت‌هایی هم وجود دارد و هنوز تعداد گوشی‌هایی از اپل که می‌توان کدهای جاوا اسکریپت را در ویجت‌هایشان قرا رداد محدود است و هنوز در آیپد نیز، نمی‌شود این کار را کرد.

راه‌اندازی Scriptable

خب شما برای این که Scriptable نصب کنید، باید چند اپلیکیشن جانبی را نیز برای این برنامه دانلود و نصب کنید که همگی رایگان هستند:

  • Scriptable (برنامه اصلی برای اجرای جاوا اسکریپت، خرید درون برنامه‌ای تنها برای حمایت است و با خرید آن هیچ امکان جدیدی به شما داده نخواهد شد)
  • Shortcuts (کدهای جاوا اسکریپت طولانی هستند و می‌توان از این برنامه برای ذخیره‌ی آن‌ها در Scriptable استفاده می‌کنید)
  • Save Script ( برای بسیاری از ویجت‌هایی که با Scriptable می‌سازید، نیاز به این اپ خواهید داشت تا به عنوان ویجت در صفحه خانگی بروند)
  • معرفی بهترین کلاینت‌های FTP در iOS

برای مثال اگر به صفحه Weather Cal در گیت هاب بروید، باید روی دکمه Raw کلیک کنید تا در بالای اولین خط اسکریپت قرار بگیرید. حالا کافی است دکمه Share در سافاری یا هر مرورگر دیگری که استفاده می‌کنید را زده و آن را برای Save Script بفرستید تا در نهایت در Scriptable ذخیره شود.

اضافه کردن ویجت Scriptable

حالا بیایید ویجت Scriptable را به صفحه خانگی اضافه کنیم. برای این کار روی بخش خالی صفحه خانگی لمس طولانی کنید تا آیکون‌ها شروع به تکان خوردن کنند. حالا روی + بالای صفحه لمس کنید و به دنیال Scriptable بگردید.

اندازه‌ی ویجت را در نظر گرفته و روی Add Widget لمس کنید. حالا وقتی روی ویجت لمس می‌کنید، به شما کادری را نمایش می‌دهد که رویش نوشته Run Script. باید Choose را بزنید و در بخش Script، آن اسکریپتی که می‌خواهید را انتخاب کنید.

اطلاعات خواسته شده را وارد کنید و سپس روی بخش خالی تصویر بزنید تا ببینید که ویجت، اسکریپتی که می‌خواهید را به شما نمایش می‌دهد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *